۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۶
بیت کوین بر سر دو راهی؛ روند قیمت افزایشی خواهد بود یا کاهشی؟
تحلیل بازار رمزارزها؛

بیت کوین بر سر دو راهی؛ روند قیمت افزایشی خواهد بود یا کاهشی؟

قیمت بیت کوین علیرغم ریزش دو روز گذشته، روند آهسته و اندک افزایشی خود را آغاز کرده و این در حالیست که هر دو سناریوی افزایش یا ریزش قیمت محتمل هستند.

بازار؛ اقتصاد دیجیتال: قیمت بیت کوین از روز شنبه به دلیل بی ثباتی نسبی شکل گرفته در اقتصاد جهانی و همچنین عدم توانایی در عبور از مقاومت هفتگی خود روی ۷۱۲۸۰ دلار، با ریزشی شدید مواجه شد. اما صبح روز دوشنبه بار دیگر شاهد افزایش تدریجی قیمت این رمزارز و سایر رمزارزها در بازار هستیم که باید دید این افزایش قیمت تا چه محدوده ای ادامه خواهد داشت.

تحلیل فاندامنتال قیمت بیت کوین

علیرغم پیش بینی های علاقمندان و تریدرهای بزرگ بازار ارزهای دیجیتال مبنی بر افزایش قیمت بیت کوین تا محدوده ۱۵۰ هزار دلار و ارقامی بیش از آن، حقیقت امر این است که اوضاع اقتصاد جهانی چندان جالب توجه به نظر نمی رسد. این نکته را باید همیشه در نظر داشت که دارایی های پر ریسک به ویژه ارزهای دیجیتال معمولا در دوران بهبود اقتصاد جهانی به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری محسوب شده و برعکس، در دوران بی ثباتی چندان حساب ویژه ای نمی توان روی آنها باز کرد و باید سراغ دارایی های کم ریسک تر همچون طلا رفت.

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده از اوضاع اقتصاد جهانی، باید گفت که تورم آلمان پس از رسیدن به کف نرخ سه ساله خود در فوریه، بار دیگر در ماه می افزایشی شده و به رقم ۲.۴ درصد رسید. از آنجاکه آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا و در حقیقت، اقتصاد شاخص منطقه یورو محسوب می شود، می توان گفت که اوضاع اقتصادی اروپا بنا به دلایل مختلف از جمله افزایش هزینه تولید، حمل و نقل و قیمت کالای مصرفی اوضاع چندان دلچسبی ندارد.

در آمریکا نیز فدرال رزرو همچنان تصمیمی برای تعیین تاریخ آغاز کاهش نرخ بهره بانکی نداشته که دلیل مشابه با مساله آلمان، یعنی ایستادن نرخ تورم روی لبه ۲ درصد و عدم کاهش به زیر این محدوده است. از سوی دیگر، بانک جهانی نیز در برآوردهای اخیر خود، میزان رشد اقتصاد جهانی برای سال آینده را روی ۳.۲ درصد در نظر گرفته که تنها ۰.۱ درصد به نسبت امسال افزایش خواهد داشت. همین ارقام توسط صندوق بین المللی پول نیز تایید شده که نشان دهنده روند کند و بسیار آهسته در رشد اقتصادی کشورها برای سال آتی است. چنین شرایطی، در مجموع منجر به افزایش بی ثباتی و کاهش چشم انداز روشن برای اقتصاد جهانی خواهد شد.

«زوران کول» میلیونر و تریدر مشهور بازار رمزارزها، در حساب کاربری توئیتر خود پیش بینی کرد که قیمت بیت کوین به زودی به محدوده ۴۰ هزار دلار سقوط خواهد کرد.

اما مشخصا در خصوص بازار ارزهای دیجیتال نیز باید گفت که بسیاری از تریدرها معتقدند که بیت کوین در آستانه یک سقوط بزرگ قیمت قرار دارد. به عنوان مثال، «زوران کول» میلیونر و تریدر مشهور بازار رمزارزها، در حساب کاربری توئیتر خود پیش بینی کرد که قیمت بیت کوین به زودی به محدوده ۴۰ هزار دلار سقوط خواهد کرد. افزایش تعداد گمانه زنی ها برای ریزش قیمت بیت کوین طی ماه های آتی نیز از حمله عوامل فاندامنتال منفی تاثیرگذار بر بازار به حساب می آید.

مجموع ارزیابی های بالا نشان می دهند که در حال حاضر، هیچ گواه مستدل و محکمی برای جهش قیمت در بازار رمزارزها و مشخص بیت کوین به چشم نمی خورد که قیمت های عجیب ۱۵۰ یا ۲۰۰ هزار دلار را بتوان برای این رمزارز متصور شد. هرچند، تصور پیش بینی های کول و تریدرهای دیگر برای ریزش سنگین بازار نیز در شرایط فعلی هنوز سخت بوده و نمی تواند دستکم برای روزهای آتی چندان واقعی به نظر برسد.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

قیمت بیت کوین در زمان تنظیم این گزارش روی ۱۵۳۰ دلار قرار داشته و یک الگوی مثلث متقارن را تشکیل داده است. تشکیل این الگو از تاریخ ۱۹ می آغاز شده و تاکنون شاهد شکل گیری سه اوج پایینتر و سه کف بالاتر بوده ایم. تنها راه خروج بیت کوین از این الگو و حرکت به ارقام صعودی بالاتر، شکست محدوده قیمت ۷۱۲۸۰ دلار است. در حال حاضر، کف حمایت بیت کوین نیز نقطه تقاطع ضلع بالایی مثلث با قیمت بوده که محدوده ۶۸۵۰۰ دلار است.

بیت کوین بر سر دو راهی؛ روند قیمت افزایشی خواهد بود یا کاهشی؟

اگر بیت کوین بتواند این حمایت را حفظ کند، امکان افزایش ۷ درصدی قیمت طی روزهای آتی وجود داشته که در این صورت، قیمت می تواند تا سطح ۷۳۷۷۷ دلار افزایش یابد. با اینحال، در صورت از دست رفتن حمایت ۶۸۵۰۰ دلاری، قیمت می تواند تا محدوده ضلع پایینی مثلث یعنی ۶۷۱۴۷ دلار اصلاح شود که در این صورت، سناریوی صعودی قیمت ابطال شده و باید منتظر ریزش ۸ درصدی قیمت تا محدوده ۶۱۲۹۳ دلار باشیم.

کد خبر: ۲۹۰٬۴۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha