۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
جزایر سه گانه جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است
سخنگوی وزارت‌ امور خارجه:

جزایر سه گانه جزء لاینفک و ابدی خاک ایران است

سخنگوی وزارت خارجه برخی مفاد مرتبط با کشورمان در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه را غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد.

به گزارش بازار، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه برخی مفاد مرتبط با کشورمان در بیانیه پایانی یکصد و شصتمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در دوحه را غیرسازنده و بی‌حاصل توصیف کرد.

کنعانی بند مربوط به جزایر ایرانی خلیج فارس را مردود دانست و تاکید کرد جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک، جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود؛ جمهوری اسلامی ایران هرگونه ادعایی در خصوص جزایر ۳ گانه یادشده را دخالت در امور داخلی و قلمرو سرزمینی خود دانسته و آن را به شدت محکوم می‌کند.

کنعانی همچنین با اشاره‌ به بند موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان افزود؛ جمهوری اسلامی ایران همواره به قوانین بین‌المللی و تعهدات خود پای‌بند بوده، فلذا اظهارات بی‌اساس در ارتباط با برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را فاقد ارزش می‌داند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درج ادعای یکجانبه کویت درباره میدان آرش در بیانیه پایانی وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس را مردود دانست. کنعانی گفت؛ صدور بیانیه‌های تکراری و طرح ادعاهای یک‌جانبه، فاقد ارزش حقوقی است و حقی را برای طرف کویتی اثبات نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اینگونه مواضع و رویکرد را بی‌حاصل دانست گفت، تنها راهکار منطقی و نتیجه بخش، بازگشت به میز مذاکرات فنی و حقوقی و گفتگوی دوجانبه به منظور دستیابی به توافقی پایدار براساس حسن همجواری و احترام به منافع مشترک است.

کنعانی ضمن تاکید بر ‌حق جمهوری اسلامی ایران در این میدان مشترک بر اساس سوابق مذاکرات فیمابین‌ اضافه کرد؛ به مقامات کویت توصیه می‌کنیم از تکرار توسل به روش‌های بی‌حاصل سیاسی و رسانه‌ای در ارتباط با موضوع حقوقی و فنی میدان مشترک آرش خودداری کنند.

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان تاکید کرد؛ دولت جمهوری اسلامی ایران بر اساس دیدگاه راهبردی و سیاست‌های اصولی خود همواره راهکار حل مشکلات منطقه را بر مبنای تعامل و همکاری با همسایگان دانسته و از ابتکارهای سازنده در زمینه توسعه مناسبات و همکاری‌های دو و چندجانبه استقبال می‌کند.

کد خبر: ۲۹۰٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha