۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
چگونه ایمن نت کنترل دسترسی به شبکه را مدیریت می‌کند؟

چگونه ایمن نت کنترل دسترسی به شبکه را مدیریت می‌کند؟

کنترل دسترسی کاربران به شبکه برای ارزیابی ورودی های بخش های مختلف اهمیت زیادی دارد و سطح ایمنی شبکه های کامپیوتری را در سازمان ها و ارگان های حساس افزایش می دهد.

به گزارش بازار، کنترل دسترسی کاربران به شبکه برای ارزیابی ورودی های بخش های مختلف اهمیت زیادی دارد و سطح ایمنی شبکه های کامپیوتری را در سازمان ها و ارگان های حساس افزایش می دهد. در این سیستم، قابلیت هایی مانند احراز هویت و پیروی از سیاست های ایجاد شده اهمیت زیادی دارد. در خصوص کنترل دسترسی های شبکه، توجه به پیکربندی کلیه دستگاه ها و اجزای سخت افزاری موجود مورد توجه کارشناسان و تیم پشتیبانی قرار می گیرد. در راستای کنترل کردن دسترسی کاربر به شبکه نکات و تکنیک های متعددی وجود دارند که در این بخش به برخی از آن ها می پردازیم. 

کاربردهای سیستم کنترل دسترسی شبکه

سیستم کنترل دسترسی های کاربران به شبکه های کامپیوتری مزایا و کاربردهای بی شماری دارد. برای آشنایی با روش انجام این فرایند، باید با کارایی آن ها در سیستم آشنایی داشته باشید:

  1. در این سیستم می توانید، مجوزهایی برای ایجاد اتصالات صادر کنید. 
  2. شما می توانید سیاست هایی برای ایجاد داده های محرمانه و تعیین مالکیت معنوی در بخش های مختلف ایجاد کنید.
  3. در سیستم کنترل دسترسی کاربران به شبکه، ارزیابی خودکار وضعیت امنیتی به سهولت انجام می شود و بر این اساس قابلیت هایی برای مسدود کردن یا اجازه دهی در ساختار شبکه ایجاد خواهد شد. 
  4. کلیه کنترل ها در این سیستم مبتنی بر نقش کاربران انجام می شوند که یک مزیت اساسی در سیستم شبکه های سازمانی محسوب می شود.

کاربردهای سازمانی سیستم NAC

سیستم کنترل و مدیریت دسترسی به شبکه های کامپیوتری در بسیاری از ادارات و سازمان های امروزی مورد توجه قرار گرفته است:

  1. کارایی این سیستم در سازمان بهداشت به دلیل حجم انبوه اطلاعات و داده ها رو به افزایش است. این سازمان ها اطلاعات مربوط به دستگاه های پزشکی را نیز ثبت می کنند که اسکن شبکه را دشوارتر می کند. سیستم NAC در این شبکه ها برای رعایت هر چه بیشتر قوانین در خصوص پیشگیری از دسترسی غیر مجاز به اطلاعات بیماران مورد استفاده قرار می گیرد. 
  2. سیستم کنترل دسترسی در شبکه های دانشگاهی نیز کارایی دارد و نیازهای امنیتی این شبکه ها را را تامین می کند. با کنترل دسترسی های کاربران به شبکه های کامپیوتری، ضمن اعطای دسترسی ها در شبکه دانشگاهی، حیطه دسترسی دستگاه ها و کاربران نیز مشخص خواهد شد. سیستم NAC در این حوزه برای حفظ امنیت زیرساخت شبکه و کنترل اجزای مختلف آن به کار می رود. 

چگونه ایمن نت کنترل دسترسی به شبکه را مدیریت می‌کند؟

بخش اجرایی 

سیستم کنترل دسترسی در برخی موارد مستقیما وارد عمل می شود و دستگاه هایی که به برخی قسمت های شبکه دسترسی پیدا کرده اند را قطع می کند. این گزینه کنترل دسترسی های کاربران به شبکه های کامپیوتری برای تعیین و بررسی مجاز بودن دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 

بخش کشف و تشخیص دستگاه

امروزه استفاده از اینترنت اشیا در سیستم شبکه های امروزی رو به افزایش است. به همین خاطر در شبکه های سازمانی و اداری به یک شمای کلی از دستگاه های مجاز در شبکه نیاز دارند. سیستم NAC

 در این زمینه عملکرد فوق العاده ای دارد. برای کنترل دسترسی کاربران به شبکه باید حتما دستگاه های موجود در شبکه را پیدا کرده و هویت پروفایل هر یک را بررسی کنید. به این ترتیب مدیر بخش فناوری دید وسیع تری به اجزای شبکه موجود خواهد داشت. 

بخش بررسی سازگاری دستگاه ها

برای کنترل کردن دسترسی کاربر به شبکه باید به سازگاری دستگاه های نهایی کاربران توجه داشته باشید. هر کاربر شبکه برای مدیریت پچ در  دستگاه های مختلف باید به صورت مداوم بررسی و تایید شود. در این شرایط حالت انطباقی دستگاه ها ارزیابی خواهد شد؛ در صورتی که دستگاه مورد نظر در هر بازرسی منطبق نباشد، موانعی برای اتصال آن ایجاد خواهد شد. با این روش، سیستم کنترل دسترسی های کاربران به شبکه های کامپیوتری عملکرد مطلوبی در راستای پیشگیری از نفوذ عوامل بیگانه خواهد داشت. 

کنترل دسترسی به شبکه در ایمن نت

روش های مختلف کنترل دسترسی

برای استفاده از سیستم کنترل دسترسی کاربران به شبکه باید به شرایط انجام آن نیز دقت داشته باشید. برخی از راهکارهای کنترلی برای جلوگیری از دسترسی عوامل غیر مجاز به شرح زیر هستند:

  1. در روش اول، کنترل دسترسی پیش از ورود دستگاه یا کاربرد مورد نظر انجام خواهد شد. Pre-admission قبل از صدور مجوز دسترسی انجام شده و به ارزیابی تطابق وضعیت کاربر با خط مشی های تعیین شده می پردازد. 
  2. در بخش بعدی کنترل Post-admission اعمال می شود. این روش کنترل دسترسی در شرایطی که پیش از ورود کاربر، کنترلی انجام نشده باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از این سیستم از حرکات جانبی اضافی درون شبکه پیشگیری می شود و عملکرد دستگاه ها محدود خواهد شد. با این روش از بروز حملات سایبری تا حد قابل توجهی پیشگیری خواهد شد. 

جمع بندی

با رشد وگسترش سازمان ها و شبکه های مرتبط با آن ها ریسک بروز انواع آسیب ها و اختلالات نیز افزایش می یابد. به همین خاطر نیاز به کنترل کردن دسترسی کاربر به شبکه و محدود کردن برخی دستگاه های غیر مجاز بیشتر احساس می شود. هر چه تعداد کاربران و دستگاه های متصل در شبکه های کامپیوتری و سازمانی افزایش پیدا کند، مشکلات داخلی آن نیز بیشتر می شود. شما می توانید با به کارگیری یکی از روش های کنترلی شبکه، از آثار سو دستگاه ها و کاربران غیر مجاز در سیستم پیشگیری کنید. در این بخش به برخی از اجزا وکاربردهای این سیستم رسیدگی کردیم.

کد خبر: ۲۸۹٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha