۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸
نقش مهم پارک های علم و فناوری در تقویت اقتصاد دانش بنیان در کشور
مدیر دفتر منطقه‌ ای یونسکو در تهران مطرح کرد؛

نقش مهم پارک های علم و فناوری در تقویت اقتصاد دانش بنیان در کشور

اصفهان - سرانگ؛ مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران گفت: پارک های علم و فناوری ضمن قوی کردن بنیان اقتصاد دانش بنیان در کشورها، از سوی دیگر، خلاقیت و نوآوری استارت آپ ها را نیز تقویت می کند.

یان سرانگ، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: جشنواره فن آفرینی شیخ بهایی به نام شیخ بهایی، دانشمند مشهور ایرانی، نامگذاری شده که به دلیل دانش عمیق در ریاضیات، معماری و نجوم شهرت داشت. در سال ۲۰۰۹، در سال جهانی نجوم، یونسکو، شیخ بهایی را به دلیل دانش وی از علم نجوم در فهرست مفاخر ایرانی ثبت کرد.

وی افزود: شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان میزبان مرکز منطقه ای توسعه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری (IRIS) است که یک مرکز مقوله دوم یونسکو از می سال ۲۰۱۰ محسوب می‌شود. مراکز و مؤسسات مقوله دوم یونسکو به عنوان بسترهایی پویا برای پیشبرد اهداف یونسکو از طریق تقویت ظرفیت سازی، انجام تحقیقات نظری و تجربی، تسهیل برنامه های آموزشی پیشرفته عمل می ‌کنند.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران گفت: البته این مراکز در به اشتراک گذاری اطلاعات در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی نیز کمک می کنند. این شبکه حوزه های مختلفی از جمله آب، انرژی های تجدیدپذیر، سیاست های علمی، بیوتکنولوژی، علوم زمین، علوم پایه و سنجش از دور را در بر می گیرد.

سرانگ تصریح کرد: مرکز آیریس در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به عنوان یکی از سه مرکز یونسکو در سیاستگذاری علمی در سطح جهانی دارای جایگاه ممتازی است. اهمیت آن فراتر از مرزهای ملی است، زیرا نقشی محوری هم در منطقه و هم در جهان دارد. IRIS از مراکز رشد فناوری و پارک‌های علمی از طریق مشاوره، برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌های ظرفیت‌سازی پشتیبانی می‌کند.

نوآوری STI و تقویت سه رکن توسعه پایدار

وی افزود: همه ما موافقیم که علم، فناوری و نوآوری STI ضروری هستند که سه رکن توسعه پایدار را تقویت می کند و دربرگیرنده حفاظت اقتصادی، اجتماعی و محیط زیست است. علم باز به معنای تبادل دانش و فضا دادن به ایده ها است که به دادن زمان و بودجه برای تحقیق و آزمایش اشاره دارد. همانطور که در دو روز گذشته دیدیم، پارک های علمی فضاهایی هستند که همه این موارد در آن امکان پذیر است.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران اظهار کرد: پارک های علم و فناوری به ایجاد یک اقتصاد مبتنی بر دانش کمک می کنند، که از یک سو به پذیرش شرکت های با فناوری پیشرفته کمک می کند و از سوی دیگر، خلاقیت و نوآوری استارت آپ ها را تقویت می کند. فضایی که در آن علاوه بر تحقیق و توسعه بر روی افراد، در توانمندی های فکری آن سرمایه گذاری می شود. ما باید خود را با تغییرات وفق دهیم، نوآور باشیم و ایده هایی برای آینده ای بهتر ارائه دهیم.

سرانگ گفت: ایران، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، به طور فزاینده ای در نوآوری های فناوری مشارکت می نماید و علاقمندی را در اقتصاد مبتنی بر فناوری نشان می دهد. این کشور قصد دارد رقابت ملی علم و فناوری خود را تقویت کند و بنابراین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی ایران به عنوان بستری برای ترویج نوآوری عمل می کند.

سطح بالای تخصص، نوآوری و تمایل به اشتراک گذاری دانش در ایران

وی ادامه داد: این جنبه منحصر به فرد دلیل اصلی حمایت یونسکو از جشنواره از بدو تاسیس آن بوده است؛ من به شخصه از سطح بالای تخصص، نوآوری و تمایل به اشتراک گذاری دانشی که می تواند در سطوح منطقه ای و بین المللی مبادله شود، شگفت زده شدم.

مدیر دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران افزود: از طرف یونسکو، ما اهمیت زیادی برای مرکز آیریس قائل هستیم؛ یونسکو آماده است تا به کشور در ایجاد محیط های توانمند کمک کند و این موارد باعث می‌شود که STI در دسترس‌تر، شفاف‌تر، فراگیرتر و مرتبط‌تر با نیازهای اجتماعی باشد، دوست دارم که از دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به دلیل مشارکت فعال در ترویج علم، نوآوری، تحقیق و توسعه فناوری تقدیر کنم.

کد خبر: ۲۸۷٬۹۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha