۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰
معافیت مالیاتی ناجی سرمایه های خرد در شرکت‌های بورسی
گزارش بازار از تصمیم جدید در بازار سرمایه

معافیت مالیاتی ناجی سرمایه های خرد در شرکت‌های بورسی

معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی نه تنها در مسیر حمایت از اقتصاد مولد و حقوق سهامداران ادامه یافت. بلکه سیگنال مثبتی برای ادامه روند صعودی بورس و جذب مجدد سرمایه های خرد شد.

بازار؛ گروه بورس: معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی در بند (ن) تبصره (٦) قانون بودجه برقرار ماند. این موضوع به یکی از مهمترین سیگنال های بازار سهام تبدیل شده است. چراکه در صورت حذف معافیت مالیاتی با در نظر گرفتن تورم ۳۰ درصدی و دلار ۵۰ هزار تومانی ۱۰ درصد سود خالص شرکت‌های مشمول این قانون را کم می کرد.
اما اهمیت حفظ معافیت مالیاتی شرکت های بورسی در شرایطی که همچنان تحریم‌ها پایدار هستند و از طرف دیگر حاشیه سود شرکت ها تحت تاثیر تورم بالا و همچنین رکود بازار قرار دارد. از این رو این مصوبه نه تنها در راستای حقوق سهامداران، بلکه به نفع اقتصاد مولد کشور است. چراکه قبلا پیشنهاد شده بود که این معافیت‌های مالیاتی در بند (س) تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۳ لغو شود. با علم به تبعات حذف آن، مجید عشقی، رییس سازمان بورس و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به صورت مکتوب از مجلس شورای اسلامی خواهان رفع ابهام و اصلاح این بند از قانون شده بود.

علی اکبر نیکواقبال معتقد است که حال حاضر معافیت مالیاتی ابزاری برای حمایت از شرکت‌های بورسی است. این شرکت‌ها بیشتر از همیشه زیر فشار تورم و همچنین تحریم‌ها بوده اند. به همین دلیل حاشیه سود این شرکت‌ها افت داشته است. از این رو حذف معافیت های مالیاتی منجر به کاهش بیشتر سود شرکت ها می‌شد

در حال حاضر حکم بند (ن) تبصره (٦) قانون بودجه کل کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم الاجراست. پیشتر در بند (ب) تبصره ۱۳ قانون بودجه قبل از کلمه مکلف استثنایی درج شد که بر مبنای آن شرکت‌های زیان‌ده دارای زیان انباشته و شرکت‌هایی که یک درصد هزینه آن‌ها بیش از کل سود آن‌هاست از پرداخت مالیات معاف بودند.
علی اکبر نیکواقبال کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر معافیت مالیاتی ابزاری برای حمایت از شرکت‌های بورسی است، گفت: نخست اینکه در سال های اخیر این شرکت‌ها بیشتر از همیشه زیر فشار تورم و همچنین تحریم‌ها بوده اند. به همین دلیل حاشیه سود این شرکت‌ها افت داشته است. از این رو حذف معافیت های مالیاتی منجر به کاهش بیشتر سود شرکت ها می‌شد.
او با تاکید بر اینکه کاهش حاشیه سود شرکت آنهم در شرایطی که بازار سرمایه در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد منجر به خروج سرمایه از بازار می‌شد، تصریح کرد: در حال حاضر ادامه معافیت ها کمک کرد تا بار دیگر حقوقی ها از سهام شرکت‌های بزرگ حمایت کنند. این موضوع سهامداران خرد را تشویق کرده همچنان سهامدار بمانند و از صف‌های فروش خارج شوند.
نیکواقبال با تاکید بر اینکه زمانی که بازار سهام زیر فشار فروش قرار دارد، به زیان شرکت‌های بورسی و حتی اقتصاد است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بازدهی بازارهای دیگر نسبت به بورس مثبت بوده است. به همین دلیل خروج سرمایه از بازار سهام اتفاق می افتد. در نتیجه این موضوع سرمایه در گردش شرکت‌های بورسی کاهش می یابد. اما با توجه به اینکه بازار سهام در نتیجه حفظ معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی حمایت شد این پیام به سهامداران داده شد که دولت همچنان به دنبال کمک به اقتصاد مولد است. بنابراین این موضوع به متعادل شدن بازار کمک کرد.

مصوبه مشوق‌های مالیاتی برای شرکت‌های بورسی
براساس مصوبه مشوق‌های مالیاتی از محل مجموع درآمدهای حاصل شده برای عملکرد سال جاری کلیه مودیان به استثنای معافیت‌های دارای سقف زمانی مشخص باقی می ماند.

به گفته جواد صلاحی بازار سرمایه به عنوان بازار مالی که می تواند نقدینگی سرگردان را در خوب جذب کند و آنها را به سمت تولید هدایت کند. در سالهای اخیر دولت همواره تلاش کرده تا پول را از بازار دلار، طلا و... دور کند و وارد اقتصاد مولد کند. در حال حاضر حمایت از فعالیت شرکت‌های بورسی گامی در راستای هدایت نقدینگی در اقتصاد مولد است

جواد صلاحی کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور به شدت تحت تأثیر جریان پول است، گفت: بازار سرمایه به عنوان بازار مالی که می تواند نقدینگی سرگردان را در خوب جذب کند و آنها را به سمت تولید هدایت کند. در صورتی که با فشار مالیاتی مواجه می‌شد عملا به خروج پول از بازار و حتی ورود پول به بازارهای سوداگری سوق می داد. در سالهای اخیر دولت همواره تلاش کرده تا پول را از بازار دلار، طلا و... دور کند و وارد اقتصاد مولد کند. در حال حاضر حمایت از فعالیت شرکت‌های بورسی گامی در راستای هدایت نقدینگی در اقتصاد مولد است.
او با تاکید بر اینکه دولت با معافیت های مالیاتی به رونق اقتصادی کمک می کند، تصریح کرد: در حال حاضر بازار سهام با چالش‌های زیادی مواجه است. به همین دلیل مصوبات حمایتی به تقویت بازار کمک می کند. از طرف دیگر وقتی شرکت رونق داشته باشد دولت می تواند درآمد مالیاتی بیشتری داشته باشد. به همین دلیل این مصوبه دولت در بلندمدت به زیان دولت نخواهد بود.
تعیین سقف معافیت مالیاتی براساس بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ ایراداتی داشت. شفافیت لازم را نیز نداشت به همین دلیل برخی سهامداران نگران تفسیر این تبصره بودند که مبادا منجر به افزایش فشار به صندوق‌های سرمایه‌گذاری شود. این مسأله به طور غیرمستقیم فعالیت سایر شرکتهای را نیز تحت تاثیر قرار میداد. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در صورت تعیین سقف مالیاتی با چالش مواجه می شدند.
همچنین براساس ماده ۱۴۳ قانون مالیات‌های مستقیم، ۱۰ درصد از مالیات بر درآمد فروش کالاهایی که در بورس‌های کالایی عرضه میشود مشمول معافیت مالیاتی است. همچنین ۱۰ درصد از مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آنها برای معامله در بورس‌ معامله می‌شود و ۵ درصد از مالیات بر درآمد شرکت‌هایی که سهام آنها برای معامله در بازار خارج از بورس پذیرفته شده، مشمول مالیات به نرخ صفر است. معافیت مالیاتی شرکت‌هایی که در پایان دوره مالی حداقل ۲۰ درصد از ۲۵ درصد سهام شناور آزاد داشته باشند، دو برابر سایر شرکتهای بورسی خواهد بود.

بنابراین حفظ سرمایه های خرد با معافیت مالیاتی شرکت‌های بورسی از مزیت‌های مصوبه بودجه ۱۴۰۲ است.البته شرکت‌های بورسی طبق قانون نسبت به افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم و عرضه عمومی در صورت رعایت مقررات و ارائه گواهی ثبت افزایش سرمایه به اداره امور مالیاتی می توانند به میزان افزایش سرمایه ثبت شده مشمول معافیت مالیاتی شوند.

کد خبر: ۲۸۹٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علیرضا IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
      0 0
      سلام نوشتین معافیت مالیاتی ناجی شد !!!! دوست من از قدیم ما داریم ۱/۵ درصد از هر معامله ای به شرکت بورس کارمزد میدیم
    • علی اصغر IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 0
      خواهشن ازاین بدتر نکنید قول که میدین سرقولتان باشید تا مردم اعتماد کنن باز شنبه مثبت واز یک شنبه رئس ساعت 9/15دقیقه دستوری همگی منفی
    • هموطن IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 0
      معافیت‌های مالیاتی با توجه به قانون که در بالا به آن اشاره شده حکایت زیان ده بودن حداقل 90 درصد شرکت‌های بورسی است و این یعنی فاجعه اقتصادی که کاملاً ملموس است و این معافیت ها هیچ دردی رو از سهامدار و حتی اون شرکت دوا نمیکنه.
    • کریم اسماعیلی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 0
      این کارشناس اقای صلاحی در مورد بازار سرمایه کدوم کشور داره حرف میزنه !! بورس ایران از اول سال ۶۰۰۰ میلیارد تومان خروج سرمایه داشته سال قبل هم که واویلا، آقای برادر صلاحی نکن دداش توهین به شعور مردم به چه قیمتی آخه لطفاً اونو کارشناسی من که دریابی می ارزه یا نه ؟ خدایا پناه میبرم به تو شر حرف های صد من یه غاز
    • کریم اسماعیلی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۵
      0 0
      چند ساله صدها همت خروج سرمایه از بورس داشتیم ، کارشناس محترم اقای صلاحی لطفا قیمت بادمجان رو برامون کارشناسی کن که مقداری برای دور قاب چین نیاز داریم بورس رو بیخیال شو تا کار دست خودت ندادی، آره جانم، به کسی هم نگو کجا کارشناس شدی !