۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱
تجارت خارجی کشور به ۲۵.۳میلیارد دلار رسید| افزایش ۴درصدی صادرات غیرنفتی
رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد

تجارت خارجی کشور به ۲۵.۳میلیارد دلار رسید| افزایش ۴درصدی صادرات غیرنفتی

رئیس کل گمرک ایران با اعلام اینکه ارزش تجارت خارجی در سال جاری به ۲۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار رسیده است، از افزایش ۳.۸ درصدی صادرات غیرنفتی کشور در دو ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش بازار، محمد رضوانی‌فر با اعلام اینکه میزان صادرات غیر نفتی کشور در دو ماهه امسال با افزایش ۳.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ۸ میلیارد دلار رسیده است، اظهار داشت: میزان وزنی صادرات غیرنفتی در دو ماهه امسال ۲۳.۵ میلیون تن بوده که افزایش ۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

معاون وزیر اقتصاد ارزش تجارت خارجی کشور (مجموع واردات و صادرات) در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ را ۲۵ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی به ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده است.

۷.۱۳ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی/ صادرات ۳.۵ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی

وی گفت: در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، با احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره (اعلام شده توسط وزارت نفت) و خدمات فنی و مهندسی، شاهد ۷.۱۳ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی و بدون احتساب صادرات نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی و مهندسی، حدود یک میلیارد دلار کسری تجارت خارجی بوده‌ایم.

رضوانی‌فر بیان کرد: در دو ماهه امسال ۸.۳ میلیون تن محصولات پتروشیمی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار صادر شده است که با افزایش ۴.۵ درصدی در وزن و ۸ درصدی در ارزش روبرو بوده است.

میزان صادرات کشور با احتساب نفت خام و نفت کوره، خدمات فنی مهندسی و تجارت چمدانی به ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده است

رئیس کل گمرک ادامه داد: سه قلم عمده کالاهای صادراتی در دو ماهه نخست سال جاری، به پروپان مایع شده با ۵۵۹ میلیون دلار، گاز طبیعی مایع شده با ۵۵۳ میلیون دلار و متانول با حدود ۳۹۵ میلیون دلار اختصاص داشت.

به گفته وی، در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، بیشترین رشد ارزشی به گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۱۱۰ درصد، میله‌های آهنی یا فولادی با ۲۴ درصد و اوره با ۱۴ درصد افزایش اختصاص داشت.

رضوانی‌فر در خصوص کالاهایی که در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای صادراتی، دارای بیشترین کاهش در ارزش بودند، تصریح کرد: سنگ آهن به‌هم فشرده شده و کنسانتره‌های آن با ۲۳ درصد، شمش از آهن و فولاد با ۲۳ درصد و بوتان مایع شده با ۱۸.۵ ‏‏‏درصد کاهش، بیشترین کاهش در ارزش را داشته‌اند.

بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی

معاون وزیر اقتصاد اعلام کرد: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۵۸ دلار در دو ماهه نخست سال گذشته به ۳۴۲ دلار در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳ رسیده، که کاهش ۴ درصدی داشته است.

رضوانی‌فر در خصوص بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی کشور در دو ماهه سال جاری گفت: در این مدت چین با ۲.۲ میلیارد دلار، عراق ۱.۶ میلیارد دلار، امارات متحده عربی یک میلیارد دلار، ترکیه با ۷۲۹ میلیون دلار، پاکستان ۳۸۳ میلیون دلار، افغانستان ۳۵۱ میلیون دلار و هند با ۳۰۲ میلیون دلار، ۷ کشور عمده مقصد صادراتی ایران بودند.

به گفته وی، در دو ماهه امسال ۸۱ درصد از وزن و ۸۳ درصد از کل ارزش صادرات غیرنفتی کشور به ۷ کشور فوق‌الذکر صادر شده است.

واردات ۵.۸ میلیون تن کالا به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار به کشور

رئیس کل گمرک در خصوص میزان واردات در دو ماهه سال جاری، اظهار داشت: در این مدت ۵ میلیون و ۸۴۸ هزار تن کالا به ارزش ۹.۱ میلیارد دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزنی ۱۳ درصد و از حیث ارزش ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رضوانی‌فر گفت: ۳ قلم عمده کالاهای وارداتی در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ذرت دامی با ۶۴۵ میلیون دلار، طلا به اشکال خام با ۳۳۰ میلیون دلار و کنجاله سویا با ۳۲۶ میلیون دلار بوده است.

وی اظهار داشت: در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی، بیشترین افزایش به لحاظ ارزش، به کنجاله سویا با رشدی ۶۵۲ درصدی، شکر با رشد ۵۹۷ درصدی و طلا به اشکال خام با رشدی ۳۱۸ درصدی اختصاص داشت.

آلمان، هلند و سوئیس در فهرست کشورهای عمده طرف معامله واردات

رئیس کل گمرک ادامه داد: در بین ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی، بیشترین کاهش به لحاظ ارزش دلاری، مربوط به برنج با ۱۱ درصد کاهش، دانه سویا با ۱۰.۷ درصد کاهش و ذرت دامی با ۶ درصد کاهش بوده است.

رضوانی فر گفت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۵۲ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۶۱۰ دلار در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۲، ۳.۶ ‏‏‏‏درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی در خصوص ۷ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳، اعلام کرد: در این مدت امارات متحده عربی با ۲.۷ میلیارد دلار، چین با ۲.۶ میلیارد دلار، ترکیه با ۱.۱ میلیارد دلار، آلمان با ۳۲۸ میلیون دلار، هند با ۲۴۹ میلیون دلار، سوئیس با ۱۹۴ میلیون دلار و هلند با ۱۹۳ میلیون دلار ۷ کشور عمده طرف معامله واردات با ایران بودند.

کد خبر: ۲۸۹٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha