۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۸
شهرک‌های صنعتی ۶ روز هفته شبانه‌روزی برق تحویل می‌گیرند
وزیر نیرو:

شهرک‌های صنعتی ۶ روز هفته شبانه‌روزی برق تحویل می‌گیرند

وزیر نیرو گفت: مطابق قانون کار صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع مشابه در فصل گرم ۶ روز در هفته و به صورت شبانه روزی برق تحویل خواهند گرفت.

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست مشترک با اعضای هیأت مدیره شهرک صنعتی شمس آباد گفت: با توجه به اینکه در آستانه ورود به فصل گرم سال هستیم و رفته رفته دمای هوا در اکثر نقاط کشور افزایش می‌یابد، ضرورت دارد تا با هدف حفظ پایداری شبکه سراسری برق و تأمین حداکثری برق برای بخش‌های مختلف برنامه‌های مدیریت مصرف به صورت منظم و دقیق اجرایی شود.

وی افزود: با توجه به تنوع و فراوانی قابل توجه صنایع در کشور و اینکه بخش قابل توجهی از میزان مصرف برق کشور به صنایع اختصاص دارد، در تلاش هستیم تا همانند فصول گرم ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در قالب تفاهم‌نامه مشترک با وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعامل با صنایع مختلف حداکثر برق ممکن را برای این بخش تأمین کنیم.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین برق کل صنایع کشور در فصل گرم سال پرداخت و گفت: در برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری، صنایع به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر هستند.

محرابیان تصریح کرد: برق مورد نیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شود و میزان اشتغال‌زایی و پراکندگی آن‌ها بسیار بالاست، بدون محدودیت و به صورت ۲۴ ساعته در فصل گرم سال جاری تأمین خواهد شد.

وزیر نیرو درباره نحوه تأمین برق صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی اظهار کرد: دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شود و برق مورد نیاز این صنایع نیز به مدت ۶ روز در هفته و به صورت شبانه‌روزی تأمین خواهد شد.

وی در خصوص جزئیات نحوه تأمین برق شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی و صنایع متوسط مشابه آن تنها یک روز در هفته آن هم مطابق قانون کار و با هماهنگی شرکت شهرک‌های صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر می‌کند و در ۶ روز دیگر هفته می‌توانند با حداکثر ظرفیت نسبت به اجرای برنامه‌های تولیدی خود اقدام کنند.

وزیر نیرو همچنین درباره صنایع گروه سوم بیان کرد: ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان نیز هیچ‌گونه تعطیلی به واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه شب منتقل خواهند کرد و در ساعات گرم روز که مصرف برق شبکه اوج می‌گیرد، برق کمتری دریافت می‌کنند.

محرابیان با بیان اینکه نیمی از برق بخش صنعت به مصرف صنایع فولادی می‌رسد، توضیح داد: به عنوان نمونه در صنایع فولادی دو فعالیت عمده صورت می‌گیرد که بخش اول مربوط به عملیات ذوب و بخش دوم مربوط به ریخته‌گری است. بر همین اساس صنایع فولادی می‌توانند عملیات ذوب که انرژی بیشتری لازم دارد را در ساعات کم باری و نیمه شب انجام دهند و عملیات ریخته‌گری که به انرژی برق کمتری نیاز دارد را در ساعات پرباری دنبال کنند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری از نیمه خرداد آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: در فصل گرم سال ۱۴۰۲ و در مقایسه با فصل گرم سال ۱۴۰۰ توانستیم با مدیریت مصرف برق به میزان ۲۵ درصد برق بیشتری را برای صنعت کشور تأمین کنیم و در تابستان سال جاری نیز امیدواریم در سایه تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت و واحدهای صنعتی حداکثر برق ممکن را در سال جهش تولید با مشارکت مردم برای صنایع فراهم کنیم.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha