۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
طلا و سکه در کف قیمت| سقوط آزاد بهای طلا و کاهش حباب سکه
«بازار» گزارش می دهد

طلا و سکه در کف قیمت| سقوط آزاد بهای طلا و کاهش حباب سکه

قیمت ها در بازار سکه و طلا در حالی سیر نزولی را می پیمایند که به گفته کارشناسان هم اکنون این کالاها در کف قیمت قرار دارند به طوری که حباب نرخ طلا صفر شده و شرایط برای خرید مهیاست.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها که قیمت طلا، سکه و ارز در پی بازگشت آرامش به بازار، سیر نزولی را می پیمایند و برخی مسائل چون اعتصاب طلا فروشان پایان یافته است، همچنین نرخ انس جهانی در سراشیبی قیمت قرار گرفته، بازار داد و ستد طلا به خوبی گرم شده است و برخلاف هفته ها و ماههای گذشته که طلا و سکه به اوج قیمت رسیده بودند، نرخ این کالاها لحظه به لحظه در حال کاهش می باشد. کاهش قیمتی که با توجه به رشد قیمت همه کالاها در بازار شرایط مناسبی را برای خریداران این کالا در بازار ایجاد کرده است.

طلایی که مردم طی ماههای گذشته شاهد رسیدن هر گرم آن به حدود ۴ میلیون تومان بودند و سکه تمام بهارآزادی طرح جدید نیز برای ورود به کانال ۴۷ میلیون تومان خیز برداشته بود اما اکنون مسیر عقب گرد را در پیش گرفته اند، چرا که قیمت انس جهانی طلا در کنار نرخ ارز در داخل همزمان پله پله در حال کاهش هستند. به طوری که گردانندگان کانالهای تلگرامی غیررسمی تعیین کننده نرخ آزاد ارز نیز در پی ایجاد آرامش در بازار ارز و افت قیمت این کالا نرخ های خود را کاهشی اعلام می کنند زیرا تامین ارز مورد نیاز واقعی مردم از طریق بازارهای رسمی که بدون هیچ مشکلی در حال انجام است را به وضوح مشاهده می کنند.

مانیتورهای نرخ گذاری طلا، سکه و ارز در بازار این روزها هر لحظه تغییر می کند و نرخ های معقول و منطقی در منظر دید عموم قرار می گیرند، حال با وجود افت قیمت ها در بازار طلا و ارز نه خبری از دلالان سودجو است و نه اینکه آشفتگی در بازار احساس می شود بلکه آرامش خاصی در بازار حکم فرماست

تغییر لحظه ای قیمت طلا و سکه در بازار

از آنجایی که تعیین قیمت طلا و سکه برگرفته از دو فاکتور نرخ ارز در داخل همراه با قیمت انس جهانی بوده و این دو موئلفه نیز چند روزی است بر مدار نزول قرار گرفته اند، بنابراینن چنین روندی باعث شده است که مانیتورهای نرخ گذاری طلا، سکه و ارز در بازار این روزها هر لحظه تغییر کند و نرخ های معقول و منطقی در منظر دید عموم قرار گیرد. حال با وجود افت قیمت ها در بازار طلا و ارز نه خبری از دلالان سودجو است و نه اینکه آشفتگی در بازار احساس می شود بلکه آرامش خاصی در بازار حکم فرماست.

با افزایش قیمت ها در بازار طلا و ارز طی هفته و ماههای گذشته، متاسفانه برخی ها بدون توجه به عواقب آن بی گدار به آب زدند و راهی این بازار شدند تا سرمایه های خود را تبدیل به این کالاها کنند، اقدام غیر کارشناسی که از سر هیجان بوده و چه بسا خیلی ها در آن روزها با افزایش بی منطق نرخ ارز به تهیه این کالا با قیمت بالا روی آوردند که اکنون با زیان فراونی مواجه شده اند. البته در بخش طلا این گونه نیست چرا که اغلب خریداران چنین کالایی پس از خرید، آن را برای چند سال نگه می دارند و با سرمایه گذاری خرد در دراز مدت یا میان مدت سود مناسبی از خرید طلا نصیبشان می شود.

اکنون هم قیمت ارز و هم طلا و سکه در بازار کاهشی شده اند این کاهش قیمت که البته ناشی از افت پی در پی نرخ انس جهانی در بازار طلا است شرایط را برای خریداران این کالا با قیمت مناسب مهیا کرده است

چه عواملی باعث نزولی شدن قیمت ها در بازار طلا و ارز شد؟

اما اینکه چرا پس از رشد قیمت ها در بازار طلا و ارز چند روزی است قیمت این کالاها بر مدار نزول قرار گرفته اند ناشی از عوامل متعددی است که محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران طی گفتگو با خبرگزاری «بازار» می گوید؛ شرایط ژئوپلیتیکی منطقه و جهان در پی وقوع دو جنگ ادامه دار روسیه و اوکراین همچنین حماس با رژیم صهیونیستی، باعث شد تا قیمت انس جهانی طی یکسال اخیر روز به روز افزایش یابد ولی اکنون با فرسایشی شدن جنگ همچنین کاهش التهاب بحران های سیاسی و بین المللی بخصوص تنش درمنطقه خاورمیانه، شرایط تا حدودی بهبود یافته و این مسئله باعث شده است که نرخ انس جهانی که طی ماههای گذشته بشدت در حال رشد بود، کاهشی شود. رشد قیمتی که انس جهانی برای نخستین بار به حدود ۲۵۰۰ دلار رسید و این افزایش قیمت منجر با بالارفتن نرخ طلا و سکه در بازار شد.

وی خاطرنشان کرد: البته پس از وقوع سانحه بالگرد رئیس‌جمهور فقید کشورمان و هئیت همراه، قیمت طلا و ارز هیجانی و بی منطق برای ساعاتی افزایش یافت ولی در پی اظهارات رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اینکه هیچ خللی در امور کشور ایجاد نمی شود، آرامش به بازار بازگشت و قیمت ها نزولی شدند، به طوری که اکنون هم قیمت ارز و هم طلا و سکه در بازار کاهشی شده اند. این کاهش قیمت که البته ناشی از افت پی در پی نرخ انس جهانی در بازار طلا است شرایط را برای خریداران این کالا با قیمت مناسب مهیا کرده است.

هر گرم طلا ۱۸ عیار طی چند روز اخیر بیش از ۲۰۰ هزار تومان افت کرده و حباب قیمت سکه نیز کاهشی شده است، چنین روندی موجب شده تا طلا به کف قیمت برسد و بهای آن منطقی و واقعی شود، علاوه بر این نرخ ارز نیز نزولی است و دلار در کانال ۵۶ هزار تومان قرار دارد

بازار گرم داد و ستد طلا و سکه، قیمت ها در کف

کشتی آرای در ادامه افزود: از آنجایی که انس جهانی طلا فقط طی هفته گذشته حدود ۸۰ دلار کاهش یافت چنین موضوعی باعث شد تا ثبات در بازار طلا ایجاد و نرخ ها نزولی شوند. به طوری که هر گرم طلا ۱۸ عیار طی چند روز اخیر بیش از ۲۰۰ هزار تومان افت کند و حباب قیمت سکه نیز کاهشی شود. چنین روندی موجب شده است تا طلا به کف قیمت برسد و بهای آن منطقی و واقعی شود. علاوه بر کاهش قیمت سکه و طلا نرخ ارز نیز نزولی است و دلار ۶۲ هزار تومانی هفته گذشته اکنون در کانال ۵۶ هزار تومان قرار دارد.

نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران اضافه کرد: هر چند کاهش انس جهانی و نرخ ارز در داخل زمینه ساز افت قیمت طلا و سکه شده است اما از طرفی مسائلی دیگر چون بازگشایی واحدهای طلافروشی در پی اعتصاب برخی فعالان این صنف در ماه گذشته باعث شده تا عرضه و تقاضا در بازار این کالاها متعادل و معاملات با آرامش خاصی از سر گرفته شود به طوری که هم‌اکنون تمام مغازه‌ها باز هستند و این امر نیز تاثیر بسزایی بر کاهش بیشتر قیمت‌ها برجای گذاشته است.

هم اکنون در بازار تهران، قیمت سکه طرح قدیم ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است

سکه در کانال ۳۹ میلیون تومان

بنا به این گزارش، بازار طلا و ارز هم اکنون آرامش خاصی را سپری می کنند و قیمت ها در کف قرار دارند، به طوری که هفته قبل هر مثقال طلا ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که دیروز به ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورده است.

هم اکنون نیز در بازار تهران، قیمت سکه طرح قدیم ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۲۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است. این در حالی است که امروز قرار است بیست‌ونهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله برگزار شود، اقدامی که می تواند بر کاهش بیش از پیش قیمت طلا و سکه در بازار موثر شود.

کد خبر: ۲۸۸٬۷۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha