رقابت چین و آمریکا برای تسلط بر فناوری منطقه خاورمیانه| آیا اتحاد هوش مصنوعی در حال شکل گیری است؟
«تحول دیجیتال» امارات ۱.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد

رقابت چین و آمریکا برای تسلط بر فناوری منطقه خاورمیانه| آیا اتحاد هوش مصنوعی در حال شکل گیری است؟

قرارداد اخیر مایکروسافت-G۴۲ مدل جدیدی را برای رقابت فناوری ارائه می‌کند که به امنیت فناوری‌های آمریکایی کمک کرده و آرزوی شرکای آن را برآورده می‌کند.

بازار؛ گروه بین الملل: موسسه مطالعات خاورمیانه اخیرا مقاله ای با عنوان «رقابت چین و آمریکا جهت تسلط بر فناوری منطقه خاورمیانه» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.
ایالات متحده آمریکا در حال تغییر رویکرد خود جهت مقابله با فناوری چین در خاورمیانه است. قرارداد اخیر مایکروسافت-G۴۲ مدل جدیدی را برای رقابت فناوری ارائه می‌کند که به امنیت فناوری‌های آمریکایی کمک می‌کند و در عین حال آرزوهای شرکای آن را برآورده می‌کند.
تعامل چین با خاورمیانه عمیقاً با رقابت جهانی گسترده تر آن با ایالات متحده آمریکا آمیخته است، که به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک مبارزه عمیق برای برتری در میان قدرت های بزرگ است. نوآوری فناورانه به نقطه عطف این مبارزه تبدیل شده است و رقابت، اقدامات فزاینده متقابلی را با هدف پیشبرد آنچه معمولاً به عنوان «جداسازی فناوری» از آن یاد می‌شود - فرآیندی برای کاهش وابستگی‌های نامتقارن و در موارد خاص، گسستن حوزه‌های فناوری و سایبری – توجیه می کند. در مجموع با ادامه یافتن پیامدهای این روند خاورمیانه که در دام رقابت بین پکن و واشنگتن گرفتار شده است به تدریج نقشی محوری را ایفا می کند.

با داغ شدن رقابت ایالات متحده آمریکا و چین، برخی از بازیگران منطقه ای باید تصمیم بگیرند همسویی استراتژیک خود را بر روی فناوری های حیاتی مانند جی ۵، هوش مصنوعی (AI) و سیستم های بدون سرنشین روشن کنند


با داغ شدن رقابت ایالات متحده آمریکا و چین، برخی از بازیگران منطقه ای باید تصمیم بگیرند همسویی استراتژیک خود را بر روی فناوری های حیاتی مانند جی ۵، هوش مصنوعی (AI) و سیستم های بدون سرنشین روشن کنند - روندی که در قرارداد اواسط آوریل مایکروسافت-G۴۲ نشان داده شده است. در این قرارداد غول فناوری ایالات متحده آمریکا موافقت کرد ۱.۵ میلیارد دلار در شرکت هلدینگ فناوری مستقر در ابوظبی، که یک بازیگر رو به رشد در بازار هوش مصنوعی است، سرمایه گذاری کند. چارچوب این قرارداد، آن را به یک مدل حکمرانی تبدیل می‌کند که می‌تواند با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه همکاری هوش مصنوعی مورد استفاده قرار گیرد.

فناوری مهمترین محرک خاورمیانه جدید
در حالی که درک خاورمیانه به عنوان یک منطقه وابسته به انرژی همچنان قوی است، این منطقه در حال تغییری مهم است تا اقتصاد خود را از اتکا به صادرات هیدروکربن دور کند. فناوری نقش کلیدی در پیشبرد خاورمیانه جدید دارد. در طی سالیان متمادی چشم‌انداز فناوری منطقه به‌شدت تحت تأثیر درگیری‌های اقتصادی و ژئوپلیتیکی آن با ایالات متحده و غرب گسترده‌تر بوده است. با این حال، با احیای مجدد رقابت قدرت‌های بزرگ و تلاش‌های هماهنگ خاورمیانه برای تقویت استقلال اقتصادی و فناوری بیشتر، این پویایی‌ها دستخوش دگرگونی تدریجی اما عمیق می‌شوند. چین به طور فزاینده ای در حال ادغام شدن در اکوسیستم فناوری منطقه ای است که باعث ناراحتی واشنگتن شده است.

با توجه به تغییر سریع اجماع دو حزبی در واشنگتن در مورد پکن، هرگونه مشارکت با چین در فضای سیاسی امروز غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل تلقی می شود

در میان بررسی‌های مداوم ایالات متحده از نفوذ فناوری چین بر شرکای کلیدی خود در خلیج فارس، یک شرکت توجه مقامات آمریکایی را به خود جلب کرده است G۴۲ امارات یا شرکت هلدینگ فناوری اماراتی که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شد، خود را متعهد به پیشبرد قابلیت‌ها و استقرار هوش مصنوعی در داخل امارات و فراتر از آن می‌داند. شرکت‌های G۴۲ طیف گسترده‌ای از صنایع را پوشش می‌دهند، اما هر کدام از آنها هوش مصنوعی را به‌عنوان جنبه‌ی اصلی کسب‌وکار نشان می‌دهند. به عنوان مثال، AIQ بر توسعه و تجاری سازی محصولات هوش مصنوعی برای صنعت انرژی تمرکز دارد، در حالی که Bayanat و M۴۲ هوش مصنوعی را به ترتیب در حوزه جغرافیایی و مراقبت های بهداشتی اعمال می کنند. شرکت هلدینگ فناوری امارات همچنین دارای بازوی سرمایه گذاری قدرتمند است - ابزاری که برای به دست آوردن سهام و تضمین سرمایه گذاری مشترک با شرکت های فناوری خارجی استفاده می کند. این شرکت روابط گسترده‌ای با نهادهای فناوری چینی دارد، از جمله شراکت با هواوی و BGI Genomics، که نگرانی‌هایی را در میان برخی مقامات آمریکایی در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها ایجاد کرده است. این شرکت سرمایه گذاری های قابل توجهی در شرکت های چینی از جمله ByteDance نیز انجام داده است و یک صندوق سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری را با دفتر شانگهای اداره می کند.
تعامل G۴۲ با چین را باید در پرتو دو عامل اصلی درک کرد: پیگیری امارات متحده عربی برای رهبری فناوری در آماده سازی برای دوران پس از نفت و ظهور چین به عنوان یک قدرت تکنولوژیکی قدرتمند که قادر به تولید فناوری های حیاتی با قیمت مناسب تر و با تمایل بیشتر برای به اشتراک گذاری است. این عوامل واکنش عملگرایانه ابوظبی به نظم جهانی در حال تغییر و چشم انداز فناوری در حال تحول را منعکس می کنند. با این حال با توجه به تغییر سریع اجماع دو حزبی در واشنگتن در مورد پکن، هرگونه مشارکت با چین در فضای سیاسی امروز غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل تلقی می شود.

با احیای مجدد رقابت قدرت‌های بزرگ و تلاش‌های هماهنگ خاورمیانه برای تقویت استقلال اقتصادی و فناوری بیشتر، این پویایی‌ها دستخوش دگرگونی تدریجی اما عمیق می‌شوند. چین به طور فزاینده ای در حال ادغام شدن در اکوسیستم فناوری منطقه ای است که باعث ناراحتی واشنگتن شده است

بر اساس اطلاعات افشا شده از واشنگتن، به نظر می رسد تلاش قابل توجهی برای رسیدگی به وضعیت G۴۲ در حال انجام است. سیاست گذاران آمریکایی شرکت اماراتی را به عنوان نماینده نظم دیجیتال جدید می دانند، جایی که چین به طور فزاینده ای در اکوسیستم فناوری متحدان واشنگتن قرار می گیرد. بنابراین معتقدند اگر در مراحل اولیه با نفوذ چین مقابله نشود، واشنگتن ممکن است فاقد قدرت یا نفوذ برای تأثیرگذاری بر این روند در درازمدت باشد. ایالات متحده و امارات متحده عربی در مورد این موضوع گفتگو کرده اند، همانطور که از سفر شیخ طحنون بن زاید، مشاور امنیت ملی به واشنگتن و سفر جینا ریموندو وزیر بازرگانی آمریکا به ابوظبی می توان فهمید. به دنبال این بحث ها، G۴۲ شروع به حذف تدریجی فناوری های چینی کرده است. ۴۲XFund، بازوی سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری G۴۲ در فناوری اخیرا اعلام کرد که تمام سرمایه گذاری های خود در چین را واگذار کرده است.
مایکروسافت اخیراً از سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در G۴۲ رونمایی کرده است که منعکس کننده چشم انداز در حال تغییر همکاری های فناوری جهانی است. این سرمایه گذاری اساسی بیشتر تعهد استراتژیک مایکروسافت به هوش مصنوعی را نشان می دهد - همچنین انتخاب ابوظبی را برجسته می کند زیرا رقابت قدرت های بزرگ بین ایالات متحده و چین را تشدید می کند تا از نظر استراتژیک امارات متحده عربی را با فناوری ایالات متحده هماهنگ کند. علاوه بر این، این اقدام با گزارش‌هایی مطابقت دارد که شیخ طحنون، در طی یک سفر دیپلماتیک به واشنگتن، تمایل خود را برای ایجاد چارچوبی برای همکاری در زمینه هوش مصنوعی ابراز کرده است.

قرارداد مایکروسافت-G۴۲ به منزله به رسمیت شناختن رسمی تحول دیجیتال که در امارات متحده عربی و منطقه وسیع‌تر خلیج فارس در حال انجام است، می باشد

اهمیت قرارداد مایکروسافت-G۴۲ به شدت به موقعیت مطلوب امارات متحده عربی برای آمریکا و تلاش مداوم آن برای هدایت رقابت شدید بین واشنگتن و پکن اشاره دارد. در واقع، این معامله نشان‌دهنده انتخاب ابوظبی برای همسویی با واشنگتن در زمینه فناوری‌های حیاتی با جایگزینی سخت‌افزار چینی و مشارکت با یک غول فناوری آمریکایی مانند مایکروسافت است.
قرارداد فوق توازن بین حفاظت از فناوری های حیاتی ایالات متحده و کمک به شرکای واشنگتن در توسعه قابلیت های خود ایجاد می کند. اگر آمریکا نتواند این فناوری ها را ارائه کند، شرکای آن ممکن است برای به دست آوردن آنچه که برای توسعه ملی خود لازم می دانند به پکن مراجعه کنند. در نظر گرفتن قرارداد مایکروسافت-G۴۲ به عنوان طرحی برای همکاری بیشتر نیز به منزله به رسمیت شناختن رسمی تحول دیجیتال قابل توجهی است که در امارات متحده عربی و منطقه وسیع‌تر خلیج فارس در حال انجام بوده و این مهم فراتر از دیدگاه‌های سنتی اقتصادهای خلیج‌فارس است. اکنون وجود چارچوب جامع برای تعامل فناوری با امارات متحده عربی و عربستان سعودی ضروری است. چنین چارچوبی باید شامل گفتگو در مورد فناوری های حیاتی در مورد انطباق و صدور مجوز باشد. علاوه بر این، ایالات متحده همچنین باید از طریق گروه های کاری و کارگاه های آموزشی برای ایجاد یک دستور کار تحقیقاتی مشترک و تامین مالی پروژه های علمی مشترک، همکاری علمی ایجاد کند.
با توجه به اینکه کشورها، از جمله امارات متحده عربی، با جستجوی فناوری‌هایی که برای امنیت و توسعه ملی خود حیاتی می‌دانند، منافع خود را دنبال می‌کنند، زود است که چنین مشارکت‌های تجاری را اتحاد هوش مصنوعی بدانیم. با این وجود این توافق گامی متقابل سودمند رو به جلو در همکاری های فناوری برای ایالات متحده، امارات متحده عربی و سایر شرکا در منطقه است.

کد خبر: ۲۸۸٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha