۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
نوسازی ۸۰ هزار دستگاه خودرو در انتظار بودجه بهینه سازی| هزینه صرفه جویی سوخت به نوسازی می رسد؟
معاون برنامه ریزی ستاد نوسازی در گفتگو با بازار؛

نوسازی ۸۰ هزار دستگاه خودرو در انتظار بودجه بهینه سازی| هزینه صرفه جویی سوخت به نوسازی می رسد؟

ابراهیمی معاون برنامه ریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل به بازار گفت: اگر سازمان بهینه سازی مصرف سوخت در زمان مناسب پرداخت داشته باشد، می توانیم ۸۰ هزار دستگاه از وسایل نقلیه فرسوده را نوسازی کنیم.

امید محمدی؛ بازار: به تازگی جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پلایش و پخش فرآورده های نفتی طی اظهار نظری، اعلام کرده است: «سالانه یک و نیم میلیون خودرو به ناوگان اضافه شده و خودروهای فرسوده نیز خارج نمی شود که باعث عدم تعادل در مصرف شده است، لذا سیاست های تشویقی در حوزه خودروهای پرمصرف در دستور کار قرار گرفته است.» این درحالی است که «نوسازی انواع خودرو» نیازمند تامین شرایط مالی و تهسیل روند تولید برای خودروسازان است، متاسفانه بررسی های خبرنگار «بازار» حاکی از آن است که طی پنج سال گذشته بیشترین ناهماهنگی میان دستگاه در حوزه نوسازی خودرو ایجاد شده است. شاید با جابجایی ستاد حمل و نقل بتوان به نوسازی خودروهای فرسوده نسبت به گذشته کمی امیدوار بود، برای بررسی وضعیت تامین مالی نوسازی خودروهای فرسوده با مهدی ابراهیمی معاون برنامه ریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل به گفت گو پرداختیم؛

تسهیلات مالی نوسازی براساس اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط خودروسازان در ازای شماره گذاری محصولات خود تامین می شود

* یکی از چالش های اصلی نوسازی خودرو در کشور تامین مالی آن است، نقدینگی مورد نیاز خروج خودروهای فرسوده از چه محلی باید تامین شود؟

تسهیلات مالی نوسازی براساس اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو توسط خودروسازان در ازای شماره گذاری محصولات خود تامین می شود. خودروسازان مکلف هستند تا یک و نیم درصد از قیمت خودروهای فرسوده را به صندوق صنایع پیشرفته وزارت صمت جهت اخذ مجوزهای لازم شماره گذاری واریز کنند. البته این موضوع فقط شامل خودروسازان نشده و واردکنندگان محصولات سواری و سنگین نیز باید این فرآیند را طی کنند، بنابراین تامین مالی نوسازی از محل تولید یا واردات انجام می شود.

هزینه صرفه جویی سوخت برای طرح های سازمان بهینه سازی مصرف می شود

* بودجه ای که از محل صرفه جویی سوخت به دست می آید، در کجا مصرف و چرا وارد چرخه نوسازی خودروهای فرسوده نمی شود؟

هزینه صرفه جویی سوخت برای طرح های سازمان بهینه سازی مصرف می شود، به عنوان مثال طرحی داریم که مصوبه آن از شورای اقتصاد نیز دریافت شده است، بنابر مصوبه مذکور ۸۵ هزار دستگاه موتورسیکلت، اتوبوس و تاکسی درون شهری فرسوده به کمک سرمایه گذاران از رده خارج می شوند. در اینجا سرمایه گذار پایان هر سال به عنوان مثال ۱۴۱۰ دلار به ازاری تیراژ وسایل نقلیه مذکور دریافتی خواهد داشت، این مبلغ را از سامان بهینه سازی دریافت خواهد کرد. بنابراین به خودروهای که توسط سازمان بهینه سازی و محل صرفه جویی یاارانه دریافت می کنند، گواهی اسقاط داده نمی شود. این موضوع می تواند محرک مناسبی برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور باشد.

* آیا برنامه یا برآوردی برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل در سال جاری دارید؟

پیش بینی ما این است که اگر سازمان بهینه سازی مصرف سوخت طی سال جاری در زمان مناسب پرداخت داشته باشد، می توانیم ۸۰ هزار دستگاه از وسایل نقلیه فرسوده را نوسازی کنیم.

کد خبر: ۲۸۶٬۷۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha