۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۵
صرفه جویی به اندازه تولید برق ۳ نیروگاه با تغییر ساعت کار ادارات

صرفه جویی به اندازه تولید برق ۳ نیروگاه با تغییر ساعت کار ادارات

با اجرای برنامه جدید ساعت کاری ادارات از ۱۶ خرداد پیش‌بینی می‌شود ۱۵۰۰ مگاوات در مصرف برق صرفه جویی شود که معادل تولید حدود ۳ نیروگاه کشور است.

به گزارش بازار، برای پایداری تامین برق در تابستان ۱۸۰ برنامه مختلف در ۶ محور در نظر گرفته شده که قسمتی از این برنامه‌ها مربوط به طرح‌های مدیریت مصرفی است که برای بخش‌های مختلف تقاضاکننده برق در نظر گرفته می‌شود. یکی از این طرح‌ها که بخش ادارات را هدف می‌گیرد تغییر ساعات کار است که به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت بار شبکه در تابستان اجرایی می‌شود.

بر اساس مصوبه هیئت دولت، ادارات از ۱۶ خرداد تا ۱۵ شهریور ملزم به تغییر ساعات کاری و همینطور مدیریت مصرف سیستم‌های سرمایشی هستند. در این مصوبه اشاره می‌شود که با هدف صرفه جویی در مصرف و کاهش ٣٠ درصدی مصرف برق در ساعات اداری و کاهش ۶۰ درصدی مصرف پس از پایان ساعت کار اداری، تمامی سازمان‌ها و نهادها در ۳ ماه مذکور، تنها در ساعات ۶ صبح تا ١ بعد از ظهر فعالیت خواهند داشت.

طبق آمار مجموع مصرف بخش اداری طی یک سال به حدود ۱۴ هزار میلیون کیلووات ساعت می‌رسد. این بخش با مصرفی در حدود ۳ هزار مگاوات در بازه‌های اوج مصرف، از جمله بخش‌های مهم مصرف کننده انرژی در کشور محسوب می‌شود و با توجه به همین آمار و ارقام متولیان تامین برق بر الزام ادارات به کاهش مصرف برای پوشش ناترازی برق در کشور حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. تغییر ساعت کار منجر به پیک سایی و به عبارت دیگر عدم همزمانی اوج بار در بخش‌های مختلف مصرف از جمله خانگی می‌شود و امکان تامین پایدار برق را فراهم می‌کند.

سال گذشته ۱ هزار مگاوات برای تحقق کاهش مصرف از این محل پیش‌بینی شده بود که در نهایت ۸۵ درصد این برنامه و معادل ۸۵۰ مگاوات صرفه جویی از سوی ادارات محقق شد که برای تامین این میزان برق باید ظرفیت تولید ۱۲۰۰ مگاواتی ایجاد می‌شد که معادل تولید ۲ یا ۳ نیروگاه فعلی کشور است. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق پیش‌تر در پاسخ به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود که با برنامه‌هایی که برای بخش اداری در نظر گرفته شده برای امسال نیز ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی در این بخش هدفگذاری شده است.

وی با بیان اینکه تغییر ساعات کار ادارات به عنوان یکی از راهکارهای مدیریت بار شبکه در تابستان است، افزود: از آنجا که تعیین و تنظیم ساعات کار ادارات در اختیار هیأت وزیران است، با اخذ موافقت دولت، ساعات کار ادارات در ۳ ماهه اواسط خرداد تا اواسط شهریور تغییر پیدا کرد. بر اساس این مصوبه مقرر شده است که وسایل سرمایشی در ادارات واقع در اقلیم معتدل کشور، یک ساعت زودتر از خاتمه کار و در مناطق گرمسیر همزمان با پایان ساعت کار خاموش شود.

گفتنی است؛ ملاک کاهش مصرف نیز، میزان مصرف دستگاه‌ها در سال گذشته خواهد بود و طبق مصوبه، شرکت‌های توزیع نیروی برق موظف به پایش مصرف برق ادارات هستند. سخنگوی صنعت برق درباره چگونگی نظارت بر اجرای این طرح می‌گوید که برنامه توسعه کنتور برق هوشمند در ادارات و نهادهای عمومی در دستور کار ما قرار دارد و با نصب کنتورهای هوشمند در ادارات میزان مصرف برق آنها رصد می‌شود. در این زمینه اقدامات مدیریتی، پایش و کنترل شبکه سراسری پیگیری می‌شود. در برنامه داریم که به طور کامل بخش اداری کشور به کنتورهای هوشمند مجهز شوند که قابل رصد باشند. تاکنون ٨٠ درصد از ادارات به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند و ادارات باقیمانده نیز تا شروع اوج مصرف به این نوع کنتورها مجهز خواهند شد.

کد خبر: ۲۸۹٬۹۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۱
      0 0
      امیدوارم اصلا صرفه جویی نشه تا با کارمندان مثل اسیر و برده رفتار نشه نه شب داریم نه روز
    • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۳
      0 0
      فقط متاسفم