۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲
ملالت سهامداران از بی ملاحتی بورس
بازار گزارش می دهد؛

ملالت سهامداران از بی ملاحتی بورس

کارشناسان معتقدند ضعف عملکرد در بورس و بحران نبود صرفه اقتصادی در بازدهی کمتر از نرخ تورم منجر شده بار دیگر خروج نقدینگی به تهدید برای اقتصاد بدل شود و بار دیگر بازارهای کالایی را زیر فشار قرار گیرند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در یک سو به دلیل ترس از اتفاقات و رویدادهای سیاسی و از سوی دیگر بی توجهی و عدم حمایت از بازار باعث شده چه دلاری و چه ریالی سهامدار ضرر کرده و حالا این حس ترس از رویدادهای اخیر به بی اعتمادی دامن زده است.

کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش عظیمی از سرمایه های کشور، فقط بخاطر به روز بودن، در بازارهایی مثل طلا، مسکن سرمایه ایی و ارز با ارزش افزوده صفر سرمایه گذاری شده است، گفت: اما هنوز هم مدیران بورس بحران بزرگ ارزش افزوده صفر را درک نکرده اند و هنوز الزامی برای تجدید ارزیابی سرمایه شرکت‌های بورسی احساس نمی کنند.

مجید گودرزی افزود: بحران «ارزش افزوده صفر» و «بحران نبود صرفه اقتصادی در بازدهی کمتر از نرخ تورم»، اقتصاد ایران را درنوردیده، مسئولان بورس از اینکه سرمایه های مردم را مشمول کاهش ارزش شدید پول ملی کنند، هیچ ابایی ندارند و هیچ مسئولیتی احساس نمی کنند.

مجید گودرزی معتقد است که در حالی که بورس باید به روز ترین بازار باشد و تمام تغییرات در قیمت سهام بسرعت لحاظ شود. اما بورس ایران با وجود تورم دو رقمی، برخی شرکت ها چندین دهه است تجدید ارزیابی نشده اند و سهام فعلی تنها ۸ درصد قیمت واقعی دارایی های شرکت‌های بورسی را نشان می دهد

او با بیان اینکه مسئولان بورس از اینکه بخاطر تورم و کاهش ارزش پول ملی و عدم تجدید ارزیابی سرمایه های مردم را در بورس ذوب و بی ارزش می کنند، ابدا مسئولیتی متوجه خود نمی بینند.

گودرزی با اشاره به اینکه سالی حدود ۵۰ درصد سرمایه های مردم در بورس از بین می رود و سود تقسیمی شرکت های بورسی جوابگوی حتی نصف ضرر مردم نیست. در حالی که بورس باید به روز ترین بازار باشد و تمام تغییرات در قیمت سهام بسرعت لحاظ شود. اما بورس ایران با وجود تورم دو رقمی، برخی شرکت ها چندین دهه است تجدید ارزیابی نشده اند و سهام فعلی تنها ۸ درصد قیمت واقعی دارایی های شرکت‌های بورسی را نشان می دهد.

او افزود: تمام کشورهای جهان برای سرمایه گذار فرش قرمز پهن می کنند، اما ما بشدت نگران سرمایه گذاری خارجی در بورس هستیم اظهار کرد:چرا که با این قیمت‌های غیر واقعی و بسیار نازل و غلط، تنها با یک الزام به تجدید ارزیابی بخش بزرگی از سرمایه های کشور در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می گیرد.

گودرزی گفت: چهل درصد سرمایه های کشور در بخش مسکن بخصوص مسکن سرمایه ایی رسوب شده این مسأله فقط بخاطر جهش های قیمتی کاذب، با ارزش افزوده صفر است در حالی که معمولا ۱۰ درصد سرمایه های کشورها در مسکن سرمایه گذاری می شود. همچنین بخش بزرگی از سرمایه های کشور در بازارهای ارز بخصوص ارزهای دیجیتال، فلزات گران‌بها، مسکن سرمایه ایی و ... با ارزش افزوده صفر رسوب شده و همچنان مسئولان بورس از تجدید ارزیابی خودداری می کنند.

او افزود: ما اگر ۱۰۰۰ میلیارد دلار هم در بازارهایی مثل ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم، حتی یک شغل هم ایجاد نمی کند. این گوشه ایی از تصویر انحراف بزرگ در بخش سرمایه گذاری کشور است، از این رو مسئولان بورس باید پاسخگوی اقدامات مصیبت بار خود در اقتصاد ایران باشند.

تاثیر نشت اطلاعات در بورس

بورس از نظر نشت اطلاعات الان در شرایط خوبی قرار ندارد و تقریبا گزارش یا دیتایی نیست که قبل از عموم، خواصی از آن مطلع نشوند. این عدم تقارن اطلاعاتی علاوه بر اینکه باعث تضییع حقوق بسیاری از سهامداران می شود، روندهای حرکتی بازار را نیز مختل می کند.

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در ماه‌های اخیر شرایطی نامطلوب را سپری کرده است، گفت: خروج نقدینگی از بورس با وجود ارزندگی و بنیادی بودن وضعیت مالی شرکت ها نشان دهنده وجود ریسک های سیستماتیک و ابهامات اساسی در کنار حلقه گمشده ای به نام شفافیت است.

حسن حسین نیا در ادامه افزود: پس از اتفاقات اردیبهشت ۱۴۰۲ که شایعات حول احتمال استفاده از اطلاعات رانتی در بین فعالان بازار سرمایه اوج گرفت؛ رئیس سازمان بورس از بررسی و ارائه گزارش وقوع هر گونه تخلف احتمالی خبر داد، ولی پس از گذشت حدود ۵ ماه اهالی بازار سرمایه به جز گفتمان همیشگی همچون اینکه بازار سرمایه شرایط خوبی دارد سخنان جدید و برطرف کننده ابهام نگفته اند.

به گفته حسن حسین نیا در کنار برخی صنایع دیگر در ماه‌های گذاشته شاهد بیشترین ابهامات و تداوم پیشنهادات تغییر در چرخه تجاری آن ها بوده ایم که به طور حتم می تواند و در روند سودآوری آن ها اختلال جدی ایجاد کند؛ اما آیا مسئولان سازمان در این زمینه عملکرد کارآمدی داشته اند؟

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه عملکرد مسئولان سازمان بورس در مسیر ریزش بورس مزید علت شده و عملا کارایی ساختار بازار سرمایه را با چالش اساسی مواجه ساخته است، تصریح کرد: همچنین سیاست گذاری که نتوانسته از حیثیت بورس و به ویژه بورس کالا دفاع کند و در سایه عدم گسترش ساختار و عملکرد انحصاری سازمان بورس، حتی برخی از وزیران و نمایندگان مجلس نیز بر دیوار کوتاه بورس می کوبند و این ساختار ضعیف همواره مورد تهاجم قرار می گیرد؛ به طور حتم ریشه این اتفاقات را باید در کوتاهی مسئولان سازمان بورس جستجو کرد.

حسین نیا با اشاره به اینکه صنعت اصلی در بازار سرمایه پتروشیمی، فولاد و خودرو هستند، گفت: البته در کنار برخی صنایع دیگر در ماه‌های گذاشته شاهد بیشترین ابهامات و تداوم پیشنهادات تغییر در چرخه تجاری آن ها بوده ایم که به طور حتم می تواند و در روند سودآوری آن ها اختلال جدی ایجاد کند؛ اما آیا مسئولان سازمان در این زمینه عملکرد کارآمدی داشته اند؟

این کارشناس با بیان اینکه کاهش معنادار ارزش معاملات و نقدینگی موجود در بازار سرمایه و تاکید بر تداوم عرضه های اولیه و پذیره نویسی صندوق های سرمایه گذاری از نکات مورد بحث جدی است، گفت: وقتی منطق سرمایه گذاری از منظر سودآوری مورد ابهام جدی قرار گرفته، تاکید بر گسترش بازار اولیه که بهای آن را بازار ثانویه می پردازد جای تامل جدی دارد آنهم در شرایطی که ماه هاست جریان ورودی نقدینگی به بازار سرمایه تضعیف شده و خروج نقدینگی اشخاص حقیقی نیز با هر خبر و اتفاقی، شتاب می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی روند سودآوری شرکت های تولیدی با موانعی که در مسیر تولید ایجاد می شود رو به کاهش است بیان سخنانی مبنی بر قابل دفاع نبودن رشد بازار سرمایه بدون گسترش بازار اولیه مورد نقد جدی خواهد بود اظهار کرد: در حال حاضر بورس را قلکی برای اهداف خود می داند که البته تداوم این نگاه به شکست بیشتر ساختار سرمایه گذاری خواهد انجامید؛ چراکه بدون شک این قلک ظرفیت محدودی دارد.

این فعال بازار سرمایه در کنار نقدی که بر عملکرد مسئولان سازمان وارد کرد با نگاهی به شاخص کل، گفت: وضعیت بازار سرمایه نشان می دهد که شاخص سازی رخ می دهد که البته نتیجه فرمولاسیون این مدل شاخص است که در تصویرسازی واقعی از بورس ناکام و عقیم است و به نظر می رسد مجموع آنچه گفته شد و عملکرد مسئولان سازمان بورس در راستای ارائه گزارش عملکردی از خود که مطلوب مسئولان مافوق است.

او افزود: این عملکرد محرکی برای خروج نقدینگی از بازار به سایر بازارها سده، عقیم مانده و بازدهی نامطلوب و منفی در مقایسه با بازارهای رقیب و تورم اقتصاد کشور موید این مساله است؛ پس در چنین وضعیتی ترسیم افق مناسب از وضعیت بورس کار دشواری است که عملکرد و برنامه های عشقی در ماه های گذشته را نمی توان در راستای بهبود وضعیت بورس ارزیابی کرد.

به گزارش بازار، به طور کلی تا انتهای مهر، انتشار گزارش‌ها و اخبار ریز و درشت فضای بازار را درگیر خواهد کرد این که چه تاثیری داشته باشند به عوامل مختلفی بستگی دارد هرچند برخی معتقدند بازار به گزارش‌ها بی توجه است. همچنین بسیاری از سناریوهای تکنیکالی این موضوع را نشان می‌دهد که در بدترین فضا و حتی با وجود کمی تند شدن اوضاع ممکن است در کوتاه مدت شاخص در حوالی ۱.۹۳۰ قرار گرفته و تا این نقطه افت کند اما پس از آن به این حمایت مهم واکنش نشان داده و فضا تغییر می‌کند و این افت هم از دید بسیاری حتی لمس نمی شود.

کد خبر: ۲۴۹٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha