۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۳
معرفی ارز جایگزین دلار بریکس تا پایان سال| دلیل دلارزدایی گسترده در هند و چین چیست؟
بازار گزارش می دهد؛

معرفی ارز جایگزین دلار بریکس تا پایان سال| دلیل دلارزدایی گسترده در هند و چین چیست؟

سازمان بریکس با صدور بیانیه ای از اقدام اعضا برای جایگزین سازی دو ارز رسمی جدید با دلار و استفاده از مکانیزم جدید بریکس برای تسویه حساب های بین المللی تا پایان سال خبر داد.

بازار؛ گروه بین الملل: افزایش فشار آمریکا بر کشورهای مستقل برای پیروی از مقررات تحریمی وضع شده از سوی نهادهای حکومتی واشنگتن طی سال های اخیر منجر به فاصله گرفتن بسیاری از این کشورها از اقتصاد ایالات متحده شده است. این فاصله گذاری تا جایی پیش رفته که حتی بسیاری از متحدین نزدیک آمریکا همچون هند نیز در قالب سازمان همکاری های شانگهای و دیگر پیمان های منطقه ای، تلاشی مضاعف برای رهایی از مقررات تحریمی آمریکا به کار بسته است.

اقدام مهم بریکس برای معرفی ارز جایگزین دلار تا پایان سال

یکی از سازمان های مهمی که طی سال های اخیر تلاشی مضاعف برای فاصله گرفتن از اقتصاد و دلار آمریکا به کار بسته، سازمان بریکس است. اگرچه بریکس همانطور که از نامش پیداست، در ابتدا شامل کشورهای برزیل، هند، روسیه، چین و آفریقای جنوبی میشد؛ اما امروزه بسیاری از کشورهای مستقل دیگر همچون ایران، نیجریه و عربستان سعودی نیز به اعضای ناظر، دائم و یا موقت این پیمان اقتصادی تبدیل شده اند.

یکی از اقدامات مهم و محوری بریکس طی سال های فعالیت خود، تاسیس بانک اختصاصی به نام «بانک توسعه نوین بریکس» و راه اندازی مکانیزم های مالی جهت تسویه حساب های بین المللی اختصاصی برای اعضای این بانک بوده است. در آخرین گزارش منتشر شده از سوی بریکس، اعضای این پیمان قرار است در جریان جلسه ماه اکتبر سال جاری، نسبت به معرفی دو ارز رسمی جهت جایگزین سازی با دلار برای تسویه حساب های میان اعضا اقدام نمایند.

دبیرخانه بریکس نیز هدف از این اقدام خود را فاصله گرفتن بیشتر از سیطره دلار و حرکت در مسیر دلارزدایی در مبادلات مالی میان اعضای خود اعلام کرده است. بر اساس آخرین یافته های موجود، ارزهای جدید بریکس قرار است با استفاده از یک پلتفرم بلاکچینی در دسترس اعضا قرار گرفته تا بتوان از آنها برای تسویه حساب ها استفاده نمود. اگرچه، برخی اعضای بریکس همچون هند، چین، نیجریه و روسیه پیشتر برای تسویه حساب های مالی با یکدیگر از ارزهای محلی خود استفاده می کردند، اما با ایجاد سیستم پرداخت یکپارچه بریکس، این قابلیت ایجاد خواهد شد تا از دو ارز رسمی این پیمان برای امور مالی میان همه اعضا بهره برد.

دبیرخانه بریکس نیز هدف از این اقدام خود را فاصله گرفتن بیشتر از سیطره دلار و حرکت در مسیر دلارزدایی در مبادلات مالی میان اعضای خود اعلام کرده است. ارزهای جدید بریکس قرار است با استفاده از یک پلتفرم بلاکچینی در دسترس اعضا قرار گرفته تا بتوان از آنها برای تسویه حساب ها استفاده نمود

دلیل رویگردانی اعضای بریکس از دلار چیست؟

حال این سوال مطرح خواهد شد که دلیل رویگردان شدن اعضای بریکس از دلار و مکانیزم های مالی در دست غرب همچون سوئیفت چیست؟ طی سال های گذشته و در پس افزایش اختلاف های سیاسی میان غرب با روسیه و ایران، تحریم های اعمال شده از سوی ایالات متحده علیه هر دو کشور، منجر به محجدود تر شدن دسترسی به بازارهایی چون انرژی، فلزات، محوصلات پتروشیمی و ... شده است. هر دو کشور تحت تحریم های آمریکا علاوه بر تولید حجم بالایی از نفت، انحصار برخی بازارهای بزرگ جهان را نیز در دست دارند. به عنوان مثال، کافی است نگاهی به افزایش شدید قیمت آلومینیوم در غیاب بزرگترین تولید کننده آلومینیوم جهان یعنی شرکت دولتی «روسال» روسیه بیندازیم.

معرفی ارز جایگزین دلار بریکس تا پایان سال| دلیل دلارزدایی گسترده در هند و چین چیست؟

قیمت هر تن شمش آلومینیوم طی سه ماه گذشته، حدود ۵۰۰ دلار افزایش یافته که این میزان افزایش برای کشورهای صنعتی و تولید کنندگان کالاهای انبوه همچون هند و چین به معنای فاجعه خواهد بود. هرچند، وضعیت مشابهی را برای بسیاری از اقلام دیگر همچون قیر، محصولات پتروشیمی، مس و ... نیز شاهد هستیم که عمده تغییرات قیمت آنها، علاوه بر تنش های ژئوپولیتیک به تحریم های روسیه باز میگردد.

سود اعضای بریکس از دلارزدایی چه خواهد بود؟

اما روی دیگر سکه این است که مشتریان ایران و روسیه همچون هند و چین که هر دو از اعضای بریکس هستند، از ارز و مکانیزم مالی به جز سیستم مالی و دلار آمریکا برای مبادلات خود استفاده نمایند. در چنین شرایطی، دسترسی آنها به تمامی اقلام صادراتی ایران و روسیه که تحت تحریم های آمریکا و غرب قرار دارند، باز شده که این امر می تواند هزینه تولید در این کشورها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. موضوع افزایش دسترسی به منابع و مواد اولیه ارزان قیمت در جایی از اهمیت ویژه برخوردار خواهد شد که بدانیم هر دو اقتصاد بزرگ آسیا یعنی هند و چین، به تازگی در حال خروج از زیر فشارهای اقتصادی ناشی از دوران همه گیری کرونا بوده و رگه های ضعف اقتصادی همچنان به صورت مشهود در هر دو کشور یاد شده مشاهده می شود. پس در چنین شرایطی نمی توان هم در برابر تحریم های آمریکا سر تعظیم فرود آورد و هم به منابع اولیه ارزان قیمت برای افزایش تولید و کاستن از حجم بیکاری و سایر معضلات اقتصادی حاکم بر دو اقتصاد بزرگ آسیا غلبه کرد.

برای اثبات این مدعا، می توان به مورد اخیر امضای تفاهمنامه سرمایه گذاری هند در بندر اقیانوسی چابهار اشاره کرد که علیرغم مخالفت علنی آمریکا یا این سرمایه گذاری، دهلی نو همچنان بر لزوم ادامه همکاری اقتصادی با ایران و استفاده از بندر چابهار برای دسترسی به بازارهای آسیای مرکزی اصرار دارد. پس می توان به این نتیجه رسدی که هر دو کشور هند و چین، اگرچه قصد درگیر شدن با آمریکا و تحریم های این کشور ندارند، اما اولویت خود را روی بهبود اوضاع اقتصادی داخلی خود قرار داده و قصد دارند از زیر یوغ اقتصاد آمریکا تا حدی شانه خالی کنند.

کد خبر: ۲۸۷٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • بیزار IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      2 40
      هیچ غلطی نمیتونن بکنن چون آمریکا واقعا بی نظیر و همه کس دنیاست دنیای بی امریکا یعنی ویرانی
      • Mavaraa IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
        2 0
        توخودت از قبل خوابیدی، نیازی نیست کسی به زور تورو بخوابونه، سابقه وتاریخ نشون داده که آدمای کوچیک وبدرد نخور حرفای گنده میزنن، تو اول از کوره دهاتت بزن بیرون بیا توشهر، بعد امریکا آمریکا کن. امریکا از روز اول آمریکا نبود، از وقتی بالا سر چهارتا آدم ناامید واز پیش باخته مثل تو کدخدایی کرد شد این امریکایی که تو با یه امریکا چهارتا امریکا از دهنت میزنه بیرون. بعضی آدما از بی عقلی یه حرفایی میزنن که در چشم بقیه وطن فروش دیده میشه
      • US ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
        1 0
        خیلی از زمان عقبی ‌ کافیه روندها رو از یکی دو دهه اخیر دنبال کتی . کاهش ضریب نفوذ دلار امریکا یک روندی است که از سالها قبل به تدریج هغاز شده و پایان سلطه دلار آمریکا یک امر اجتناب ناپذیره. فقط مساله زمانه . دیر و زود داره ولی سوخت و سوز نداره
      • Deathcry IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸
        1 0
        آهان یعنی چین ،هند،برزیل،ایران،عربستان ،و بیشتر از نصف کل دنیا که میگن آمریکا جنایت کاره اندازه تو علم و دانش ندارن.دنیا بدون آمریکا و اسرائیل و انگلیس یعنی بهشت .خ
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      2 15
      مزیت بریکس استفاده از ارزهای محلی و متنوع بود ارز یکپارچه یا بدتر از آن بلاکچین دردسری بدتر از دلار خواهد بود از چاله در آمدن و به چاه رفتن عاقلانه نیست
    • شهروند ساده IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      3 5
      تعجب میکنم که شما چرا متوجه نشدید که چرا هند وچین دارن دلار زدایی میکنن این کاملا روشنه است اونا تصمیمم گرفتن من بعد از ریال در معاملاتشون استفاده کنن
    • کریم اصفهان IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
      1 0
      اگر ایران از دلار خارج شود اقتصاد ایران یک شبه راه صد ساله طی می کند و ایران قطعا از اروپا پیشی می گیرد که بنده این اتفاق پیشی گرفتن را در پاییز ۴۰۱ در رویایی دیدم که کلمه ۱۴۰۵ را شنیدم . یعنی سال ۴۹۵ را دیدم که اقتصاد ایران طلایی بود .