۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۶
رشد مهاجرت در حوزه «آی تی»| کمبود نیروی متخصص مشکل کسب و کارها است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

رشد مهاجرت در حوزه «آی تی»| کمبود نیروی متخصص مشکل کسب و کارها است

گرگان- کارشناسان و فعالان کسب و کار بر این باورند که رشد فزاینده مهاجرت در آینده کسب و کارها و تولید کشور بحران ایجاد خواهد کرد.

بازار: گروه استان ها؛ توسعه کسب و کارها به عوامل مختلف و طیف گسترده ای از ایده‌ها، فعالیت‌ها و ابتکارات بستگی دارد. با توجه به فناوری های نوین، بروز و ظهور هوش مصنوعی و روش های نوین سرمایه گذاری این عوامل در برهه کنونی با عواملی که در گذشته کسب و کارها را توسعه می داد متفاوت است. نیروی انسانی متخصص و متعهد از مهمترین فاکتورهای پیشرفت هر سازمان محسوب می شود.

مهاجرت مسئله بسیار مهمی است که در کشور ما به بحران تبدیل شده و عملا هیچ چاره اندیشی برای مقابله با آن نشده است. کارشناسان، صنعتگران و تولید کنندگان بر این باورند که در کشور با کمبود نیروی انسانی متخصص و متعهد روبرو هستیم و این مسئله تولید و کسب و کارها را با چالش جدی روبرو کرده است.

خبرنگار بازار گفت و گویی با «محمد رضایی» رئیس امور مجامع و صندوق های سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ترتیب داده است. وی بر این باور است در برخی مواقع سرمایه گذاری با ریسک همراه بوده و ممکن است با شکست رو برو شود. وی ضمن تشریح روش های نوین سرمایه گذاری درباره تاثیر فناوری های نوین و هوش مصنوعی بر کسب و کارها با خبرنگار بازار گفت و گو می کند که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

* درباره آخرین روش های سرمایه گذاری در کسب و کارها توضیح بفرمایید.

هر کسب و کاری برای شکل گیری نیاز به سرمایه دارد و جذب سرمایه و سرمایه گذار بر روی کسب و کارها یکی از تخصصی ترین کارها است. حتما واژه هایی مانند سرمایه گذاران نیک اندیش، سرمایه گذاران خطرپذیر را شنیده اید. در نگاه سرمایه گذاری این یعنی پولی را در بخشی وارد کرده و پس از مدتی از آن سود و ارزش افزوده دریافت شود.

سرمایه گذاری در بخش کسب و کار و خصوصا کسب و کارهای استارت آپی با ریسک های متعددی در ارتباط است

سرمایه گذاری در بخش کسب و کار و خصوصا کسب و کارهای استارت آپی با ریسک های متعددی در ارتباط است. شکست ایده، از دست رفتن بازار، رقبای بزرگتر، مهاجرت بنیانگذاران و غیره نمونه هایی از این ریسک ها است اما در واقع رشد سرمایه در یک سرمایه گذاری صحیح هم سودهای قابل توجهی را می دهد.

در روش های سرمایه گذاری بر روی استارت آپ ها مواردی مانند سرمایه گذاری مبتنی بر سهام (Equity) که در ازای دریافت سرمایه پس از ارزشگذاری، تعدادی سهام به سرمایه گذار منتقل می شود. در روش سرمایه گذاری بر مبنای بدهی (Dept) ابتدا به سرمایه پذیر تسهیلات یا وام پرداخت می شود و در صورت تحقق شاخص های کلیدی (Kpis) می تواند تبدیل به سهام شود. در روش سرمایه گذاران فرشته یا نیک اندیش که در واقع علاوه بر پرداخت سرمایه، سرمایه پذیر را در مسیر حرکت مورد آموزش و راهنمایی قرار می دهد.

رشد مهاجرت در حوزه «آی تی»| کمبود نیروی متخصص مشکل کسب و کارها است

* درباره تاثیر فناوری و تکنولوژی های نوین بر توسعه کسب و کارها توضیح بفرمایید و وضعیت کشور در این ارتباط چطور است؟

یکی از مسائل مهم در کسب و کارها بررسی رقبا است و اگر ما در کسب و کار خود همراه فناوری، نوآوری و تکنولوژی های نوین نشویم به سرعت نسبت به رقبا عقب خواهیم ماند. بررسی استفاده بهینه از فناوری و نوآوری در کسب و کارها باید همانند یک کار روزانه پیگیری شود و امروزه برگزاری نمایشگاه ها، دسترسی به اینترنت و تجربیات سایر شرکت ها و کشورها، برگزاری رویدادها و سایر ابزارها مانند اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و غیره می تواند در این ارتباط کمک کننده باشد. امروز باید روی خط فناوری و نوآوری حرکت کرد و از علومی که لبه فناوری هستند بهره گرفت.

* چالش های منابع انسانی چقدر در توسعه کسب و کارها تاثیر گذار بوده و وضعیت کشور در این ارتباط چگونه است؟

مقوله منابع انسانی با نام سرمایه انسانی مطرح می شود و این مهم یکی از بزرگترین چالش های کسب و کارها است. شناسایی، جذب و نگهداشت نیروی انسانی از زوایای متفاوتی قابل بررسی است اما نیروی ماهر، متخصص و متعهد امروزه جزو دغدغه های اصلی محسوب می شود. متاسفانه در سالهای اخیر مهاجرت در کشور ما رشد پیدا کرده است و مخصوصا در حوزه های مرتبط با IT این آسیب بسیار بیشتر است.

در سال های اخیر هوش مصنوعی انقلابی در کسب و کارها به راه انداخته است

* فعالیت هوش مصنوعی چقدر در توسعه کسب و کارها اثر گذار بوده است؟

هوش مصنوعی انقلابی در کسب و کارها ایجاد دو تغییرات جدی را پدید آورده است. امروز chat gbt و open ai در همه حوزه‌های ساختمان، بین الملل، صنعت، آی تی، پزشکی، سلامت و غیره نقش آفرینی می کند و مجموعه های بزرگ واحدی به این نام راه اندازی کرده اند تا از رقبا و بازار جا نمانند.

کد خبر: ۲۸۷٬۰۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha