۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲
درآمد صفر از طرح های جنگلداری در شمال| جیب جنگلبانان خالی است
بازار گزارش می دهد؛

درآمد صفر از طرح های جنگلداری در شمال| جیب جنگلبانان خالی است

ساری- درآمد در طرح های جنگلداری جنگل های هیرکانی در حالی صفر است که عاید سازمان فضای سبزی در برخی شهرهای استان به چندصد میلیارد تومان می رسد.

بازار؛ گروه استان ها: بیش از دو میلیون هکتار جنگل هیرکانی در شمال کشور وجود دارد که بخش عمده ای از آن در مازندران واقع شده است و با اجرای طرح تنفس، درآمدزایی در طرح های جنگلداری این عرصه ها به صفر رسید و جنگل های طبیعی از منظر مدیریتی و مالی در رنج هستند.

صفربودن درآمد در طرح های جنگلداری در حالی است که هر روز شاهد قطع غیرمجاز بسیاری از گونه های درختی در مناطق مختلف هستیم و خبر خشکاندن تعمدی درختان در گوشه و کنار عرصه های طبیعی که عمدتا تحت مدیریت جنگلداری شهری است یک نکته بارز و در خور تامل دارد.

به اعتقاد کارشناسان، درآمدها در جنگلداری جنگل های هیرکانی در این سال ها صفر شده است، درحالی که درآمدها در جنگلداری شهری سازمان فضای سبز تهران در هر سال بیش از هزار میلیارد تومان است.

بهزاد انگورج کارشناس ارشد منابع طبیعی و سازمان جنگل ها در مازندران اظهار کرد: اگر کسی متوجه اثرات توقف بهره برداری از جنگل های هیرکانی نمی شود، به خودش ربط دارد، زیرا ما در این ایام حتی در قالب شعار کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال نمی توانیم بر عملیاتی و تحقق یافته بودن تاکید کنیم، اما اخبار قاچاق چوب مجموعاً خبر عملیاتی و تحقق یافته تلقی می شو، چون چرخ صنایع را بدون افزایش واردات چوب می چرخاند.

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار ادامه داد: توقف بهره برداری در جنگل های هیرکانی یک فاجعه آشکاری به جا گذاشته است که دارایی های عمومی را در برابر انظار عمومی به تاراج می رود و بر عکس چنین شرایطی در جنگلداری شمال، دقیقا در جنگلداری شهری تهران که شعار « زنده باد درخت» سر می دهند، درآمدهای سالانه بیش از هزار میلیارد تومان کسب می کنند.

وی ادامه داد: اگر کسی متوجه نمی شود که سهم سرمایه گذاری شهرداری برای توسعه فضای سبز شهری و سرانه سبز چه میزانی است، مساله دیگری است اما اخبار درآمدها در این مدیریت نشان می دهد، آب سربالا می رود.

درآمد صفر جنلگداری در شمال| جیب جنگلبانان خالی است

یک کارشناس منابع طبیعی: در حالیکه متوسط حجم برداشت چوب در جنگلداری شمال در حدود ۵۵۰ هزار مترمکعب بود و تعداد درختی که به ازای آن قطع می شد در حدود ۱۵۰ هزار اصله درخت در یک میلیون هکتار بود و نسبت ها را باید بررسی کرد

انگورج ادامه داد: گفته می شود مساحت جنگلکاری های دارای درختان قابل بهره برداری در تهران در حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار است و هر ساله در حدود ۱۵ هزار درخت در تهران قطع می شود، در حالیکه متوسط حجم برداشت چوب در جنگلداری شمال در حدود ۵۵۰ هزار مترمکعب بود و تعداد درختی که به ازای آن قطع می شد در حدود ۱۵۰ هزار اصله درخت در یک میلیون هکتار بود و نسبت ها را باید بررسی کرد.

این کارشناس ارشد منابع طبیعی تصریح کرد: با توجه به کارکردهای جنگل در تهران باید بر شدت قطع درخت در هر هکتار پرداخت و مقایسه کرد، با ارقام ۱۵ هزار اصله در دو هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگلداری شهری تهران در هر هکتار شش اصله درخت قطع می شود، در حالی که شدت قطع درخت با ارقام ۱۵۰ هزار اصله در یک میلیون هکتار از طرح های جنگلداری شمال ۰،۱۵ اصله است که نسبت ۴۰ برابری دارد.

وی افزود: تاسف این است که بهره برداری های غیرمجاز پس از توقف بهره برداری، با وجود دو برابر شدن تناژ مصرف، نیاز صنایع چوب را تامین می کند و چرخه صنعت چوب کشور را می چرخاند، به همین جهت مانند درآمد هزار میلیارد تومانی جنگلداری شهری تهران در هر سال بسیار حیرت آور می شود.

وی ادامه داد: ارقام افزایش یافته شش میلیون مترمکعبی حجم مصرف چوب در صنایع به ما می گوید، اتفاقات در جنگل های شمال بسیار وحشتناک است و به ازای تامین چنان میزان مصرف چوبی می توان گفت قطع درخت پس از توقف بهره برداری ۱۰ برابر شد و از ۱۵۰ هزار اصله و به ۱،۵۰۰ هزار اصله افزایش یافت.

توقف بهره برداری چوبی حفاظت آور نیست از این رو جبران فقر فکری و فقر مالی در جنگلداری شمال امکان پذیر نیست، زیرا چیزی جز فقر مدیریت و فقر پوشش گیاهی و فقر و ناتوانی نگهداری اموال عمومی ملی شده نتیجه ای ندارد.

جیب خالی جنگلبانان از جنگلبانی

جنگلبانان در پنجاه سال قبل با درآمدهای حاصل از جنگل های شمال در تهران جنگلکاری کردند! اما مجلس و دولت با تصمیمات نادرست به اموال عمومی ملی شده چوب حراج زدند و جنگلبانی کشور اکنون نه در جنگلکاری ها سابق تهران درآمد دارند و نه در طرح های جنگلداری شمال!

درآمد صفر جنلگداری در شمال| جیب جنگلبانان خالی است

مهرداد خزایی مدیرکل منابع طبیعی غرب مازندران نیز با اشاره به طرح تنفس جنگل و مدیریت پایدار گفت: با اجرای این طرح از سال ۹۶ به بعد بهره برداری از عرصه‌ها ممنوع شد و در حاضر بیش از ۳۹۰ نیروی در عرصه‌های جنگلی کار حفاظت را انجام می‌دهند.

مدیریت پایدار جنگل دارای بخش های مختلف است

وی در گفت وگو با خبرنگار بازار یادآور شد: مدیریت پایدار دارای چندبخش است و مطالعات اقتصادی و اجتماعی در حوزه‌های تحت پوشش منابع طبیعی غرب استان در دست اقدام و تهیه است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران - نوشهر از شناسایی ۱۵۰ هکتار از عرصه ها و اراضی اشخاص برای اجرای طرح زراعت چوب در منطقه خبر داد.

وی یکی از بخش های طرح مردمی کاشت نهال و درخت را زراعت چوب بیان کرد و افزود: ۱۵۰ هکتار از اراضی اشخاص برای زراعت چوب در منطقه شناسایی شده است.

وی با عنوان این که نهال هایی از گونه صنوبر برای زراعت چوب واگذار می شود، گفت: بخشی از زراعت چوب در اراضی جلگه ای و جنگلی که رها شده، اجرا می شود.

به گزارش بازار، در حال حاضر صنایع مازندران برای تأمین مواد اولیه و چوب، چشم به دست زارعان چوب در استان‌های دیگر از جمله اردبیل دوخته‌اند.توقف بهره برداری از عرصه های جنگلی و کم توجهی به حوزه مدیریت پایدار در جنگل سبب شده تا قاچاق چوب آلات در این عرصه ها روند فزونی به خود گیررد.

کد خبر: ۲۸۷٬۹۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha