۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸
جهش نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده با اجرای «طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله»
مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد

جهش نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده با اجرای «طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله»

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی)، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است.

به گزارش بازار، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مراسم آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران با ستاد مردمی"طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله" با اشاره به اینکه بالغ بر ۵ هزار محله در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری قرار دارند، گفت: در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی)، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران با ستاد مردمی"طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله" با بیان اینکه یک هزار و ۱۷۰ محله در سکونتگاه غیررسمی در طرح ستاد مردمی"طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله" به عنوان محلات اولویت اول انتخاب شده‌اند، گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه‌های دولتی مرتبط، مسائل و مشکلات محلات حاشیه‌نشین، شناسایی و اولویت‌بندی شده است.

آیینی با طرح این سوال که شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در رابطه با ساماندهی و توانمندسازی محلات حاشیه‌نشین چه کمک و هم‌افزایی می‌تواند با "طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله" داشته باشد؟ گفت: خوشبختانه شرکت بازآفرینی شهری ایران دوره‌های آموزشی در قالب تفاهم‌نامه با مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها با عناوین مهارت‌های مشاغل بومی و محلی (صنایع دستی و...)، ایجاد کسب وکار محلی و... در مناطق حاشیه‌نشینی به منظور ایجاد شغل و ارتقای کیفیت سکونت ساکنان محلات هدف برگزار کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوعات کالبدی در سکونتگاه غیررسمی و محرومیت‌زدایی هدف اصلی بازآفرینی شهری است، توضیح داد: یکی از بدترین چهره‌های محرومیت و مشکلات رایج در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری، کیفیت پایین معابر و حتی فاقد آسفالت بودن بسیاری از کوچه‌ها در محلات هدف است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه ۹۷۰ هزار تن قیر برای بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری سراسر کشور نیاز است، گفت: تاکنون بالغ ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از محلات هدف بازآفرینی شهری آسفالت شده‌اند.

آیینی گفت: در مجموع ۱۲ هزار پروژه زیربنایی و روبنایی اعم از فرهنگی، آموزشی، انتظامی، بهداشت و درمان، ورزشی در محدوده‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده باید با مشارکت دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی استان‌ها و شهرستان‌ها انجام شود تا این مناطق به حد متوسط نقاط توسعه یافته همان شهر برسند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تصریح کرد تا کنون بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ پروژه توسط دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری استان‌ها و شهرستان‌ها در محلات هدف بافت‌های ناکارآمد شهری انجام شده است.

آیینی افزود: ۱۵۰۰ پروژه در بافت‌های ناکارآمد شهری توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران تعریف شده است که از این میزان ۱۰۰۰ هزار پروژه به اتمام رسیده است.

وی گفت: امید است با همکاری و هم افزایی منابع در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران و ستاد مردمی"طرح ملی توانمندسازی ۲۰۲۰ محله"، ۴۱۹ پروژه باقیمانده در ۲۵۹ محله هدف بازآفرینی شهری در آینده نزدیک تعیین تکلیف شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره اینکه در دولت سیزدهم روند نوسازی همواره رو به رشد بوده و ارایه صدور پروانه ساختمانی برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری از مرز ۲۷۲ هزار واحد عبور کرده است، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون تدابیر شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان دبیر خانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در اجرای سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم و برنامه عملیاتی ابلاغی وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۲ منجر به ثبت رکورد صدور پروانه‌های نوسازی واحدهای مسکونی در تاریخ کشور شد و چنانچه در سال جاری امکان پرداخت تسهیلات ارزان قیمت همانند مسکن روستایی برای مقاوم سازی و نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده در بافت‌های فرسوده فراهم شود می‌توان شاهد جهش بیشتر در سال جهش تولید با مشارکت مردم بود.

کد خبر: ۲۸۷٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha