۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۳۹
کسری ۶ میلیارد مترمکعب سفره‌های آب زیرزمینی در یزد| بیلان منفی ۲۳۰ میلیون مترمکعب در سال است
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد:

کسری ۶ میلیارد مترمکعب سفره‌های آب زیرزمینی در یزد| بیلان منفی ۲۳۰ میلیون مترمکعب در سال است

یزد- محجوبی، مدیر عامل آب منطقه ای یزد با اشاره به کسری تجمعی شش میلیارد متر مکعبی آب سفره‌های زیرزمینی استان، درباره بیلان منفی ۲۳۰ میلیون متر مکعب برداشت در سال هشدار داد.

جواد محجوبی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: از بهمن سال گذشته تاکنون بارش های خوبی در استان یزد اتفاق افتاد به گونه ای که میزان بارش ها در استان تا قبل از بهمن ماه نسبت به سال آبی گذشته منفی ۷۰ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت منفی ۵۰ درصد بود اما با بارندگی های خوبی که اتفاق افتاد اکنون میزان بارندگی نسبت به متوسط بلند مدت ۵۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی بیان داشت: البته توزیع این بارش ها در همه شهرستان ها یکنواخت نبوده به عنوان مثال اگر چه در مناطق ییلاقی یزد بارش های خوبی را شاهد بودیم اما در شهرستان خاتم این قضیه صادق نبود.

مدیر عامل آب منطقه ای یزد اضافه کرد: علی رغم بارش های خوب سال گذشته جبران کمبود آب سفره های زیرزمینی بسیار زمان بر است و باید سال های زیادی در ترسالی باشیم تا تزریق اتفاق بیافتد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این بارش ها توانسته بر کمبود آب سفره های زیر زمینی تاثیر گذار باشد ابراز داشت: جبران کمبود آب سفره های زیرزمینی بسیار زمان بر است. باید سال های زیادی در ترسالی باشیم تا تزریق اتفاق بیافتد و بخشی از مشکل برطرف شود. چرا که اکنون شاهد یک کسری تجمعی ۶ میلیارد متر مکعبی در این حوزه هستیم و بیلان متوسط ما منفی ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است.

محجوبی در مورد میزان مصرف آب در حوزه های مختلف نیز اظهار داشت: در کل استان از ۲ هزار و ۲۳۲ چاه و چشمه و هزار و ۷۰۰ قنات فعال حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی، ۲۰۰ میلیون متر مکعب در بخش شرب و بهداشت و ۷۰ میلیون مترمکعب در صنایع و معادن استان استفاده می شود.

مدیر عامل آب منطقه ای یزد تاکید کرد: برای احیای سفره های آب زیرزمینی برداشت از چاه ها بر اساس میزان کشت و برداشت ۵ سال اخیر اصلاح و تعدیل شده است. اما نکته نگران کننده اینجاست که ۳۰ درصد بهره بردارن این چاه ها قادر به برداشت همین میزان آب نیز نمی باشند و این نشان دهنده کاهش سطح آب سفره های زیرزمینی است.

کد خبر: ۲۹۰٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha