۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
موج افزایش قیمت دلار و تتر برگشت| دلار ۵۸۰۰۰  تومان شد
گزارش بازار از آخرین وضعیت بازار ارز

موج افزایش قیمت دلار و تتر برگشت| دلار ۵۸۰۰۰ تومان شد

هیجان قیمت ارز پس از حادثه برای هلیکوپتر رییس جمهور باعث که قیمت ارز سه هزار تومان افزایش یابد اما امروز این روند معکوس شد و هم اکنون قیمت دلاردر بازار تهران به ۵۸۰۰۰ و تتر ۵۹۲۰۰ تومان رسید.

بازار؛ گروه بورس: پس از وقوع حادثه برای هلیکوپتر رییس جمهور در همان ساعات اولیه قیمت ارز در ایران روندی صعودی گرفت. به طوری که قیمت دلار از کانال ۵۷ هزار تومان خارج شد و به مرز ۶۰ هزار تومان رسید.
این واکنش اولیه قیمت ارز کاملا هیجانی بوده، از این رو پس از قطعی شدن شهادت رییس جمهور و وزیر خارجه پیش بینی می شود روند افزایش قیمت ارز ادامه داشته باشد. به همین دلیل احتمالا در هفته جاری قیمت دلار به سقف قبلی خود نزدیک می شود.
پیش از این در موقعیت های حساس بازار ارز ایران همواره واکنش هیجانی نشان داده است. به طوری که در زمان حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه پس از اینکه قطعی شد که ایران حملات تلافی جویانه ای خواهد داشت قیمت دلار در بازار ایران رشد قابل توجهی داشت و تقریبا از مرز ۶۰ هزار تومان به قیمت ۷۰ هزار تومان جهش کرد.
بسیاری از دلالان منتظر چنین اتفاقاتی هستند که از بازار نوسان بگیرند در این مرحله به فضای روانی بازار دامن می زنند تا قیمت ارزی را که چند روز پیش با نرخ‌های پایین ۵۷ و ۵۸ هزار تومان خریده اند را با قیمت های بالاتر بفروشند.

در حال حاضر از نظر بنیادی تغییری در میزان ذخایر ارزی و همچنین درآمد ارزی کشور به وجود نیامده است. از این رو می توان گفت اثر این نوسان ارزی چندان موثر نخواهد بود و حتی تقاضاهای ارز نیز به غیر مواردی که فورس دارند، تا برگشت بر مدار قبلی به تعویق خواهد افتاد

کاهش قیمت تتر و دلار

بنا به اخبار منتشر شده به نظر می رسد بازار ساز در این باره ورود کرده و از امروز در بازار رمز ارزها و درهم نقش افرینی کرده است زیرا نرخ تتر امروز تا این لحظه ۵۸ هزار و ۹۹۴ تومان است که در ۲۴ ساعت گذشته با خبر سانحه دلخراش چرخ بال رئییس جمهور و هیات همراه تا ۶۰ هزار و ۲۵۰ تومان نیز بالا رفته بود.

قیمت دلار نیز بعد از افزایش شبانه و نیمه شبانه قیمت ها در بازار تهران ۵۸۰۰۰ تومان و در فضای مجازی ارز هرات به ۵۷۸۰۰ تومان و ارز سلیمانیه نیز ۵۸۰۰۰ تومان اعلام شده است.

هیجانات شب گذشته جای نگرانی ندارد و بعید است که بازار از تعادل خارج و با نوسانات قابل توجه مواجه شود.با این حال بازار ساز باید خود را برای هفته های بعد آماده کند زیرا فضای کشور متاثر از انتخابات خواهد شد

جای نگرانی نیست

مهدی فتحی مقدم کارشناس اقتصادی در این باره به بازار گفت: در حال حاضر از نظر بنیادی تغییری در میزان ذخایر ارزی و همچنین درآمد ارزی کشور به وجود نیامده است. از این رو می توان گفت اثر این نوسان ارزی چندان موثر نخواهد بود و حتی تقاضاهای ارز نیز به غیر مواردی که فورس دارند، تا برگشت بر مدار قبلی به تعویق خواهد افتاد.

وی گفت: هیجانات شب گذشته جای نگرانی ندارد و بعید است که بازار از تعادل خارج و با نوسانات قابل توجه مواجه شود.با این حال بازار ساز باید خود را برای هفته های بعد آماده کند زیرا فضای کشور متاثر از انتخابات خواهد شد.

قیمت دلار نیز بعد از افزایش شبانه و نیمه شبانه قیمت ها در بازار تهران ۵۸۰۰۰ تومان و در فضای مجازی ارز هرات به ۵۷۸۰۰ تومان و ارز سلیمانیه نیز ۵۸۰۰۰ تومان اعلام شده است

وی با بیان این که اگر اتفاقی رخ ندهد کنترل تورم انتظاری در بازار برای بازار ساز کار سختی نخواهد بود؛ افزود: لذا پیش بینی می شود در هفته های آینده بازار ارام تر و متعادل خواهد شد و رفته رفته با کاهش هیجان روانی بازار شاهد افت قیمت دلار نیز خواهد بود.
این کارشناس تاکید کرد: البته نباید از نقش سیاستهای ارزی بانک مرکزی غافل شد. در شرایط کنونی ظاهرا قرار است بانک مرکزی برای خارج کردن حباب هیجانی از بازار، ارز بیشتری را در مرکز مبادلات ارز و طلا عرضه کند و اخباری نیز درباره مداخله در بازار درهم شنیده می شود.

گفتنی است قیمت دلار و قیمت یورو مرکز مبادله ارز و طلای ایران امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه اعلام شد که بر این اساس قیمت دلار با کاهش ۵۷ تومانی نسبت به روز گذشته، ۴۴ هزار و ۸۱۱ تومان معامله می شود. امروز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ تا این لحظه قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به نرخ ۴۴ هزار و ۸۱۱ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۸۴۰ تومان رسید.

کد خبر: ۲۸۸٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha