۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
ارز خودرو شفاف شد| به زودی داد برخی بلند خواهد شد| تیغ نقادان کارشناسان تخصیص ارز را پاسخگو می کند
واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲

ارز خودرو شفاف شد| به زودی داد برخی بلند خواهد شد| تیغ نقادان کارشناسان تخصیص ارز را پاسخگو می کند

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد، در سال گذشته حدود ۹۰۰ میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است.

به گزارش بازار، ‌بررسی آمارهای بانک مرکزی که به تازگی با تفکیک تامین ارز از سامانه نیما و ارز اشخاص منتشر شده، نشان میدهد، در سال گذشته حدود ۸۷۰ میلیون دلار موبایل از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود ترخیص شده است.

لازم به ذکر است طبق مقررات مصوب، تنها موبایل بالای ۶۰۰ دلار از جمله مدلهای مختلف ایفون، از طریق رویه واردات در مقابل صادرات خود وارد میشوند. واردات آیفون ۱۳ رفرش و ریپک به میزان ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون دلار یکی از موضوعات عجیب تجارت خارجی کشور در سال قبل بود.

همچنین ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار نیز از سامانه نیما برای واردات موبایل تخصیص داده شده است. در سال ۱۴۰۲ مجموع واردات موبایل نیز نزدیک به ۳ میلیارد دلار بوده است.

یک مقام آگاه : به زودی داد برخی از نحوه تخصیص ارز بلند خواهد شد؛ ادامه داد: شفاف سازی باعث خواهد شد تا فعالان در حوزه واردات قطعات خودرو با تجزیه و تحلیل امارها، خود به عاملی برای کنترل نحوه تخصیص ارز مبدل شوند و احتمال سوء استفاده در این باره را کاهش دهند.

تخصیص ارز خودروسازان شفاف شد
بر اساس این گزارش، نزدیک به یک میلیارد و ۶۷۲ میلیون دلار قطعات خودرو نیز از مسیر ارز اشخاص وارد کشور شده است. کل واردات قطعات خودرو ۳.۷ میلیارد دلار بوده است. مونتاژکاران ۲ میلیارد دلار نیز از سامانه نیما با نرخ میانگین ۴۰ هزار تومانی دریافت کرده اند.

در جدول منتشر توسط بانک مرکزی، نزدیک به ۳ میلیارد دلار نیز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو تخصیص داده شده است.

یک مقام آگاه در بانک مرکزی در این بارهبه خبرگزاری بازار گفت: در بازار خودرو و در سال گذشته یک شرکت وارد کننده ویک مونتاژ کارخودرو ، سهم زیادی از تخصیص ارز را به خود اختصاص داده بود که با سامانه های نظارت بانک مرکزی شناسایی و تخصیص ارز محدود شده بود. به این ترتیب بانک مرکزی با شفاف سازی نحوه تخصیص ارز به شرکت ها گام مهمی در جهت ساماندهی واردات بر اساس نیاز برداشته است.

کارشناسان تخصیص ارز پاسخگوتر خواهند شد

همچنین این مقام آگاه گفت: نحوه تخصیص ارز بر اساس نظرات کارشناسی دستگاه های مسئول مانند جهاد کشاورزی و وزارت صمت است که این شفاف سازی باعث خواهد شد تا کارشناسان مستقر در این دستگاه از این پس بیشتر جوابگو نحوه تخصیص ارز باشند.

وی با اشار به این که به زودی داد برخی از نحوه تخصیص ارز بلند خواهد شد؛ ادامه داد: شفاف سازی باعث خواهد شد تا فعالان در حوزه واردات قطعات خودرو با تجزیه و تحلیل امارها، خود به عاملی برای کنترل نحوه تخصیص ارز مبدل شوند و احتمال سوء استفاده در این باره را کاهش دهند .

وی همچنین خاطر نشان کرد: به زودی علاوه بر آثار و برکات شفاف سازی نحوه تخصیص ارز بانک مرکزی بر اساس داده های بزرگ و هوش مصنوعی نظارت های بیشتری را در نحوه تخصیص بهینه منابع ارزی و رصد آنها ایجاد خواهد کرد که مطمئنا به نفع مردم بوده و منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات خواهد شد.

این مقام آگاه خاطر با تاکید بر این که ارز با توجه به میزان مورد نیازبازار موجود است بلکه باید ساماندهی بیشتر شود، گفت: با استفاده از هوش مصنوعی و شفافیت اطلاعات و داده ها مدیریت منابع ارزی نیز بهبود خواهد یافت که در کنترل نرخ ارز و آرامش در بازارهای مختلف موثر خواهد بود.

واردات ۹۰۰ میلیون دلار موبایل لوکس در۱۴۰۲| ارز خودرو شفاف شد

کد خبر: ۲۸۷٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha