۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
انواع تجهیزات فردی ایمنی

انواع تجهیزات فردی ایمنی

ما در این بخش به سراغ اسامی انواع تجهیزات فردی ایمنی رفته ایم ، وسایل و تجهیزاتی که بایستی هر کسی در محیط کاری خود حتما از آن استفاده کند تا در مقابل خطرات احتمالی و جبران ناپذیر جلوگیری نماید.

ما در این بخش به سراغ اسامی انواع تجهیزات فردی ایمنی رفته ایم ، وسایل و تجهیزاتی که بایستی هر کسی در محیط کاری خود حتما از آن استفاده کند تا در مقابل خطرات احتمالی و جبران ناپذیر جلوگیری نماید که برای تهیه آنها باید به یکی از مراکز و فروشگاه تجهیزات ایمنی که بورس آنها در حسن آباد تهران و یا فروشگاه های آنلاین همچون دیجی کالا ، ایمن سپر ، با سلام و حتی وب سایت هایی همچون دیوار سری بزنید تا به طور دقیق بتوانید محصول خود را انتخاب کنید.

انواع تجهیزات فردی ایمنی شامل موارد زیر هستند که هر یک را در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد:

  • انواع محافظ های گوش
  • انواع کلاه های ایمنی
  • انواع عینک های ایمنی
  • انواع کفش کار ایمنی
  • انواع لباس های کار ایمنی
  • انواع دستکش های ایمنی
  • انواع ماسک های ایمنی

چرا باید از انواع تجهیزات فردی ایمنی استفاده کنیم؟

یکی از اعتقادات عجیب و اشتباه کارگران و مهندسان در محیط های کاری این است که از تجهیزات فردی ایمنی استفاده نمیکنند و دلیل استفاده از آنرا خبره نبودن در آن میدانند یعنی مدعی هستند که اگر شما خبره و حرفه ای هستید اصلا نیازی به تجهیزات ایمنی ندارید در صورتی که اتفاق فقط یکبار رخ داده و همان یکبار میتواند حتی جان فرد را هم نیز بگیرد.

به طور کلی استفاده از انواع تجهیزات فردی ایمنی ، برای به حداقل رساندن آسیب های احتمالی وارده به فرد در محیط های کاری می باشد که این آسیب ها ممکن هستند به صورت الکتریکی ، شیمیایی و یا حتی فیزیکی باشد که راه های جلوگیری از آنها را در ادامه خواهیم گفت.

استفاده از انواع تجهیزات فردی ایمنی در محیط های کاری الزامی شده است؟

یکی از مهم ترین نکات در استفاده از انواع تجهیزات ایمنی ، اجباری شدن آن است چه بسا اولا برای حفاظت فردی کارگران و دوما برای تفکیک کردن آنها به کار میرود.کارفرمایان موظف هستند که برای هر کارگری که در محیط کاری شان می باشد آموزش و اجباری بودن تجهیزات فردی ایمنی را منتقل کند آموزش هایی از جمله زمان های مورد نیاز استفاده از تجهیزات فردی ، انتخاب مدل و نوع وسیله ی ایمنی ، آموزش در مورد نوع استفاده ی صحیح آن موارد مشابه دیگر.

معرفی انواع تجهیزات فردی ایمنی

انواع تجهیزات فردی ایمنی

۱-انواع محافظ های گوش :

اولین وسیله از انواع تجهیزات فردی ایمنی ، محافظ های گوش ایمنی می باشد که دارای انواع مختلفی بوده و چنانچه در محیط های پر سروصدا فعالیت دارید و ممکن است به شنوایی تان آسیب وارد کند حتما استفاده از این محافظ های گوش توصیه میگردد.

۲-انواع کلاه های ایمنی

دومین مورد از انواع تجهیزات فردی ایمنی ، کلاه های ایمنی هستند که میتوانید از این کلاه ها استفاده کنید برای در اماندن از آسیب هایی که ممکن است به سر شما وارد شود.هم چنین از کلاه های ایمنی برای تفکیک افراد هم نیز استفاده می شود.مثلا از رنگ سبز برای افراد فنی ، کلاه ایمنی آبی برای تکنسین ها ، قرمز برای نیروهای آتش نشانی ، قهوه ای برای افرادی که در محیط هایی با گرمای زیاد فعالیت دارند ، طوسی برای بازدید کنندگان ، سفید برای مهندسین و متخصصین ، نارنجی برای کارکنان جاده ای و مشکی برای بازرسان و سرپرستان استفاده می شود.

۳-انواع کفش های کار ایمنی

بون شک افرادی هستند که در محیط هایی فعالیت دارند که ممکن است پای آنها در خطر باشد و ممکن است باعث افتادن وسایلی به سمت پا شود مثلا مکانیک ها باید از کفش های ایمنی استفاده کنند چرا که ممکن است پای آنها زیر چرخ لاستیک برود و یا اشیای سنگین و برنده ای به روی پای آنها بیفتد.

۴-انواع لباس های کار ایمنی

در لیست انواع تجهیزات فردی ایمنی بدون شک لباس کار دیده می شود. لباس های کار را اکثر افراد در محیط های کاری بر تن دارند ، میتواند هم از آسیب رساندن به فرد جلوگیری کرده و هم میتواند محلی برای جایگذاری اشیا و وسایل شما باشد.به عنوان مثال فردی که در کار تعویض روغن ماشین ها می باشد ، به صورت مداوم با انواع روغن سروکار دارد که اگر لباس کار نداشته باشد میتواند با ریختن روغن ها هم به پوست او آسیب وارد کند و هم آلودگی ایجاد کند.

۵-انواع دستکش های کار ایمنی

دستکش های کار را چنانچه در محیط کاری پر خطر فعالیت دارید و هرگز فراموش نکنید! دستکش های کار بدون شک از ضروری ترین انواع تجهیزات فردی ایمنی است که بدون هیچ پیش تعللی باید از آن استفاده کرد.فرض کنید که شما قصاب هستید و روزانه تعداد بالایی مرغ و گوشت را برش داده و با سرعت و عملکرد بالا باید آنرا تحویل مشتری دهید و به علت تعداد سفارشات بالا ممکن است در اثر خستگی به دستان خود آسیب وارد کنید که در این صورت حتما نیاز است از انواع دستکش قصابی استفاده نمایید.به طور کلی دستکش های ایمنی کاری به دسته های مختلفی همچون دستکش قصابی ، دستکش اسیدی ، دستکش ضد برش ، دستکش ضد حرارت و برقی ، دستکش پاکستانی ، دستکش ژله ای ، دستکش لاستیکی ، کف مواد و غیره تقسیم بندی می شود.

۶-انواع ماسک های ایمنی

انواع تجهیزات فردی ایمنی

یکی دیگر از مهم ترین و ضروری ترین لوازم تجهیزات ایمنی ، ماسک های ایمنی می باشند که شما میتوانید با استفاده از آنها از خود و دستگاه تنفسی خود از بیماری و آلودگی ها حفاظت کنید.لزوم استفاده از انواع ماسک ها در زمان بیماری ها مخصوصا دوران کرونا به شدت به چشم میخورد و افراد حتی در محیط های عمومی حق ورود بدون ماسک را نداشتند و نبود ماسک به یک معظل جهانی تبدیل شده بود و یا افرادی که در محیط های شیمیایی و آلوده فعالیت دارند حتما باید از ماسک استفاده کنند تا مبادا به دستگاه تنفسی شان لطمه وارد کند.

کلام آخر

ما در این بخش ۶ دسته ی اصلی و مهم از انواع تجهیزات فردی ایمنی را به شما معرفی کرده ایم که اگر شما در محیط های کاری پر خطر فعالیت دارید حتما باید از آنها استفاده کنید تا مبادا جان خود و دیگران را در معرض خطر و آسیب قرار دهید.

کد خبر: ۲۸۶٬۷۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha