۱۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
مراکز زیبایی زیر تیغ نظارت | قانونی عمل کنید یا تعطیل شوید 
بازار گزارش می‌دهد؛

مراکز زیبایی زیر تیغ نظارت | قانونی عمل کنید یا تعطیل شوید 

سمنان- چند وقتی است که شکایت های مردم استان سمنان از مراکز زیبایی که پول های هنگفتی هم از مردم می گیرند، زیاد شده است حالا مسئولان از تشدید نظارت بر این مراکز خبر می‌دهند. 

بازار، گروه استان‌ها: مراکز زیبایی یکی از مراکزی هستند که در سال های اخیر مراجعه به آنها افزایش یافته است. در شهرهای استان سمنان نیز شاهد هستیم که رشد قارچ گونه ای پیدا کرده اند. از فشیال پوست تا برداشتن خال و برجسته کردن گونه و لب حتی در آرایشگاه ها؛ این امر سبب شده تا مردم نارضایتی هایی را نیز از عملکرد این مراکز که پول های هنگفتی هم می گیرند، داشته باشند.

مردم در این اوضاع و احوال اقتصادی، به سختی پول در می آورند و این مراکز بعضاً به راحتی از آنها پول های کلانی را برای اقداماتی که شاید یک دهم برابر ارزش آن می ارزند، دریافت می کنند. مردم معتقد هستند که اگر خدمات ارائه شده بهداشتی، درست، کافی و قانونی باشد شاید بتوان گفت هزینه های این چنینی توجیه دارد اما نارضایتی آنجا است که این اعمال زیبایی بعضاً غیرقانونی و غیر بهداشتی انجام و پول های زیادی هم از مردم دریافت می شود.

صدای مردم درآمده است

بعد از دریافت شکایت های متعدد بالاخره مسئولان استان سمنان نظارت بر این مراکز را تشدید کرده اند مراکزی که یا باید از ضوابط و مقررات قانونی پیروی کنند و یا اصلا قید کار کردن را زده و تعطیل شوند. یک خانم شهروند شاهرودی در این باره می گوید: به یک آرایشگاه مراجعه کردم و او پیشنهاد تزریق بوتاکس را داد ابتدا فکر کردم قرار است مرکزی را برای این امر معرفی کند اما متوجه شدم خود آرایشگر قرار است این کار را صورت دهد عجیب اینکه او یک کارت هم داشت که از یک موسسه پوست و مو و زیبایی با مهر یک خانم دکتر، مجوز تزریق را گرفته بود.

رئیس مرکز نظارت دانشگاه علوم پزشکی سمنان: هر گونه مداخله در امر پزشکی یعنی ارائه خدماتی که تهاجمی باشد شامل تزریق ژل، بوتاکس، فیلر و حتی خدمات فشیال که به وفور و گسترده در مراکز زیبایی و آرایشگاه ها انجام می شود، ممنوع است

مهناز کریمی با بیان اینکه هر کس باشد اعتماد می کند اما من این کار را نکردم و آدرس همان مرکز زیبایی و مو را گرفته و مراجعه کردم در کمال شگفتی در آنها هم کسانی بودند که مشخص بود حتی دیپلم ندارند و اوپراتور دستگاه های زیبایی بودند، ابراز کرد: این دست مراکز واقعاً با سلامتی انسان بازی می کنند و اگر کسی ناآگاه باشد هم برای بوتاکس بین سه و نیم تا ۹ میلیون تومان باید هزینه کند و هم سلامتی اش را از دست بدهد.

مراکز زیبایی زیر تیغ نظارت | قانونی عمل کنید یا تعطیل شوید 

تزریق در آرایشگاه!

تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد که این مراکز حتی بوتاکس را توسط آرایشگر به نوک بینی، گونه، لب، گوش و حتی چانه تزریق می کنند بدون اینکه این آرایشگر بداند اعصاب صورت از کدام نواحی عبور می کنند و کدام نواحی صورت با چه میزان عمقی مستعد تزریق است و در چه نقاطی نمی توان تزریق را انجام داد.

برای تهیه گزارش سراغ کسانی را گرفتیم که از این دست اعمال آسیب دیده اند و متاسفانه کسی که حاضر به مصاحبه باشد یافت نشد اما نزدیکان این افراد می گویند که وضعیت سلامتی شان اصلا جالب توجه نیست مضافاً بر اینکه این افراد پول فراوانی را نیز هدر داده اند پول هایی که حالا چند برابر آن باید صرف بازگرداندن همان چهره ای شود که قبل از این دست اعمال داشتند.

مشکل اما اینجا است که عمل های جراحی و روند های درمانی برای بازگشت سلامتی افرادی که دچار عارضه ها و آسیب های شدید بعد از تزریق های نادرست و اعمال زیبایی توسط افراد فاقد صلاحیت شده اند، بسیار سنگین و پر هزینه است و هیچ تضمینی هم برای بازگشت سلامتی ندارد.

نظارت ها تشدید شده است

حالا اما آرایشگاه های زنانه و مراکز زیبایی سمنان مورد بازرسی شدید تری قرار گرفته اند و بازرسان دانشگاه علوم پزشکی سمنان و شاهرود بیشتر تلاش کرده اند که این مراکز را مورد بررسی قرار دهند. سحر سعدالدین رییس نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با بازار، گفت: اکیداً تاکید می کنیم که هر گونه مداخله در امر پزشکی یعنی ارائه خدماتی که تهاجمی باشد شامل تزریق ژل، بوتاکس، فیلر و حتی خدمات فشیال که به وفور و گسترده در مراکز زیبایی و آرایشگاه ها انجام می شود، ممنوع است.

سعد الدین با بیان اینکه برخی فکر می کنند که روتین های پوستی خدماتی رایج است که می توان در آرایشگاه ها انجام داد، تاکید کرد: این مراکز اجازه هیچ گونه ارائه خدماتی را ندارند و با متخلفان برخورد می شود.

کارشناس بیمه: پوشش های بیمه ای در قبال کسانی که سر خود به آرایشگاه ها رفته و درمان هایی را صورت داده اند که کار دکتر است و نه یک متصدی آرایشگاه، اعمال نمی شود

وی با بیان اینکه تعداد زیادی بیماران به مرکز درمانی سمنان مراجعه می کنند که از تزریق بوتاکس و یا دیگر خدمات را در آرایشگاه و زیر دست کسی که صلاحیت امر را نداشته، دچار عوارض شدید شده اند، افزود: دانشگاه قطعاً با آن فرد متخلف برخورد می کند اما مردم باید بدانند که سلامتی شان در خطر است.

مردم تخلفات را اطلاع دهند

رییس نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه مردم در صورت مشاهده چنین تخلفاتی با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی یا به سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ تماس گرفته و مراتب را اطلاع رسانی کنند، افزود: توصیه می شود که مردم این خدمات را از مراکز مجاز و پزشکان قابل صلاحیت دریافت کنند.

همچنین تعزیرات حکومتی، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سمنان و دیگر مراکز ذی ربط در امر نظارت شماره تماس ۳۳۴۵۶۰۷۷ را نیز برای مردم سمنان اعلام کرده اند تا شکایت هایشان را اعلام کنند مسئولان به این شکایت ها رسیدگی خواهند کرد.

مراکز زیبایی زیر تیغ نظارت | قانونی عمل کنید یا تعطیل شوید 

اگر آسیب دیدید سراغ بیمه ها نیایید

یک مشکل دیگر در زمینه مرکز زیبایی و آسیب هایی که می رسانند این است که در صورت بروز مخاطرات برای مردم، بیمه های درمانی هم هزینه درمان را قبول نکرده و در نتیجه مردم باید از جیب خودشان فرایندهای درمانی را بپردازند که هزینه ای بسیار هنگفت خواهد بود.

محمد رضا حسینی کارشناس بیمه در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه پوشش های بیمه ای در قبال کسانی که سر خود به آرایشگاه ها رفته و درمان هایی را صورت داده اند که کار دکتر است و نه یک متصدی آرایشگاه، اعمال نمی شود، گفت: هیچ بیمه ای زیر بار پرداخت غرامت و خسارت و هزینه درمان این افراد نمی رود.

وی با بیان اینکه سیستم بیمه کشور فقط یک سیستم درمانی را می شناسد و آن هم سامانه رایج درمانی و دارای مجوز کشور است، تاکید کرد: خارج از این دایره هر کس دچار هر موضوعی شود، بیمه پوشش آن را قبول نخواهد کرد.

بیمه زیر بار پرداخت هزینه درمان نمی رود

این کارشناس بیمه گفت: فرض کنید فردی دچار در رفتگی دست می شود و به جای سیستم درمانی به روش های سنتی خود درمانی یا اوستا درمانی می پردازد آیا بیمه و سیستم درمانی کشور در قبال این فرد که حتی برای درد خودش هم به آنان مراجعه نکرده باید مسئولیتی داشته باشد؟ گفت: همه چیز در فرایند های بیمه ای و درمانی دارای قاعده قانونی است و خارج از آن در دایره شمول قوانین بیمه قرار نمی گیرد.

مردم در انتخاب مراکز درمانی و افرادی که زیر دست آنها می نشینند دقت نظر داشته و حتماً تحقیق کنند

اگر فردی بخشی از لب خود را به واسطه عمل بوتاکس نادرست از دست دهد نیاز به پیوند پوست دارد و هرگز مانند روز اول خودش هم نخواهد شد و عجیب تر اینکه تحقیقات خبرنگار بازار نشان می دهد که روند درمانی چنین فردی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد آن هم برای یک تزریق ۸۰۰ میلیون تومانی ژل به لب که می توانست توسط افراد دارای صلاحیت صورت گیرد و هرگز چنین مشکلاتی را نیز به وجود نیاورد.

در نهایت به مردم توصیه می شود که اولاً در انتخاب مراکز درمانی و افرادی که زیر دست آنها می نشینند دقت نظر داشته و حتماً تحقیق کنند و در ثانی از انجام اعمال خارج از عرف در آرایشگاه ها و توسط افراد فاقد صلاحیت، پرهیز کنند چرا که این امر می تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد.

کد خبر: ۲۸۹٬۵۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha