۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱
روشنایی چادرهای عشایر با پنل های خورشیدی| دغدغه برق رفع شد
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

روشنایی چادرهای عشایر با پنل های خورشیدی| دغدغه برق رفع شد

ایلام- دغدغه نبود برق همواره یکی از چالش‌های زندگی عشایر استان ایلام بوده است، البته برای رفع این چالش توزیع پنل‌های خورشیدی از سال گذشته تاکنون باعث رفع مشکل برق بسیاری از خانوارهای عشایری شده است.

بازار؛ گروه استان ها: از زمان شروع زندگی اجتماعی انسان ها و پیدایش روستاها تا کنون شاهد زندگی انسان ها به صورت کوچ نشینی هستیم. سراسر ایران اقوام و مردمان غیوری به شیوه کوچ نشینی یا یکجا نشینی زندگی می کنند که شغل و درآمد اصلی این عشایر از دامداری تأمین می شود.

استان ایلام نیز در غرب کشور به واسطه وجود رشته کوه زاگرس، طبیعت و مراتع غنی و آب هوای مرطوب یکی از مناطق مناسب برای زندگی عشایری محسوب می شود؛ ارتفاعات سرسبز، دره های جنگلی و آب و هوای معتدل منطقه سبب شده تا عشایر این منطقه کمتر نیاز به کوچ های مداوم داشته باشند.

شایان ذکر است عشایر ایلامی مردمانی با غیرت و سخت کوشند که سالانه ۲ تا ۴ بار کوچ می کنند تا شرایط مناسب برای زندگی و دامداری را داشته باشند، اما با این حال جدا از سختی های کوچ نشینی، با مشکلات بسیار دیگری همواره دست و پنجه نرم می کنند.

بررسی ها نشان داده عشایر در استان ایلام با مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستند که یکی از این مسائل مربوط به تأمین برق است؛ چالشی که زندگی سخت عشایری را به کام این قشر غیور و زحمت کش، سخت تر کرده است. البته امروزه دنیا در حال حرکت به سمت انرژی‌های نو و تجدید پذیر است و مشکل برق عشایر با ارائه پنل‌های خورشیدی به تدریج در حال رفع شدن است.

به دنبال رفع مشکلات عشایر استان ایلام هم، تلاش شده تا از ظرفیت پنل‌های خورشیدی استفاده شود، در این راستا اقداماتی جهت توزیع پنل های خورشیدی در بین عشایر استان لحاظ گردیده است، اما با توجه به جمعیت عشایر استان هنوز عشایر بسیاری هستند که از پنل های خورشیدی بی بهره اند.

مشکل نبود برق برای عشایر

زینب رمضانی کارشناس عشایری در استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان ایلام یکی از نقاط مهم در عرصه فعالیت عشایر است که عشایر به صورت ساکن و یا کوچ‌رو در این استان حضور دارند و به فعالیت می‌پردازند.

وی با بیان اینکه زندگی عشایری در ایلام با مشکلات بسیاری همراه است، افزود: یکی از مشکلات منطقه عشایری ما نداشتن برق است و به همین دلیل بسیاری از خانواده‌های عشایری مشکلات بسیاری را از سر می گذرانند.

کارشناس عشایری: اهدای پنل های خورشیدی نه تنها یکی از راه‌های مفید برای برطرف کردن نیاز عشایر است، بلکه مزایای دیگر قبیل کاهش آثار مخرب استفاده از سوخت های فسیلی و همچنین جلوگیری از تخریب تخریب جنگل ها و مراتع به همراه دارد

این کارشناس تصریح کرد: سامانه پنل خورشیدی یک فناوری ساخته دانش بنیان های داخلی است که به منظور برق رسانی به خانواده عشایر اجرا می شود.

رمضانی ادامه داد: اهدای پنل های خورشیدی نه تنها یکی از راه‌های مفید برای برطرف کردن نیاز عشایر است، بلکه مزایای دیگر قبیل کاهش آثار مخرب استفاده از سوخت های فسیلی و همچنین جلوگیری از تخریب تخریب جنگل ها و مراتع به همراه دارد.

روشنایی چادرهای عشایر ایلام با پنل های خورشیدی| دغدغه برق رفع شد

این کارشناس بیان کرد: در استان ایلام اقدامات خوبی برای حل مشکل برق عشایر لحاظ گردیده، اما رفع کامل این مشکل نیازمند اهتمام بیشتری از سوی مسئولان مربوطه می باشد.

توزیع پنل های خورشیدی در بین عشایر استان

فرزاد اسماعیلی معاون توسعه زیربنایی امور عشایری استان ایلام در گفت‌وگو با خبرگزاری بازار اظهار داشت: پنل خورشیدی، یکی از راه‌های مفیدی است که برق پاک را در اختیار قرار می‌دهد. اهمیت این فناوری را نه فقط بخاطر نداشتن آلودگی بلکه بخاطر تولید برق ارزان در محل‌هایی که دسترسی به برق ندارند همچون عشایر می‌توان دید.

معاون توسعه زیربنایی امور عشایری استان ایلام: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حدود یک هزار و ۵۵۰ پنل خورشیدی برای تامین روشنایی چادرهای عشایر ایلام با همکاری شرکت برق استان توزیع شده است

وی با بیان اینکه این فناوری می‌تواند انرژی مورد نیاز عشایر در چادرهایشان را تأمین کند، افزود: هر خانوار عشایری با در اختیار داشتن یک پنل خورشیدی کوچک سبک و قابل حمل می تواند به راحتی برق مورد نیاز خود را برای روشن کردن چهار لامپ کم مصرف و شارژ انواع تلفن همراه، چراغ قوه و رادیو، تامین کند.

روشنایی چادرهای عشایر ایلام با پنل های خورشیدی| دغدغه برق رفع شد

اسماعیلی ادامه داد: از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ حدود یک هزار و ۵۵۰ پنل خورشیدی برای تامین روشنایی چادرهای عشایر ایلام با همکاری شرکت برق استان توزیع شده است.

این مسئول تصریح کرد: براساس نیازسنجی انجام‌شده سه هزار پنل خورشیدی برای تامین روشنایی عشایر در ایلام نیاز است که از این میزان به زودی ۶۳۰ پنل‌خورشیدی بین عشایر واجد شرایط توزیع می‌شود.

امروزه نقش عشایر در تأمین نیازهای جامعه بر کسی پوشیده نیست، در این میان انتظار می‌رود که با تلاش و پیگیری و همراهی همه مسئولان مربوطه زمینه رفع شود.

کد خبر: ۲۸۷٬۳۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha