۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
اوپک‌پلاس می‌تواند تسهیل کاهش عرضه را متوقف یا معکوس کند
وزیر انرژی عربستان:

اوپک‌پلاس می‌تواند تسهیل کاهش عرضه را متوقف یا معکوس کند

وزیر انرژی عربستان گفت: درصورتی‌که برای اوپک‌پلاس محرز شود بازار به‌ اندازه کافی قوی نیست، می‌تواند تسهیل کاهش عرضه را متوقف یا معکوس کند.

به گزارش بازار، عبدالعزیز بن‌سلمان در مجمع اقتصادی روسیه در سن‌پترزبورگ ضمن مخالفت با دیدگاه کاهشی بانک آمریکایی گلدمن ساکس درباره توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) گفت: این ائتلاف در صورت تضعیف بازار می‌تواند افزایش تولید نفت را متوقف یا معکوس کند.

هشت عضو ائتلاف اوپک‌پلاس ۱۳ خرداد پس از برگزاری سی‌وهفتمین نشست وزیران نفت و انرژی این ائتلاف توافق کردند که کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای را از اکتبر امسال به‌تدریج طی یک سال آغاز کنند.

اعضای این ائتلاف در عین حال موافقت کردند کاهش عرضه روزانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای مصوب را تا پایان سال ۲۰۲۵ حفظ کنند.

قیمت نفت در بازارهای جهانی طی هفته گذشته با کاهش روبه‌رو شد و قیمت نفت خام شاخص برنت در پایان معاملات سه‌شنبه هفته گذشته (۱۵ خرداد) به کمتر از ۷۷ دلار و پایین‌ترین حد خود در چهار ماه اخیر رسید، هرچند در روز پنجشنبه (۱۷ خرداد) قیمت‌ها با اندکی بهبود به حدود ۷۹ دلار برای هر بشکه بازگشت.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که خروجی این نشست برای قیمت‌های جهانی نفت خام کاهشی بود، زیرا آن‌ها به‌دنبال تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه هستند.

گلدمن ساکس یکی از مؤسسه‌هایی بود که دوم ژوئن (۱۳ خرداد) گزارشی کوتاه و دوصفحه‌ای با عنوان «مرحله نزولی تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه» منتشر کرد.

بن‌سلمان که همراه با شماری دیگر از وزیران نفت و انرژی و مقام‌های اوپک‌پلاس در نشست مجمع اقتصادی روسیه در سن‌پترزبورگ شرکت کرده بودند، گفت: گلدمن ساکس از ارقام نادرستی برای رسیدن به نتایج خود استفاده کرده است.

وی افزود: من شمردم که طی دو صفحه گزارش این بانک آمریکایی هفت بار کلمه نزولی را آورده‌اند و بدتر از آن این است که متأسفانه از نظر فنی و حرفه‌ای آن‌ها از اعدادی اشتباه استفاده کرده‌اند.

وزیر انرژی عربستان گفت: درصورتی‌که برای اوپک‌پلاس محرز شود بازار به‌ اندازه کافی قوی نیست، می‌تواند تسهیل کاهش عرضه را متوقف یا معکوس کند.

وی با اشاره به سوابق پیشین افزود: مدت توافق یک سال و نیم است، همه جنبه‌های فنی را دارد، سازوکارها تازه نیستند، پیش‌تر این اوضاع را به‌ویژه موضوع متوقف یا معکوس کردن را تجربه کرده‌ایم، در دوره‌ای اوپک پلاس در روند تسهیل کاهش عرضه متوقف شد.

تفسیر اشتباه
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در همان نشست تخصصی اعلام کرد: مجمع اقتصادی روسیه در سن‌پترزبورگ گفت که احتمال دارد این ائتلاف، در صورت لزوم، توافق تسهیل تدریجی کاهش عرضه را تعدیل کند.

وی ادامه داد: کاهش قیمت پس از نشست اخیر وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس ناشی از تفسیر نادرست از توافق و عوامل گمانه‌زنی است.

معاون نخست‌وزیر روسیه تصریح کرد: ما آماده‌ایم به‌سرعت به نبود قطعیت‌های موجود در بازارهای جهانی نفت خام واکنش نشان دهیم.

هیثم الغیص، دبیر کل اوپک، در همان نشست توجیهی گفت که تقاضا برای نفت قوی است.

سی‌وهفتمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس دوم ژوئن (۱۳ خرداد) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اما هشت عضو اوپک‌پلاس که کاهش عرضه داوطلبانه بیشتر را عهده‌دار شده‌اند، در ریاض گرد هم آمدند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات‌متحده عربی هم در این مجمع با اشاره به هشت کشور عربستان، روسیه، الجزایر، قزاقستان، کویت، عمان و عراق گفت: من آن‌ها را «۸ بزرگ» می‌نامم.

امارات در سی‌وهفتمین نشست وزارتی اعضای اوپک‌پلاس موفق به دریافت هدف تولید بالاتر (روزانه ۳۰۰ هزار بشکه) شد، این اقدام نشان‌دهنده بازتاب‌ تلاش‌های این کشور برای افزایش ظرفیت تولید است.

موضوع سهمیه‌بندی برای اوپک‌پلاس بحث‌برانگیز است و پارسال سبب شد آنگولا از این سازمان کناره‌گیری کند.

نواک گفت: روسیه در حال کار روی ایجاد ظرفیت‌های تازه تولید نفت تا پاییز ۲۰۲۵ است.

اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس در سی‌وهفتمین نشست وزارتی خود مذاکره درباره ظرفیت تولید را تا نوامبر ۲۰۲۵ به تعویق انداختند.

نواک در این باره تأکید کرد: مسئله سختی است.

کد خبر: ۲۹۰٬۳۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha