۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
داستان پر ماجرای تعیین تعرفه مهندسان| پایان جنگ انبوه سازان و سازمان نظام مهندسی با وساطت وزارت راه
«بازار» گزارش می دهد

داستان پر ماجرای تعیین تعرفه مهندسان| پایان جنگ انبوه سازان و سازمان نظام مهندسی با وساطت وزارت راه

داستان ادامه دار تعرفه مهندسان ساختمان ظاهرا تمامی ندارد و اگر چه نرخ آن ۲۷ درصد ابلاغ شده است اما جنگ انبوه سازان و مهندسان به وزارت راه فشار مضاعف وارد کرده و بروزرسانی تعرفه در دستور کار باشد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان به میزان سایر مشاغل کشور یکی از مطالبات مهندسان و سازمان های نظام مهندسی است. روسای سازمان های نظام مهندسی معتقد هستند که در سال‌های اخیر برای تعیین تعرفه نظام مهندسی ساختمان همواره با چالش مواجه بوده اند و در سال‌های گذشته مشکلات متعددی که تبعات اجتماعی نیز در پی داشت به وجود آمد.

سازمان های نظام مهندسی معتقد هستند که باید حق الزحمه آنها بر اساس هزینه ساخت تعیین شود و باید حق الزحمه ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می کرد

سازمان های نظام مهندسی معتقد هستند که باید حق الزحمه آنها بر اساس هزینه ساخت تعیین شود و باید حق الزحمه ۱۰۰ درصد افزایش پیدا می کرد. این درخواست های مکرر در حالی است که حق الزحمه ۲۷ درصدی تصویب و ابلاغ شده است.

پس از ماهها کش و قوس فراوان میان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و وزارت راه و شهرسازی، تعرفه نظام مهندسی ساختمان ۲۷ درصد تعیین و ابلاغ شده است ظاهرا هنوز روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان از فشار خود برای تغییر و بروزرسانی این ابلاغیه دست برنداشته اند

حالا که پس از ماهها کش و قوس فراوان میان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و وزارت راه و شهرسازی، تعرفه نظام مهندسی ساختمان ۲۷ درصد تعیین و ابلاغ شده است ظاهرا هنوز روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان از فشار خود برای تغییر این ابلاغیه دست برنداشته اند.

آنها در تازه ترین اقدام و اظهار نظر خود معتقد هستند که از ۱۸ سال گذشته تاکنون مقررات تعیین حق الزحمه بازنگری نشده است. حال با تعیین تعرفه ۲۷ درصدی برای سازمان های نظام مهندسی و ابلاغ آن، این چالش باز هم بر سر جای خود باقی مانده و حل نشده است.

داستان پر ماجرای تعیین تعرفه مهندسان| پایان جنگ انبوه سازان و سازمان نظام مهندسی با وساطت وزارت راه

«حمزه شکیب» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین حق الزحمه مهندسان به این شکل کنونی را می پذیرید؟ گفت: تعرفه و حق‌الزحمه مهندسان براساس هزینه ساخت تعیین می‌شود و فرمول محاسبه تعرفه حق‌الزحمه هیچ تطابقی با هزینه ساخت واقعی ندارد؛ برهمین اساس از سال (۱۴۰۱) درخواست بروزرسانی نرخ تعرفه را به سازمان مربوطه ارجاع دادیم.

این اظهارات از سوی بالاترین مقام سازمان نظام مهندسی ساختمان در حالی مطرح می شود که حسن تیز مغز مشاور وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهار نظر خود در مورد حق الزحمه مهندسان ساختمان اعلام کرده است که تعرفه خدمات مهندسی متناسب با کیفیت خدمات مهندسی باید به روزرسانی و عادلانه باشد و به‌روزرسانی تعرفه خدمات مهندسی سبب افزایش ارتقا کیفیت ساخت و سازها می‌شود.

در این میان ابلاغ تعیین حق الزحمه مهندسان و افزایش ۲۷ درصدی موجبات نارضایتی جامعه مهندسان ساختمان شد.

شکیب: باید تعرفه و حق الزحمه مهندسان به اندازه تعرفه سازمان نظام پزشکی ۴۰ درصد یا برابر با افزایش حقوق کارگران به میزان ۳۵ درصد در سال جاری افزایش یابد. البته اگر بر مبنای هزینه ساخت این حق الزحمه تعیین شود باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند

شکیب می گوید: باید تعرفه و حق الزحمه مهندسان به اندازه تعرفه سازمان نظام پزشکی ۴۰ درصد یا برابر با افزایش حقوق کارگران به میزان ۳۵ درصد در سال جاری افزایش یابد. البته اگر بر مبنای هزینه ساخت این حق الزحمه تعیین شود باید ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. غیر از این عدد باشد بی انصافی است.

اما فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان مسکن نیز می گوید: افزایش ۲۷ درصدی تعرفه مهندسان ساختمان در واقع با بدیهیات اقتصاد و حقوق مهندسان و فعالان صنعت ساختمان و تورم کشور تورم هم‌خوانی ندارد.

وی افزود: بارهای گفته‌ایم که بنیان این رویه در خصوص اتصال نرخ خدمات مهندسی به هزینه ساخت ایراد دارد، چراکه همواره هزینه‌های ساخت و سازها با تورم در ایران رقابت تنگاتنگی دارد و استفاده از این الگو مناسب حق‌الزحمه خدمات مهندسی نیست.

داستان پر ماجرای تعیین تعرفه مهندسان| پایان جنگ انبوه سازان و سازمان نظام مهندسی با وساطت وزارت راه

حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین ۲۷ درصد حق الزحمه مهندسان را قابل قبول می دانید؟ گفت: سوال ما این است که مگر هزینه های دریافت شده از سوی سازمان های نظام مهندسی ساختمان با خدماتی که ارائه می کنند مطابقت دارد؟ به هر حال ما بارها اعلام کرده ایم که خدماتی که مهندسان و سازمان های نظام مهندسی ارائه می کنند باید با تعرفه ای که مد نظر آنها است مطابقت داشته باشد.

محتشم: انبوه سازان در خصوص هزینه های ساخت و اینکه می گویند باید تعرفه ها نیز مطابق با آن هزینه ها افزایش یابد بارها به روسای سازمان نظام مهندسی گوشزد کرده ایم که اصلا هزینه های ساخت هیچ ارتباطی با تعرفه و حق الزحمه نباید داشته باشد

او تاکید کرد: انبوه سازان در خصوص هزینه های ساخت و اینکه می گویند باید تعرفه ها نیز مطابق با آن هزینه ها افزایش یابد بارها به روسای سازمان نظام مهندسی گوشزد کرده ایم که اصلا هزینه های ساخت هیچ ارتباطی با تعرفه و حق الزحمه نباید داشته باشد.

او ادامه داد: هزینه های دریافت شده از سوی سازمان های نظام مهندسی ساختمان با خدماتی که ارائه می کند به هیچ وجه مطابقت ندارد و اتفاقا باید گفت که در مقابل خدماتی که سازمان های نظام مهندسی ارائه می کنند هزینه ها بالا است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست سازمان نظام مهندسی ساختمان مبنی بر اینکه باید تعرفه و حق الزحمه مهندسان در سال جاری حداقل به میزان ۴۰ درصد و حتی متناسب با هزینه ساخت ۱۰۰ درصد افزایش یابد مورد پذیرش است؟ گفت: در خصوص حق الزحمه و تعرفه سازمان های نظام مهندسی نظر ما همان است که بارها اعلام کرده ایم و تغییر نمی کند.

به نظر می رسد فشار مضاعف سازمان های نظام مهندسی ساختمان بر پیکره وزارت راه و شهرسازی در حال نتیجه دادن باشد و قرار است که تعرفه خدمات مهندسی بروزرسانی شود.

این فشار مضاعف در کنار برخی توجیهات نیز قابل تامل است چرا که سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد است اگر می خواهیم کیفیت ساخت و ساز افزایش یابد باید تعرفه ها و حق الزحمه های مهندسان ساختمان رضایت مهندسان را در پی داشته باشد.

این در حالیست که سازمان نظام مهندسی ساختمان هیچگاه خود را مسئول پایین بودن کیفیت ساخت و ساز نمی داند. و هر بار که از این سازمان پرسشی در خصوص دلایل پایین بودن کیفیت ساخت و ساز شده است روسای این سازمان پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی و برخی اقدامات انجام نشده از سوی شهرداری ها عنوان کرده اند.

به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی به درخواست سازمان نظام مهندسی ساختمان تن داده و این موضوع بروزرسانی نرخ تعرفه می تواند راهگشای حل اختلاف میان انبوه سازان و مهندسان ساختمان باشد

به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی به درخواست سازمان نظام مهندسی ساختمان تن داده و این موضوع بروزرسانی نرخ تعرفه می تواند راهگشای حل اختلاف میان انبوه سازان و مهندسان ساختمان باشد. اما سوال این است که آیا تن دادن به خواسته سازمان نظام مهندسی منوط به این خواهد بود که آنها خدمات خود را بهتر و افزایش دهند؟

داستان پر ماجرای تعیین تعرفه مهندسان| پایان جنگ انبوه سازان و سازمان نظام مهندسی با وساطت وزارت راه

کد خبر: ۲۸۸٬۲۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha