۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۵
تشدید درگیری در خاورمیانه و ایجاد اختلال در امنیت انرژی جهانی

تشدید درگیری در خاورمیانه و ایجاد اختلال در امنیت انرژی جهانی

تشدید درگیری خاورمیانه به این معنی است که آمریکای شمالی باید امنیت انرژی جهانی را تقویت کند.

بازار؛ گروه بین الملل: شورای آتلانتیک در مقاله ای با قلم «جولیا نشیوات» نوشت: بانک جهانی تخمین زده است که تا ۸ درصد از عرضه جهانی نفت خام در صورت درگیری قطع خواهد شد. چنین رویدادی همچنین قیمت گاز مایع و سایر کالاها را افزایش می دهد. انفعال آسان و شاید حتی از نظر سیاسی مصلحت‌آمیز خواهد بود، اما باعث فشار بیشتر بر منابع خواهد شد. با توجه به خطرات، بهتر است امکان توسعه کامل امکانات انرژی آمریکای شمالی فراهم شود.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در هفته‌های اخیر، حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ هزینه‌های حمل و نقل را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده و باعث تأخیر در کالاهای مبادله شده از تجهیزات بیمارستانی گرفته تا غذا و پوشاک شده است. اگرچه عرضه جهانی انرژی تاکنون بدون وقفه است، یک درگیری گسترده تر در منطقه به معنای حملات مخرب به زیرساخت های انرژی و حمل و نقل است. آمریکای شمالی باید خود را برای یک بحران درعرضه جهانی انرژی آماده کند، به ویژه ایالات متحده آمریکا- جایی که رئیس جمهور بایدن اخیراً تصمیم خود را برای توقف صادرات جدید گاز طبیعی مایع اعلام کرد.

در نوامبر ۲۰۲۳، شورشیان حوثی شروع به حمله به کشتی های تجاری در دریای سرخ و آب های اطراف کردند. آنها کشتی های تجاری را به عنوان راهی برای مخالفت با جنگ اسرائیل علیه حماس هدف قرار می دهند. در پاسخ ایالات متحده آمریکا به راه اندازی ائتلاف دریایی چندملیتی برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ کمک کرد و از آن زمان تاکنون چندین بار به اهداف نظامی حوثی ها حمله کرده است. با این حال هنوز حملات حوثی ها را متوقف نکرده است.

درگیری در دریای سرخ کشتی ها را مجبور به تغییر مسیر در اطراف دماغه امید نیک کرده است. این امر با افزایش نرخ کرایه حمل و نقل، افزایش زمان حمل و نقل و کاهش تعداد کشتی های موجود، تجارت کالاها از جمله نفت و گاز را مختل کرده است. با وجود این اختلالات، قیمت های کلیدی نفت مانند شاخص برنت هنوز افزایش نیافته است. قیمت گاز طبیعی نیز نسبتاً پایین باقی می‌ماند، زیرا تقاضای کلی هنوز به دلیل ذخایر کامل گاز اروپا، زمستان نسبتاً گرم در برخی نقاط و کندی اقتصاد چین و سایر اقتصادها مانند ژاپن و آلمان کاهش می‌یابد. به گزارش رویترز، صادرات گاز آمریکا نقش کلیدی در حفظ ثبات قیمت های جهانی به ویژه در اروپا و همچنین در آسیا داشته است.

با این حال اگر اختلال در دریای سرخ بی وقفه ادامه یابد، هزینه های جهانی نفت و گاز طبیعی مایع (LNG) همواره افزایش می یابد. نرخ حمل و نقل برای تانکرهای نفت و فرآورده های نفتی همچنان در حال افزایش است - در برخی موارد از نوامبر تا کنون نزدیک به ۵۰۰ درصد افزایش قیمت وجود داشته است. علاوه بر این، زمان و هزینه های حمل و نقل برای محموله های نفت و گاز مایع از خاورمیانه به اروپا و آسیا افزایش یافته است.

آینده نزدیک نامشخص است. درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه که بتواند عرضه نفت یا گاز را به طور فیزیکی قطع کند، به طور فزاینده‌ای محتمل است. گزارش‌های مطبوعاتی اخیر ادعا می‌کنند که جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل ممکن است حتمی باشد، که به نوبه خود ایران را مجبور به اقدام خواهد کرد. ارتش ایران می‌تواند به راحتی مسیرهای کشتیرانی کلیدی را مختل کند و بسیاری از کشورها را مجبور کند از طریق راه‌های جایگزین، به‌ویژه از آمریکای شمالی، به دنبال تدارکات باشند.

اقدامات ایران کلید چشم انداز انرژی خواهد بود

اینکه ایران چگونه به درگیری همه جانبه بین حزب الله و اسرائیل پاسخ خواهد داد، یک سوال باز باقی می ماند، اما روندهای تاریخی دلیلی برای خوش بینی نمی دهد. در درجه اول اقدامات گذشته ایران در خلیج فارس به این معنی است که آزار و اذیت بیشتر نفتکش های مرتبط با غرب تقریبا تضمین شده است. دو راه آشکار برای ایران برای اقدام نظامی وجود دارد: حمله یا توقیف کشتی‌های تجاری توسط نیروی دریایی ایران.

در جریان جنگ ایران و عراق در دهه ۱۹۸۰، نیروهای مسلح ایران غرق شدند و نفتکش هایی را که از بنادر عراق خارج می شدند، توقیف کردند. در سال ۲۰۱۹، نیروهای حوثی به رهبری ایران از هواپیماهای بدون سرنشین و موشک برای آسیب رساندن به کارخانه فرآوری نفت در ابقیق، عربستان سعودی استفاده کردند. در سال ۲۰۲۱، شورشیان حوثی حمله مشابهی را علیه پایانه نفتی عربستان سعودی در جازان انجام دادند. حوثی ها همچنین با هواپیماهای بدون سرنشین به تأسیسات انرژی در امارات متحده عربی حمله کردند.

درگیری گسترده تر به شدت بر منابع انرژی تأثیر می گذارد

اینکه تا چه حد اقدام نظامی ایران جریان نفت و گاز را قطع می‌کند، از حوصله این تحلیل خارج است. اما تأثیر آن بر اقتصاد جهانی سریع خواهد بود، از جمله برای اقتصادهای بزرگی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و هند که همگی به طور قابل توجهی به نفت خام، محصولات تصفیه شده و گاز مایع کشورهای خلیج فارس متکی هستند. در مجموع حدود ۲۵ درصد محموله های نفت خام و ۲۰ درصد محموله های گاز مایع از تنگه هرمز عبور می کند. اتحادیه اروپا همچنین متکی به واردات نفت از کشورهای خلیج فارس است، هرچند کمتر از کشورهای آسیایی.

هر گونه اختلال بزرگ در کشورهای حوزه خلیج فارس، آمریکای شمالی را به عنوان قابل اطمینان ترین و قابل توجه ترین منبع انرژی تبدیل می کند. ایالات متحده آمریکا به تنهایی ۹۱ میلیون تن گاز مایع در سال ۲۰۲۳ صادر کرد و بالاتر از استرالیا و قطر که هر دو حدود ۸۰ میلیون تن صادرات داشتند بود. تا ۴۰ درصد از صادرات گاز مایع ایالات متحده آمریکا در مقصد انعطاف پذیر است، به این معنی که در صورت اختلال در عرضه خاورمیانه می توان آنها را به راحتی به خریداران هدایت کرد.

آمریکای شمالی باید امنیت انرژی جهانی را تقویت کند

هر روز احتمال تشدید درگیری ها در خاورمیانه به ویژه بین حزب الله و اسرائیل، بیشتر می شود. چنین جنگی و واکنش متعاقب ایران، عرضه جهانی نفت و گاز را به دلیل اختلالات تجاری نه تنها در خلیج فارس، بلکه از طریق کانال پاناما که تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته و از نوامبر ۲۰۲۳ شاهد کاهش تجارت بوده است، به خطر خواهد انداخت. در مجموع، آینده بازار جهانی انرژی ممکن است به زودی به نحوه واکنش آمریکای شمالی بستگی داشته باشد. بانک جهانی تخمین زده است که تا ۸ درصد از عرضه جهانی نفت خام در صورت درگیری قطع خواهد شد. چنین رویدادی همچنین قیمت گاز مایع و سایر کالاها را افزایش می دهد. انفعال آسان و شاید حتی از نظر سیاسی مصلحت‌آمیز خواهد بود، اما باعث فشار بیشتر بر منابع خواهد شد. با توجه به خطرات، بهتر است امکان توسعه کامل امکانات انرژی آمریکای شمالی فراهم شود.

کد خبر: ۲۷۶٬۰۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha