۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
بلاتکلیفی ثبت سفارش بهم ریختگی بازار را به همراه دارد
واکنش نایب رئیس اتاق اصناف تهران به دولت؛

بلاتکلیفی ثبت سفارش بهم ریختگی بازار را به همراه دارد

مصوبات جدید وزارت صمت اعتراض بخش گسترده‌ای از فعالان اقتصادی و تجار را به همراه داشته است.

به گزارش بازار، نایب رئیس اتاق اصناف تهران و رئیس اتحادیه فناوران رایانه در واکنش به این تصمیم وزارت صمت گفته است: چنانچه وزارت صمت از این تصمیم کوتاه نیاید بازار با تنش‌های جدیدی رو به رو می‌شود که غیر قابل جبران است.

بنابراین گزارش، واکنش‌ تند تجار به خط و نشان‌های جدید وزارت صمت ادامه دارد. ماجرای مصوبه جدید وزارت صمت چیست و چه تبعاتی برای بازار دارد؟

وزارت صمت در مصوبه جدید خود خطاب به تجار اعلام کرده است که:

۱. امکان اخذ ثبت سفارش جدید صرفا برای واحدهای تولیدی وزارت صنعت، معدن و تجارت که برنامه تولید سال ۱۴۰۳ خود را در بخش تجارت داخلی ثبت کرده باشند و این برنامه به تایید سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و دفتر تخصصی مربوطه رسیده باشد، امکان پذیر خواهد بود.

۲. امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تا اطلاع ثانوی امکان پذیر نمی‌باشد.

۳. ثبت سفارش کالاهای «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «وزارت جهاد کشاورزی» مشمول این مصوبه نمی‌باشند. تجار می‌گویند ادامه این وضعیت باعث اختلال در نحوه توزیع کالاها می‌شود و بازار با شوک جدید رو به رو خواهد شد.

این در حالی است که مقامات دولتی بر این باورند طبق اعلام سامانه جامع تجارت، امکان اخذ ثبت سفارش جدید برای واحدهای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون گذشته برقرار است، اما اولویت اول با ۷۵۰ کد تعرفه‌ای است که در تامین کالاهای مورد نیاز کشور از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

به گفته فعالان حوزه آی تی امکان اخذ ثبت سفارش برای کالاهایی چون لپ‌تاپ، تبلت، اسکنر و پرینتر وجود دارد و سایر کالاها در لیست ثبت سفارش قرار نگرفته‌اند.

در همین مورد محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه در واکنش به اطلاعیه جدید سامانه جامع تجارت گفت: در هر شرایطی نمی‌توان مانع ورود دو قلم کالا شد؛ مواد خوراکی که نیاز حیات بشر و کالای آیتی که نیاز توسعه کشور است. بدون کالاهای آیتی زندگی دیگر مفهومی ندارد. حال جای سوال است که مسئولان مربوطه با علم بر این موضوع که کالای آیتی را لازمه پیشرفت کشور می‌دانند، بر چه اساسی کد تعرفه سایر کالاها را در لیست مذکور قرار نداده‌اند.

او با اشاره به آثار وقفه سه ماهه موجود در ثبت سفارش کالاهای آیتی اظهار کرد: با توجه به اینکه روند ثبت سفارش به تازگی آغاز شده، این وقفه در ثبت سفارش بی‌شک صدمات جبران‌ناپذیری به بازار زده که تنش‌های جدیدی را برای بازار و مردم به همراه دارد.

فرجی تهرانی با ابراز امیدواری نسبت به دیدگاه خوب برخی از مسئولان به بخش خصوصی بیان کرد: جای امیدواری است که در کنار اخذ تصمیمات غیر کارشناسی، گاهی در بخش‌های مختلف سازمان‌های دولتی مدیران فهیم و منطقی هستند که تعامل خوبی با بخش‌خصوصی دارند که همین افراد امید بزرگی برای فعالان بخش خصوصی به حساب می‌آیند.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه با توصیه‌ای به فعالان حوزه آیتی گفت: تجار آی تی خون سردی خود را حفظ کنید چرا که در حال رایزنی با دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت،معدن و تجارت برای قرار گرفتن شماره‌ تعرفه‌های سایر کالاهای آیتی در لیست ثبت سفارش هستیم. براساس پیگیری‌های صورت گرفته در روزهای آتی سایر شماره‌ تعرفه‌های کالای آیتی نیز در لیست جای داده می‌شود. در نتیجه مردم و فعالان این حوزه دغدغه این موضوع را نداشته باشند تا بازار دچار التهاب نشود.

کد خبر: ۲۸۹٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha