۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۱
تأمین ۲.۵ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو به نرخ ترجیحی
در دو ماهه ابتدایی سال جاری انجام شد؛

تأمین ۲.۵ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو به نرخ ترجیحی

بانک مرکزی اعلام کرد: در دو ماهه ابتدایی سال جاری دو میلیارد و ۴۰۴ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار از محل منابع بانک مرکزی به نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، تجهیزات پزشکی و... تأمین شد.

به گزارش بازار، طی مدت مذکور سهم کالاهای اساسی از ارز ترجیحی دو میلیارد و ۵۸ میلیون دلار و سهم تجهیزات پزشکی، شیرخشک، ماده اولیه دارو و ملزومات دارویی ۳۴۶ میلیون و ۷۰ هزار دلار بود.

طی این مدت در حوزه کالاهای اساسی مبلغ ۵۲۹ میلیون و ۱۴۰ هزار دلار برای واردات ذرت، ۳۵۷ میلیون و ۱۰ هزار دلار برای واردات کنجاله سویا، و ۲۰۵ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار برای واردات انواع روغن خام نباتی و پالم با نرخ ترجیحی (‌۲۸۵۰۰تومان) ‌ تامین شد.

همچنین طی این مدت برای واردات گندم ۲۵۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار، دانه های روغنی ۳۶۸ میلیون و ۵۰ هزار دلار، جو ۶۴ میلیون و ۱۴۰ هزار دلار، قندوشکر۲۱ میلیون و ۷۱۰ هزار دلار و گوشت قرمز ۷۸ میلیون و ۹۳۰ هزار دلار ارز با نرخ ترجیحی تامین شد.

علاوه براین طی دو ماهه سال جاری مبلغ ۴۰ هزار دلار برای واردات گوشت مرغ، ۱۲۵ میلیون و ۷۹۰ هزار دلار برای واردات برنج، ۷ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار برای واردات محصولات باغی و زراعی، ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برای واردات حبوبات و مبلغ ۴۰۰ هزار دلار نیز برای واردات اقلام مورد نیاز صنایع غذایی، شیلات، دام و طیور و دامپزشکی ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان تامین شد.

این گزارش حاکیست در دو ماهه سال جاری، ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار برای سایر کد تعرفه ها در حوزه کالاهای اساسی و ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برای کارمزد تبدیل و نقل و انتقال ارز در این بخش ارز با نرخ ترجیحی اختصاص یافت.

بر پایه این گزارش، سهم تجهیزات پزشکی، شیرخشک، ماده اولیه دارو و ملزومات دارویی از ارز تامین شده با نرخ ترجیحی در دو ماهه ابتدایی سال جاری ۳۴۶ میلیون و ۷۰ هزار دلار بوده که از این میزان برای واردات تجهیزات و ملزومات پزشکی، ۱۳۵ میلیون و ۲۴۰ هزار دلار، دارو، ماده اولیه دارو، زیرفراورده یا ملزومات دارویی ۱۹۲ میلیون و ۹۶۰ هزار دلار، ماده اولیه غذا، شیرخشک، مکمل و آرایشی و بهداشتی، دو میلیون و ۳۴۰ هزار دلار، و برای واردات واکسن ها و کیت های پزشکی، ۱۲ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با نظر دستگاه متولی مربوطه از سوی بانک مرکزی تامین شد.

طی این مدت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار نیز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان برای تامین کارمزد تبدیل نقل و انتقال ارز در حوزه سلامت اختصاص یافت.

تأمین ۲.۵ میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی و دارو به نرخ ترجیحی

کد خبر: ۲۸۹٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha