۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
آلمان از همتایان عقب ماند

آلمان از همتایان عقب ماند

موسسه اقتصادی آلمان پیش‌بینی کرد که احتمالا بزرگترین اقتصاد اروپا در سال میلادی ۲۰۲۴ دچار رکود خواهد شد.

به گزارش بازار، بر اساس داده‌های موسسه اقتصادی آلمان (IW)، اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۴ علیرغم شروع قوی‌تر از انتظار، دچار رکود خواهد شد و همچنان از همتایان اروپایی خود عقب خواهد ماند.

بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های این موسسه بخش تولید و به‌ویژه بخش ساخت‌وساز همچنان در رکود باقی ماندند و مصرف، تنها نقطه روشن خواهد بود زیرا با کاهش تورم افزایش می‌یابد.

مایکل گروملینگ، اقتصاددان این موسسه اظهار کرد که این مورد برای رشد واقعی کافی نیست. علاوه بر مصرف نیازمند سرمایه‌گذاری‌ هستیم و اکنون شکاف‌های بزرگی در سرمایه‌گذاری ایجاد شده است. سرمایه‌گذاری به دلیل شرایط ژئوپلیتیکی و نرخ بهره بالا که تامین مالی را پر هزینه می‌کند، کاهش یافته است.

اقتصاد آلمان در سال گذشته ۰.۲ درصد کوچک شد که ضعیف‌ترین عملکرد در میان اقتصادهای بزرگ منطقه یورو بود، زیرا هزینه‌های بالای انرژی، سفارش‌های جهانی ضعیف و نرخ‌های بهره بالا بی‌سابقه بود.

این موسسه اقتصادی رشد صفر درصدی را برای بزرگترین اقتصاد اروپا در سال جاری پیش‌بینی می‌کند و انتظار دارد فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و ایالات‌متحده همگی رشد کنند.

در آغاز سال جاری، آلمان از رکود عبور کرد و در سه ماهه اول نسبت به دوره سه ماهه قبل در شرایط تعدیل شده ۰.۲ درصد رشد کرد. در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، اقتصادآلمان ۰.۵ درصد کوچک شد.

دولت آلمان رشد تولید ناخالص داخلی را در سال جاری ۰.۳ درصد پیش‌بینی کرده است.

گروملینگ گفت: «آنچه لازم است تقویت سیاست است که شرایط کسب و کار را بهبود بخشد. اگر چیزی تغییر نکند، ما به هدر دادن پتانسیل خود ادامه خواهیم داد.»

بر اساس برآورد این موسسه اقتصادی، تجارت خارجی ضعیف باقی خواهد ماند و به سختی محرک اقتصادی در سال جاری ایجاد خواهد کرد. نرخ بیکاری آلمان نیز احتمالا از ۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۶ درصد در سال افزایش می‌یابد.

گروملینگ افزود: با وجود رکورد ۴۶ میلیون نفر شاغل در سال ۲۰۲۴، اثرات ضعف اقتصادی بر بازار کار در آلمان آشکارتر می‌شود.

کد خبر: ۲۸۶٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha