۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
آخرین وضعیت پروژه های سدسازی ایلام| پیشرفت پروژه ها نیازمند تزریق اعتبار
بازار گزارش می دهد؛

آخرین وضعیت پروژه های سدسازی ایلام| پیشرفت پروژه ها نیازمند تزریق اعتبار

ایلام- پروژه های مهمی در حوزه سدسازی در استان ایلام در حال اجراست، اتمام این پروژه ها نیازمند اعتبارات ملی است.

بازار؛ گروه استان ها: بحران آب در ایران یکی از بزرگترین مشکلاتی می باشد که در سالهای اخیر تمام جوانب زندگی و صنعت را تحت تاثیر قرار داده است، این بحران که کل استان‌های کشور در بر گرفته، سالهاست به استان ایلام نیز رخنه کرده، لازم به ذکر است بحران آب در استان ایلام مربوط به یکی دو سال اخیر نیست و تقریبا هر ساله و در تمام فصول سال به ویژه در قصل گرما، مشکلات بسیاری را برای مردم استان به همراه دارد.

امسال نیز همچون سنوات گذشته با آغاز فصل گرما هشدارهایی مبنی بر کمبود آب در ایلام در فضای مجازی منتشر گردید، این اخبار در حالیست که استان ما در زمستان سال گذشته و حتی بهار سال جاری با بارش های خوبی همراه بود، به گونه ای که تمام سدهای استان سرریز گردیدند؛ با این وجود باز هم شواهد و مدارک حاکی از آغاز معضل کم آبی در استان است.

بررسی ها نشان داده از جمله دلایل اصلی کم آبی در استان مربوط به حوزه سد ها و تعداد کم آنها است به نحوی ای که در استان ایلام با ۱۰ شهرستان و جمعیتی بالغ بر ۶۰۰۰ نفر هم اکنون تنها چهار سد دویرج، کنگیر، ایلام و سیمره فعال هستند، البته به منظور رفع معضل کم آبی در استان و همچین ذخایر آب باران، پروژه های سد سازی بسیاری با اعتبارهای گزاف در اقصی نقاط استان کلید خورده اند، اما طولی نکشیده که اکثر این پروژه ها نیمه کاره رها شده اند.

لزوم احداث سد

سمیرا امینی کارشناس مهندسی آب در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بحران آب درگذشته به علت کم بودن جمعیت به اندازه امروزه محسوس نبود، ولی امروزه با افزایش روزافزون جمعیت و نیاز بشر به غذای بیشتر این بحران بیش از گذشته مشهود می باشد و مشکلات بسیاری را در حوزه های مختلف نذیر کشاورزی، دامپروری، صنعت و مصارف خانگی به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه شناخت و بررسی علل و راهکارهای حل این بحران ضرورت بسیاری دارد، افزود: در اقصی نقاط کشور احداث سد یکی از روش های حل این بحران و کاهش هدررفت آب می باشد، به عبارتی دیگر صنعت سدسازی در ایران، یکی از صنایع مهم کشور محسوب می‌شود، زیرا ایرانیان به دلیل کمبود آب و کاهش نزولات جوی، از دیرباز به این صنعت توجه خاصی داشتند؛ به طوری که ساخت سد، بند یا آبگیر بر اساس نیاز ساکنان هر منطقه و با توجه به شرایط جغرافیایی آن منطقه انجام می‌شد.

آخرین وضعیت پروژه های سدسازی ایلام| پیشرفت پروژه ها نیازمند تزریق اعتبار

این کارشناس با تاکید بر اینکه استان ایلام نیز همچون سایر استان‌ها با مشکلات بسیاری در حوزه کم آبی مواجه است، تصریح کرد: همانطور که گفته شد ساخت سد و تکمیل سدهای نیمه تمام در استان ایلام می‌تواند تاثیر بسزایی در مدیریت منابع آبی استان، جلوگیری سیل و طغیان رودخانه‌ها به همراه داشته باشد، از این رو اتمام پروژه‌های سدسازی در این منطقه باید به طور ویژه در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

بهربرداری پنج سد در ایلام

صادق علیمرادی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سدها همواره از اهمیت بالایی برخوردارند، چرا که سیلاب‌ها را مهار کرده و با ذخیره و یا انحراف آب در پشت خود از آن برای برای فعالیت‌هایی مانند آبیاری، مصارف انسانی، استفاده‌های صنعتی، پرورش آبزیان، کشتیرانی و غالبا برای تولید برق استفاده می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام: ایلام جزو استان‌های غربی ایران است که به دلیل قرار گرفتن در سراشیبی، اکثر روان آب‌های این استان به دیگر مناطق کشور و حتی کشور عراق ریخته می‌شود، از این رو صنعت سد سازی در استان ایلام از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همواره مورد توجه است

وی افزود: استفاده بهینه از منابع آبی به عنوان یکی از برگ‌های برنده کشورها برای حرکت به سمت توسعه پایدار در ایران اسلامی با جدیت دنبال شده و استان ایلام نیز در سال‌های اخیر در این چرخه گام‌های بلندی را برداشته است.

آخرین وضعیت پروژه های سدسازی ایلام| پیشرفت پروژه ها نیازمند تزریق اعتبار

علی مرادی به منظور رفع معضل کم آبی در استان پنج سد در حال بهره برداری و چهار سد نیز در حال ساخت است، تصریح کرد: این سدها شامل؛ سد سیکان دره شهر، سد چناره چرداول، سد گدارخوش صالح آباد و سد میمه دهلران است که سد میمه دهلران با ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی در نیمه دوم امسال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل آب منطقه استان در پایان بیان کرد: ایلام جزو استان‌های غربی ایران است که به دلیل قرار گرفتن در سراشیبی، اکثر روان آب‌های این استان به دیگر مناطق کشور و حتی کشور عراق ریخته می‌شود، از این رو صنعت سد سازی در استان ایلام از اهمیت بالایی برخوردار بوده و همواره مورد توجه است.

بحران آب در ایلام مربوط به یکی دو سال اخیر نیست، این استان سال‌هاست که با مشکل بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، کارشناسان معتقد هستند یکی از راهکار مقابله با کم آبی، تکمیل سدهای نیمه تمام در سطح استان است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۹٬۹۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha