۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۹
تولید ۴۷۰ هزار تن زعفران در سال گذشته
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران عنوان کرد

تولید ۴۷۰ هزار تن زعفران در سال گذشته

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از تولید ۴۷۰ هزار تن زعفران در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش بازار، محمدعلی رضایی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در برنامه رادیویی رهیافت گفت: تامین امنیت غذایی در کنار کنترل روند تورمی محصولات یکی از چالش‌های متعددی دولت چهاردهم خواهد بود.

او ادامه داد: در گذشته کشتی‌های چینی با قیمت مناسب ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار به ازای هر کانتینر محصولات صادراتی این کشور را به بنادر ایرانی حمل می‌کردند، اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و هزینه حمل‌ونقل به ازای هر کانتینر تا ۲۰۰۰ دلار افزایش یافته که منجر به افزایش قیمت تمام شده کالاهای ایرانی می‌شود.

رضایی در ادامه به پیگیری‌های انجام شده از وزارت کشاورزی درباره برنامه‌های توسعه‌ای کشت فراسرزمینی، اشاره کرد و گفت: نظر مسئولان وزارت کشاورزی سرمایه‌گذاری و فعالیت در کشورهای اطراف نظیر افغانستان و عراق است هرچند که این کشورها به طور نسبی امنیت مناسبی ندارند. به اعتقاد فعالان کشاورزی، بهترین کشورها از منظر کشت فراسرزمینی کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی هستند.

او افزود: این امکان وجود دارد که برای حمل کالا به کشور چین از خطوط ریلی استفاده کنیم که می‌تواند محصولات صادراتی ایرانی را با سرعت بیشتر از حمل دریایی از طریق قزاقستان به منطقه غربی چین حمل کند.

او ادامه داد: راهکار دیگری هم مطرح است برخی از فعالان اقتصادی با همکاری خطوط هوایی اقدام به اجاره چند هواپیمای باری از کشور روسیه کنند تا کالاها به صورت عمده به این کشور ارسال شود، سود حاصل از این اقدام می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های بالای حمل‌ونقل هوایی را پوشش دهد.

رضایی بیان کرد: متاسفانه ما از سال ۹۵ تا امروز به دلیل نبود زیرساخت‌ها نتوانستیم کشت فراسرزمینی داشته باشیم به طوری که کشورهای همسایه ما در این زمینه موفق عمل کرده‌اند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران همچنین از تولید ۴۷۰ هزار تن زعفران در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

کد خبر: ۲۸۹٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha