۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۹
حرف های قشنگ دولتمردان در سال های پایانی
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با بازار مطرح کرد

حرف های قشنگ دولتمردان در سال های پایانی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه معمولا دولتها در سال پایانی خود حرف های قشنگ و خوب می زنند گفت: قیمت مسکن در صورت سازندگی و افزایش تولید کاهش می یابد نه اینکه دستور بدهیم قیمت مسکن را کاهش دهید.

بازار؛ گروه راه و مسکن: دیروز نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به جمع موافقان کاهش قیمت مسکن با توصیه و دستور پیوست. او در حالی بعد از تاکید رئیس جمهور برای کاهش قیمت مسکن وارد این بحث شده که گفته است رشد قیمت مسکن و اجاره بها به گونه ای شده که دولت نمی تواند نسبت به افزایش اجاره مسکن بی تفاوت باشد.

جهانگیری امروز در آیین تکریم و معارفه رئیسان پیشین و جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه نمی‌توانیم نسبت به زندگی مردم بی‌تفاوت باشیم و بگوییم نرخ ارز در بازار به هر میزانی بود نان و آب مردم با همان نرخ تهیه شود شاید اقتصاد این را تایید کند گفت: همه می‌دانند که بخشی از جامعه اجاره نشین است و هزینه اجاره در سبد زندگی آنها نقش تعیین کننده‌ای دارد، اینکه گفته شود یک‌باره اجاره تبدیل به عدد بالایی شده و رشد وحشتناکی کرد، حتما دولت تصمیمی می‌گیرد که ممکن است با اصول اقتصادی سازگار نباشد مگر می‌شود ما بگوییم کاری نمی‌کنیم. اگر بنشینیم و فقط این سیاست و اتفاقات را نظاره کنیم چه اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد؟

اعلام کننده نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی اگر چه قبلا هم در مورد مسکن اظهارنظر کرده بود اما خود او نیز به خوبی می داند که بازار مسکن و سایر بازارها که رشد قیمت بالایی را تجربه کرده اند نشات گرفته از افزایش نرخ ارز بوده است.

در طول هفته گذشته ابتدا محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برای اینکه قیمت مسکن کاهش نیابد به مردم توصیه کرد مسکن نخرند. دو روز بعد نیز روحانی رئیس جمهور به وزرای راه و شهرسازی و اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی ماموریت داد تا برای کاهش قیمت مسکن اقدام کنند.

قیمت مسکن هیچگاه با دستور کاهش نداشته است که این بار بخواهد با دستور و توصیه به نخریدن کاهش یابد

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این سئوال که آیا توجه دولت و شخص رئیس جمهور به کاهش قیمت مسکن را می توان به فال نیک گرفت؟ گفت: قیمت مسکن هیچگاه با دستور کاهش نداشته است که این بار بخواهد با دستور و توصیه به نخریدن کاهش یابد. البته شاید در برخی بازارها بتوان با دستور و توصیه به این هدف رسید اما در مورد مسکن باز هم تاکید می کنم که تنها با سازندگی و رونق تولید می توان توازن در بازار مسکن ایجاد کرد.

وی ادامه داد: در روزها و سال آخر دولت همواره دولتمردان حرف های قشنگ می زنند. البته ما امیدواریم که قیمت مسکن کاهش یابد اما سوال این است که وقتی تمام نهاده های تولید مسکن افزایش می یابد آیا می توان انتظار داشت که قیمت تمام شده مسکن و در نهایت قیمت مسکن برای مصرف کننده کاهش یابد؟

وقتی بانک مرکزی اعلام کرد قیمت مسکن ۳۸ درصد افزایش یافته است ما داد و فریاد کردیم که خواهشا از این اظهارات بدون پشتوانه کارشناسی دست بردارید

خسروی با اشاره به اینکه وقتی بانک مرکزی اعلام کرد قیمت مسکن ۳۸ درصد افزایش یافته است ما داد و فریاد کردیم که خواهشا از این اظهارات بدون پشتوانه کارشناسی دست بردارید اظهار داشت: در زمانی که اعلام می کردند قیمت مسکن افزایش یافته و ما اعلام می کردیم که ما کف بازار هستیم و قیمت ها رشد نداشته است کسی به حرف های ما توجهی نمی کرد.

وی تاکید کرد: اقدام مناسب وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار مسکن اجتماعی را باید به فال نیک گرفت اما امیدواریم اینگونه طرح ها ادامه دار باشد.

وقتی رئیس جمهور اعلام کرد که ماموریت داده تا قیمت مسکن را بررسی و چاره ای برای کاهش آن بیابند ما خوشحال شدیم

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا از روزی که وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور اعلام کرده اند قیمت مسکن باید کاهش یاید آیا این اظهارات تاثیری بر بازار مسکن گذاشته است؟ گفت: وقتی رئیس جمهور اعلام کرد که ماموریت داده تا قیمت مسکن را بررسی و چاره ای برای کاهش آن بیابند ما خوشحال شدیم اما خب به هر حال امیدواریم این اتفاق رخ دهد. اما خب همیشه در سال پایانی دولت، دولتمردان به صحبت های قشنگ روی می آورند. اما از آن به هر حال برخی از خریداران دست نگه داشته اند.

خسروی ادامه داد: اگر برخی از خریداران دست نگه دارند برخی از فروشندگان پول لازم مجبور می شوند در قیمت های پیشنهادی خود تجدیدنظر کنند.

کد خبر: ۲۴٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha