۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱
انواع تجهیزات پسیو شبکه

انواع تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه زیر ساخت یک شبکه را تشکیل می‌دهند و برای راه اندازی به هیچ جریان برقی نیاز ندارند.

به گزارش بازار، تجهیزات پسیو شبکه زیر ساخت یک شبکه را تشکیل می‌دهند و برای راه اندازی به هیچ جریان برقی نیاز ندارند. شبکه‌های رایانه ای از بخش‌های مختلفی تشکیل شده اند که هر کدام به نوعی نقش خود را در راه اندازی شبکه ایفا می‌کنند. شبکه‌ها معمولا از تجهیزات اکتیو و پسیو تشکیل می‌شوند که تجهیزات پسیو نقش مهمتری را ایفا می‌کنند و به نوعی زیرساخت شبکه موردنظر به حساب می‌آیند. پچ کود، کابل شبکه و پچ پنل از جمله مهم‌ترین تجهیزات پسیو به حساب می‌آیند.

تجهیزات پسیو شبکه چیست و به چه معناست؟

شبکه پسیو یکی از انواع شبکه‌های رایانه ای است که در مکان‌های مختلف قابل راه اندازی است. این شبکه که به عنوان شبکه غیر فعال نیز شناخته می‌شود قادر به اجرای دستورالعمل‌های خاص در گره نیست و نمی‌تواند رفتار خود را به صورت پویا تغییر دهد. این عملکرد در نهایت توسط هر گره به روتر شبکه وصل می‌شود. شبکه پسیو در میان محیط‌های شبکه بسیار رایج است  و در این محیط‌ها تمامی اقدامات از جمله اقدامات پیش از انجام عملیات، زیر ساخت شبکه و پیکربندی طراحی می‌شوند.

در نتیجه، زمانی که یک گره از این شبکه عبور می‌کند فقط کارهایی را انجام می‌دهد که برای آن پیکربندی شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که روتر قادر به پردازش و اجرای کدهای ارسال شده در داده‌ها نیست. برای راه اندازی شبکه مخصوصا نوع پسیو به تجهیزات مخصوصی نیاز است تا زیر ساخت لازم ایجاد شود. تجهیزات پسیو شبکه هیچ دخالتی در انتقال اطلاعات ندارند و فقط در پیکربندی و ایجاد زیرساخت لازم به کار برده می‌شوند. 

معرفی و لیست تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه از اجزای مختلفی تشکیل می‌شوند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

پچ کورد

کابل‌های کوچکی که مسئول متصل کردن تجهیزات نزدیک به هم هستند، پچ کورد نام دارند. این کابل‌ها به صورت مسی یا فیبر نوری تولید می‌شوند و معمولا طول آن‌ها کمتر از پنج متر است. علاوه بر موارد ذکر شده، پچ کورد می‌تواند در سیستم یا روتر هم برای اتصال سوئیچ استفاده شود. پچ کوردهای فیبر نوری کمی متفاوت هستند و بر خلاف پچ کوردهای مسی دو طرف آن‌ها به کانکتور متصل می‌شود.

رک

همان طور که از آن نام آن پیداست، رک  در شبکه وظیفه سازماندهی و نگهداری تجهیزات پسیو شبکه را دارد و به شکل یک کابینت تولید می‌شود. این سازه معمولا در دیتاسنترها، دیتابیس‌ها و محیط‌های شبکه ای قرار می‌گیرند. رک به گونه طراحی شده است که می‌تواند بسیاری از تجهیزات از جمله روتر، سوئیچ و پچ پنل را در خود جای دهد. شما می‌توانید بسته به نیاز خود رک را به صورت ایستاده یا دیواری تهیه کنید.

کیستون شبکه

کابل‌های مسی برای فعال شدن به کانکشن نیاز دارند. حال ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کانشکن چیست؟ در حقیقت، پریز یا کیستون هایی که به نام کانکشن شناخته می‌شوند برای اتصال کابل‌های مسی به کار می‌روند و می‌توانند سرعت شبکه را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. کیستون ها معمولا از جنس پلاستیک یا فلز هستند و در دسته‌های cat۷a، cat۵، cat۵e، cat۶ و cat۸ تولید می‌شوند.

کیستون شبکه

پچ پنل

این قطعه یکی از اصلی‌ترین تجهیزات پسیو شبکه به حساب می‌آید که جهت مدیریت کابل‌ها به کار برده می‌شوند. اگر به رک دقت کنید، می‌بینید که پچ پنل در این قسمت نصب می‌شود و کابل‌های مختلف را به دستگاه‌ها فراهم می‌کند. با به کارگیری پچ پنل به عنوان مدیر شبکه به راحتی می‌توانید در تنظیمات شبکه تغییرات ایجاد کرده یا کابل‌ها را جابجا کنید.

کابل شبکه

در یک شبکه کابل‌های مختلفی به کار می‌روند که همگی آن‌ها دارای سوکت بوده و باعث می‌شوند که سیستم موردنظر به راحتی به شبکه متصل شود. کابل‌ها اندازه‌ها و قطرهای مختلفی دارند و به دلیل نقش بزرگی که ایفا می‌کنند، بسیار مهم خواهند بود. گاهی اوقات نیاز است که تجهیزات شبکه در محیط خارجی نصب شوند. به همین دلیل، برخی از کابل‌ها ضد آب بوده وبا داشتن مقاومت بیشتر مناسب این موقعیت هستند.

داکت و ترانک

برای عبور کابل‌های شبکه از این تجهیزات استفاده می‌شوند که به شکل محفظه ای از PE، PVC یا LSZH هستند. ترانک و داکت تفاوت‌های متعددی با یکدیگر دارند، به عنوان مثال، از ترانک برای کابل‌هایی با حجم بالا استفاده می‌شود. در حالی که داکت‌ها بیشتر برای کابل‌های کم حجم مناسب هستند.

داکت و ترانک

چه برندهایی در زمینه تولید تجهیزات پسیو شبکه فعالیت می‌کنند؟

برندهای مختلفی در زمینه طراحی و تولید تجهیزات پسیو شبکه فعالیت می کنند که هر کدام مشخصات خاص خود را دارند. این برندها معمولا در یکی از تجهیزات به طور موفق عمل کرده اند و کمتر برندی را می‌توانید ببینید مانند آر اند ام (R&M) که همه تجهیزات آن باکیفیت باشد. برندهای برتر در این زمینه عبارتند از:

  • آر اند ام (R&M)
  • پریمیوم لاین (Premium Line)
  • نگزنس
  • لگراند
  • بلدن

خرید تجهیزات پسیو شبکه از شرکت لاوان ارتباط

شبکه‌های رایانه ای برای مراکز مختلف بسیار حیاتی هستند و شرکت‌ها از شبکه‌ها استفاده می‌کنند تا بخش‌های مختلف ارتباط بگیرند. برای راه اندازی یک شبکه به تجهیزاتی نیاز است که به دو دسته اکتیو و پسیو تقسیم می‌شوند. تجهیزات اکتیو برای فعالیت به برق نیاز دارند، در حالی که در تجهیزات پسیو شبکه این گونه نیست و بیشتر برای طراحی زیرساخت و متصل کردن بخش‌های مختلف استفاده می‌شوند.

این تجهیزات از شرکت‌های مختلفی قابل خرید هستند، اما شرکت لاوان ارتباط (نماینده رسمی برند R&M سوییس) با ارائه و تامین تجهیزات پسیو، در طراحی و نظارت شبکه‌های محلی نیز فعالیت می‌کند و می‌تواند برای شرکت‌های مختلف بسیار مفید باشد. اگر برای شرکت یا سازمان خود به راه اندازی شبکه نیاز دارید، شرکت لاوان ارتباط گزینه ای ایده آل برای شما خواهد بود. برای ارتباط با ما کافی است با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۴۳۴۲۴ (داخلی ۵۰۱) تماس بگیرید و از کارشناسان ما مشاوره دریافت کنید.

کد خبر: ۲۸۸٬۸۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha