۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۹
هجوم «تگرگ و طوفان» به مزارع میامی | خسارت پشت خسارت
بازار بررسی کرد؛

هجوم «تگرگ و طوفان» به مزارع میامی | خسارت پشت خسارت

میامی- تگرگ طی روزهای اخیر خسارات زیادی را به کشاورزی شهرستان میامی به عنوان قطب زراعت استان سمنان وارد کرده است. 

بازار، گروه استان‌ها: استقرار سامانه کم فشار بارشی از اواسط هفته گذشته تا دیروز، سبب بروز بارش های وسیع در استان سمنان شده است بارش هایی که در مقاطعی به تگرگ بدل شده و متاسفانه خسارت وسیعی را به مزارع و باغات اقصی نقاط استان به خصوص محصول پسته در دامغان، شاهرود و میامی وارد کرده است.

یکی از نقاطی که بروز خسارات طبیعی در آن برای استان سمنان بسیار اهمیت دارد، شهرستان میامی است. شهرستانی شرقی نشین که یک تنه بار کشاورزی استان سمنان را می کشد و قطب زراعت این استان نیز محسوب می شود. کافی است بدانیم که ۴۶ هزار تن از ۶۴ هزار تن گندم تولیدی استان سمنان تنها در این شهرستان به عمل می آید.

اهمیت میامی

در ضمن میامی تنها شهرستان استان است که هنوز هم کشت دیم در آن صورت می گیرد در نتیجه ۸۰ درصد محصول جو و ۱۰۰ درصد دانه های روغنی استان نیز در این شهرستان کشت می شود. به دلیل همین اهمیت است که مسئولان مدیریت بحران و جهاد کشاورزی بلافاصله بعد از هر بارش تگرگ و بروز سیلاب در استان سمنان ابتدا سراغ شهرستان میامی می روند زیرا این شهرستان گندم مورد نیاز استان را تامین می کند.

منطقه پل ابریشم و بخش کالپوش بیشترین میزان خسارات را از این طوفان و تگرگ دیده اند

سال زراعی جاری برای کشاورزان میامی خوب نبود ابتدای آن با سیل عجیب و غریب رضوان شروع شد که به مزارع خسارات وارد کرد و بعد از آن نیز مجدداً با سیلاب دیگری روبرو شد که بهار امسال به سراغ مزارع این شهرستان آمد و آنچه از سیل اول جان سالم به در برده بود را تخریب کرد.

حالا اما تگرگ هم مزید بر علت شده تا نه تنها مزارع بلکه باغات شهرستان میامی هم متضرر شوند. تگرگ روزهای چهاشنبه و پنجشنبه بسیاری از مزارع و باغات شهرستان میامی را تخریب کرد و یا دست کم آسیب های جدی به آنها رساند. مشاهدات خبرنگار بازار نشان می دهد که برخی باغات ۱۰۰ درصد محصول خودشان را از دست داده اند.

هجوم «تگرگ و طوفان» به مزارع میامی | خسارت پشت خسارت

برآورد اولیه صورت گرفته است

مدیر جهاد کشاورزی میامی اما درباره بروز خسارات اعلام کرده که برآوردها تا روز پنجشنبه نشان می دهد که خسارات مهم و عمده ای به باغات و مزارع شهرستان به لحاظ بروز تگرگ و طوفان و تند باد وارد آمده است.

محمد حسینی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه وزش باد شدید، طوفان و همچنین تگرگ نسبتاً درشت، روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه در شهرستان میامی به بروز خسارات گسترده انجامید، بیان کرد: کارشناسان مراکز جهادکشاورزی بازدید از مزارع و باغ‌ات را علیرغم وضعیت بد جوی، در دستور کار قرار داده اند.

طوفان و تگرگ به ۱۳۴ هکتار از باغ‌های پسته شهرستان خساراتی وارد کرده است

وی با بیان اینکه برآورد های اولیه نشان می دهد که منطقه پل ابریشم و بخش کالپوش بیشترین میزان خسارات را از این طوفان و تگرگ دیده اند، افزود: خسارات اولیه ای که کارشناسان ما برآورد کرده اند و البته هنوز قطعی نیست در همین دو منطقه حدود ۲۲۰ میلیارد ریال است.

خسارت به مزارع و باغات پسته

مدیرجهاد کشاورزی میامی با بیان اینکه طوفان و تگرگ به ۱۳۴ هکتار از باغ‌های پسته شهرستان خساراتی وارد کرده است، گفت: ۱۱۵ هکتار از محصولات زراعی گندم ، جو و چغندر قند در منطقه پل ابریشم و ۵۲ هکتار گندم کاری و جو و ... در بخش کالپوش متاثر از این طوفان و تند باد و تگرگ شدند.

حسینی بیان کرد: نزدیک به ۱۸۴ میلیارد ریال از برآورد های اولیه خسارات که تا روز پنجشنبه صورت گرفته متعلق به مزارع بوده و مابقی به باغات تعلق دارد که این امر نشان می دهد زراعت شهرستان میامی بیشترین میزان خسارت را دیده است.

کشاورزان میامی مدت ها است که سرنوشت شان با بدبیاری گره خورده است اما شاید این سیل ها که در سال های اخیر اصلا مردم منطقه به یادشان نمی آوردند و پدیده ای جدید محسوب می شود، حاصل دستکاری در طبیعت، از بین بردن پوشش های گیاهی، تخریب اراضی کشاورزی و ساخت ویلا ها و جاده و معدن و ... باشد!

کد خبر: ۲۸۷٬۷۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha