۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
عقب ماندگی اتحادیه اروپا در  فناوری از آمریکا و جهان
خطر بیخ گوش صنایع اروپایی

عقب ماندگی اتحادیه اروپا در فناوری از آمریکا و جهان

اکنون عرضه انرژی مقرون‌به‌صرفه به اروپا مختل شده، تنش‌های ژئوپلیتیکی زنجیره‌های عرضه جهانی را به چالش می‌کشد و اختلال در فناوری، پویایی رقابت را حتی در صنایع مستحکم اروپا تغییر می‌دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: تحقیقات اخیر موسسه جهانی مک‌کینزی (MGI) نشان می‌دهد که شرکت‌های اروپایی جهت رقابت در جهان به اقدامی جسورانه نیاز دارند که نسبت به گذشته مهم‌تر و فوری‌تر است.

بر اساس یافته های موسسه مک کینزی، شرکت های بزرگ اروپایی با بیش از یک میلیارد دلار درآمد از همتایان آمریکایی خود عقب افتاده اند و مجموعاً ۴۰۰ میلیارد دلار در سال کمتر سرمایه گذاری می کنند. آنها فقط نیمی از درآمد خود را صرف تحقیق و توسعه می کنند و نسبت به گذشته رشد آنها یک سوم کندتر شده است.

این عملکرد ضعیف نسبی می تواند در این دوران پرتلاطم عمیق تر شود. اروپا مدت‌هاست که بر اساس مدل صنعتی بسیار مؤثر خود پیشرفت کرده است، اما اکنون عرضه انرژی مقرون‌به‌صرفه به اروپا مختل شده، تنش‌های ژئوپلیتیکی زنجیره‌های عرضه جهانی را به چالش می‌کشد و اختلال در فناوری، پویایی رقابت را حتی در صنایع مستحکم اروپا نیز تغییر می‌دهد.

باید این واقعیت را پذیرفت که پنج غول فناوری ایالات متحده آمریکا ۲۰۰ میلیارد دلار در زمینه تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۳ سرمایه گذاری کردند - بیش از نیمی از کل هزینه تحقیق و توسعه دولتی و خصوصی در اتحادیه اروپا. در بازار پراکنده و پیچیده اروپا، شرکت‌های بزرگ اروپایی یک سوم کمتر از شرکت‌های آمریکایی درآمد دارند و در بسیاری از زمینه‌های فناوری جدید، این شرکت ها به هیچ وجه نتوانسته‌اند قدرت خود را افزایش پیدا کنند - در واقع در ۱۰ فناوری حیاتی آینده، اروپا تنها در دو فناوری پیشرو است.

با توجه به تغییرات متعدد ژئواکونومیکی که رقابت پذیری را ضعیف می کند، اروپا به اصلاحات در طی چند سال نیاز دارد زیرا با ورود به عصر جدید ژئواکونومیک، رقابت پذیری اروپا تحت فشار است

بنابراین اصلاح بازار واحد مورد استقبال قرار می گیرد. در نظرسنجی بهار ۲۰۲۳ میز گرد اروپایی در حوزه صنعت، ۸۴ درصد از مدیران اجرایی گفتند که رقابت پذیری در اروپا ضعیف شده است و ۵۶ درصد به «محیط نظارتی پیچیده ویا نامنسجم» اشاره کردند. استارت‌آپ‌های اروپایی زودتر از همتایان آمریکایی خود با پیچیدگی انجام تجارت فرامرزی روبرو هستند.

با توجه به تغییرات متعدد ژئواکونومیکی که رقابت پذیری را ضعیف می کند، اروپا به اصلاحات در طی چند سال نیاز دارد. در گزارش اخیر موسسه مک کینزی شرکت های اروپایی می توانند در کنار ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد نظارتی پان اروپایی شرکت کنند. این نوع چارچوب نظارتی طرفدار سرمایه‌گذاری می‌تواند حوزه‌هایی مانند تنظیم بازار محصول، مقامات نظارتی، قوانین استخدام (شامل صلاحیت‌های حرفه‌ای)، مالیات شرکت و مالیات بر ارزش افزوده و موارد دیگر را پوشش دهد.

چنین رژیمی می‌تواند قابل قبول باشد اگر محدود به مکانی باشد که بیشترین اهمیت را دارد و شامل شرکت‌های با رشد بالا؛ اغلب در عرصه فناوری مانند هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی و نسل بعدی انرژی پاک و بیوتکنولوژی باشد. یک رژیم مشترک همچنین ممکن است موانع مسیر یکپارچگی فرامرزی و ادغام ها را برطرف کند.

سیاست صنعتی چگونه می تواند از کسب و کارها حمایت کند؟

حذف موانع ممکن است کافی نباشد و سیاست صنعتی که در زمان های اخیر بیشتر مد شده است، می تواند در حمایت از صنایع و بخش های نوپا نقش داشته باشد. اگر اروپا مسیر سیاست صنعتی مشخصی را انتخاب کرد، باید این مسیر را با شرایط خودش ادامه دهد. به عنوان مثال اتحادیه اروپا می تواند در بخش دفاع، مراقبت های بهداشتی و انرژی در سطح اروپا همگرایی ایجاد کند و سهم قابل توجهی را به خرید نوآوری و راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی اختصاص دهد.

تحقیقات جدید نیاز به اقدام جسورانه جهت رقابت جهانی شرکت های اروپایی را نشان می دهد

این امر می‌تواند پیشرفت را در حوزه‌های نوآوری حیاتی تسریع کند و استعدادهای اروپایی را جهت کار روی مسائل اروپایی جذب کند. در سال ۲۰۲۳، اروپا ۱.۷ میلیارد دلار در زمینه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرد، در مقایسه با ۲۳ میلیارد دلار در ایالات متحده آمریکا. طرح اتحادیه اروپا برای حمایت از نوآوری ابر اروپایی بالغ بر ۱.۲ میلیارد یورو تأمین مالی شده است این در حالی است که فقط در بخش خدمات وب آمازون هر سال بیش از ۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری می شود.

شرکت‌های اروپایی به نوبه خود باید متعهد به سرمایه‌گذاری در مزیت رقابتی قاره‌ خود باشند و در موارد مهم با یکدیگر همکاری کنند. موسسه مک کینزی تخمین زده است که در صورت حل نشدن چالش های رقابت پذیری، حدود ۵۰۰ تا ۱ تریلیون یورو ارزش افزوده سالانه می تواند تا سال ۲۰۳۰ در خطر باشد. این مقدار ارزش افزوده، سه تا شش برابر سرمایه گذاری افزایشی سالانه مورد نیاز برای رسیدن به انرژی صفر خالص است. احیای بازار واحد در اروپا مهمترین مسئله ای است که اکنون باید مورد توجه قرار گیرد.

اروپا پیشرفت های چشمگیری در بسیاری از زمینه ها داشته است - رهبر جهانی در زمینه پایداری و شمول است و تقریباً در هر بخش شرکت های بسیار موفقی دارد. موضوعی که در حال حاضر باید به آن توجه کرد این است که رقابت پذیری اروپا باید برای دوره آینده مناسب باشد تا بتواند به حفظ و تقویت این ویژگی ها کمک کند.

کد خبر: ۲۸۸٬۸۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha