شرایط اجازه عبور زمینی فیبر نوری اعلام شد

شرایط اجازه عبور زمینی فیبر نوری اعلام شد

براساس اعلام مالکیت تجهیزات فعال و غیرفعال ارتباطی منصوبه در چارچوب اجازه عبور زمینی از راه‌ها، متعلق به کارور است.

به گزارش بازار، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در راستای ماده ۵ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و به منظور تسریع و تسهیل هزینه‌های سرمایه‌گذاری ایجاد و توسعه زیرساخت‌های شبکه فیبرنوری و بهره‌گیری از ظرفیت بند پ تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کشور، تعرفه و الزامات اجازه عبور زمینی برای نصب داکت، ساب‌داکت، میکروداکت و فیبرنوری و نصب تجهیزات فعال و غیر فعال در محل حفاری در مسیرهای بین شهری تصویب کرد.

در ماده ۲ این مصوبه سقف تعرفه اجازه عبور زمینی برای کلیه راه‌های بین شهری از محور راه به هر طرف بر بستر اصلی راه (آسفالت) تا شانه راه به ازای هر متر ۲۵۰,۰۰۰ ریال تعیین شده است که این مبلغ فقط یک بار از سوی کارور به ارایه‌کننده خدمت پرداخت می‌شود.

همچنین درصورتی‌ که امکان عبور زمینی از محور راه به هر طرف بر بستر اصلی راه (آسفالت) وجود نداشته باشد، حفاری باید در شانه راه انجام شود که در این صورت تعرفه آن به ازای هر متر سی (۳۰) درصد تعرفه این بند تعیین شده است.

در بخش دیگری از این مصوبه گفته شده کارور یا دارندگان پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی باید درخواست خود برای دریافت اجازه عبور زمینی از راه‌ها را با جزئیات اجرایی مربوط از جمله زمان و مکان اجرا به ارایه‌کننده خدمت ارائه و رونوشتی از آن را به سازمان ارسال کند. همچنین ارایه‌کننده خدمت باید ظرف حداکثر ۱۵ روز از تاریخ دریافت تقاضای کارور معرفی شده از سوی سازمان، نسبت به صدور اجازه عبور زمینی از راه‌ها اقدام کند.

کارورباید ظرف مدت چهار ماه از تاریخ دریافت اجازه عبور زمینی از راه‌ها، نسبت به اجرای طرح در چارچوب برنامه زمانی اعلامی موضوع بند ۲-۲ اقدام و گزارش پیشرفت کار را به سازمان ارائه کند. علاوه بر کارور در ایجاد شبکه‌های انتقال درون استانی موظف به رعایت قوانین و مقررات و اساسنامه شرکت ارتباطات زیرساخت است.

از سوی دیگر در ماده ۳ این مصوبه به شرایط عمومی اجازه عبور زمینی فیبرنوری و همچنین شرایط دارندگان پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی اشاره شده است به این ترتیب که مالکیت تجهیزات فعال و غیرفعال ارتباطی منصوبه در چارچوب اجازه عبور زمینی از راه‌ها، متعلق به کارور است و حفاری، نصب داکت، ساب‌داکت، میکروداکت و فیبرنوری و ترمیم مسیر حفاری شده راه‌ها توسط کارور انجام می‌شود، مگر اینکه طرفین به نحو دیگری توافق کنند.

طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، همچنین ارایه‌کننده خدمت (وزارت راه و شهرسازی) و کارور می‌توانند در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، تمام یا بخشی از تعرفه اجازه عبور زمینی از راه‌ها را در ازای تأمین بخشی از هزینه‌های هوشمندسازی خدمات ارایه‌کننده خدمت تهاتر کنند.

نکته مهم این است کارور حق ندارد اجازه عبور زمینی راه‌ها را تحت هیچ عنوان از قبیل بیع، صلح یا وکالت به دیگران واگذار کند. در نهایت کارور موظف است امکان اشتراک گذاری زیرساخت شبکه و عمده‌فروشی ظرفیت ایجاد شده را برای سایر کاروران بر اساس مصوبات کمیسیون فراهم کند.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha