۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
فرسودگی ماشین‌آلات معدنی و بالارفتن قیمت تمام شده|با ممنوعیت واردات منافع بزرگ فدای منافع کوچک میشود
عضو هیات مدیره خانه صمت ایران در گفتگو با بازار:

فرسودگی ماشین‌آلات معدنی و بالارفتن قیمت تمام شده|با ممنوعیت واردات منافع بزرگ فدای منافع کوچک میشود

عضو هیات مدیره خانه صمت گفت: ممنوعیت واردات ماشین آلات معدنی به دلیل احتمال ظرفیت تولیدداخل نه تنها هزینه‌های تمام شده را بالا برده بلکه به نوعی منافع ملی بزرگتر را فدای منافع کوچکتر و مقطعی کردن است.

بازار؛ گروه صنعت: بحث تولید در بخش معدن همانند بسیاری دیگر از بخش ها طی سالهای اخیر با موانع و چالش های بسیاری مواجه بوده است. با این وجود یکی از اساسی ترین چالش های معدنکاران کشور مربوط به ماشین آلات است چرا که از یکسو بخش قابل توجهی از ماشین آلات معدن فرسوده شده است و از سوی دیگر به بهانه تولید در داخل، امکان و اجازه واردات ماشین آلات معدنی را نمی دهند. این در حالی است که به گفته معدنکاران کشور تولیدات داخل در حدی نیست که بتوان نیاز بخش را تامین کند.

خسارت های سنگین تعطیلی بخش معدن برای کشور

آرمان خالقی عضو هیات مدیره خانه صمت ایران در خصوص چالش هایی که در حوزه واردات ماشین آلات معدنی دارند به خبرنگار بازار گفت: یک موضوع جدی در حوزه ماشین آلات معدن داریم که در واقع ممنوعیتی است که در مورد ورود ماشین آلات معدنی به خاطر احتمال ظرفیت تولید داخل داریم. در حقیقت ما به عنوان بخش خصوصی این موضوع را نمی پذیریم و معتقدیم اگر بخش معدن تعطیل بماند خسارت آن برای کشور بیشتر از این است که یک واحد ماشین سازی کار کند یا نکند.

عضو هیات مدیره خانه صمت ایران: اگر در حوزه ای به موقع سرمایه گذاری نکنیم فرصت از دست می رود، به خصوص اینکه در حوزه معدن تامین ماشین آلات شروع زنجیره است و اگر در این بخش سرمایه گذاری نشود تمام صنایع پایین دستی آن معطل می ماند

خالقی افزود: اگر در یک حوزه ای به موقع سرمایه گذاری نکنیم فرصت از دست می رود. به خصوص اینکه در حوزه معدن قائدتا تامین ماشین آلات شروع یک زنجیره است. بنابراین وقتی ما برای زنجیره از اول کاری نمی کنیم که به حرکت بیفتد و به اصطلاح لوکوموتیو راه بیفتد و معدن استخراج شود قائدتا تمام صنایع پایینی اش معطل می ماند.

حتی باید اجاره واردات ماشین آلات کم کرده را هم بدهند

وی خاطر نشان کرد: الان در کشور اینگونه تصمیم گیری می شود که منافع بزرگتر ملی را فدای منافع کوچکتر مقطعی و موضعی می کنند. در حالی که اصولا اگر ماشین سازان داخلی داریم باید ظرفیت آنها را ببینیم، آن ظرفیت را به کار بگیریم و اجازه بدهیم مازادش را سرمایه گذار برود ماشین الات لازم خود را وارد کند و به اصطلاح معدن خود را فعال کند و از این طریق صنایع پایین دستی و کارخانجات راه بیفتند.

خالقی افزود: این موضوع جدی است با این وجود نمی دانیم دولت چه زمانی قرار است این تصمیم را بگیرد و منشا آن هم باید از خود وزارت خانه باشد چون تامین ارز می خواهد.

این عضو هیات مدیره خانه صمت ایران گفت: بنده حتی معتقدم باید ماشین آلات کم کارکرده را هم اجازه بدهند وارد بشود. چرا که وضعیت به نحوی نیست که ما بخواهیم و آنها به ما بفروشند چون شرایط ما تحریمی است و لذا اگر بخواهیم هم نمی فروشند. لذا باید اجازه بدهند از هرجا توانستیم فراهم کنند.

وی با تاکید بر اینکه ماشین الات معدن بسیار فرسوده شده است گفت: این فرسودگی بالای ماشین آلات، قیمت تمام شده را بالا می برد، هزینه قطعات دارد و مشکلات این چنینی در پی دارد بنابراین حتی اگر ماشین الات دست دوم را به ما بفروشند باید بسیار خوشحال باشیم.

کد خبر: ۲۹۰٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha