۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۲
دولت سیزدهم به دنبال تنوع‌بخشی شرکای تجاری است| رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به آفریقا
قائم‌مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا:

دولت سیزدهم به دنبال تنوع‌بخشی شرکای تجاری است| رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به آفریقا

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: ایران باید در کنار تقویت صادرات، بحث سرمایه‌گذاری بلند مدت را نیز در دستور کار قرار دهد.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، رئیس جمهور کشورمان فردا به دعوت رسمی روسای جمهور ۳ کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه راهی قاره افریقا خواهد شد. سفر سه روزه ابراهیم رئیسی به این سه کشور با هدف تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها با کشورهای دوست و همسو برنامه ریزی شده که از بُعد اقتصادی اهمیت بسزایی برای طرفین دارد. به طوری که بر اساس آخرین آمارهای ارائه شده، در فصل بهار ۳۲۷ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۱۲۲ میلیون و ۷۵۱ هزار دلار به ۳۶ کشور آفریقایی صادر شده است.

روح الله لطیفی، قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا درباره سفر رئیس جمهور به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه و اهداف آن گفت: تنوع شرکای تجاری از جمله اقدامات مثبت دولت سیزدهم است که با جدیت دنبال می‌شود. بر این اساس شاهد رشد ۱۰۰ درصدی صادرات به آفریقا بودیم که این سفر می‌تواند مقدمه ای برای حل مشکلات زیر ساختی روابط تجاری با این قاره و نهایتا گسترش روابط تجاری با آفریقا شود.

وی با اشاره به میزان تجارت ایران با سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه توضیح داد: در سال قبل بیش از ۱۲۸.۵ هزار تن کالا به ارزش ۷۳ میلیون و ۷۸۱ هزار دلار، تجارت ایران با این سه کشور بود که ۱۲۴ هزار و ۲۱۴ تن کالای ایرانی به ارزش ۵۴ میلیون و ۶۶۷ هزار دلار، سهم صادرات ایران و چهار هزار و ۳۵۱ تن کالا به ارزش ۱۹ میلیون و ۱۱۴ هزار دلار، سهم واردات ما از این سه کشور بوده است.

لطیفی افزود: صادرات ایران به کنیا ۵۳.۲ میلیون دلار، به اوگاندا ۱.۲ میلیون دلار و به زیمباوه ۲۳۶ هزار دلار بوده و قیر با ۴۱ میلیون دلار، ۷۵ درصد ارزش صادرات ایران به این سه کشور را به خود اختصاص داده است و بعد از آن روغن صنعتی با ۳.۷ میلیون دلار، سایر فراورده‌های نفتی با ۲.۳ میلیون دلار و رشته‌های خوراکی با ۱.۹ میلیون دلار و پلی اتیلن با ۹۵۵ هزار دلار قرار دارند.

قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا درباره واردات از این سه کشور گفت: در سال ۱۴۰۱ کنیا ۱۷.۳ میلیون دلار، زیمباوه ۱.۴ میلیون دلار و اوگاندا یک میلیون دلار کالا به کشورمان فروختند که ۸۵ درصد آن صادرات کنیا به ایران بوده است. چای با سهم ۸۴ درصدی به ارزش ۱۶ میلیون دلار، در صدر کالاهای وارداتی از این سه کشور قرار دارد و بعد از آن توتون با یک میلیون دلار و قهوه با ۸۸۶ هزار دلار در جایگاه بعدی هستند و آب آناناس، نباتات معطر، مرکب چاپ، ورق رول تولید ظروف و کانتینر از دیگر کالاهای وارداتی از این سه کشور بودند.

‌قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: صادرات ایران به کشورهای افریقایی مستمر نیست و از همین رو هزینه حمل و نقل برای تجار گران تمام می‌شود. زمانی که صادرات به یک کشور مداوم باشد همانند عراق، حمل و نقل آن راحت‌تر و ارزان‌تر است(صادرات یک روز به کشور عراق به اندازه دو ماه قاره افریقاست). بدین جهت وقتی سفارش کالا به کشورهای افریقایی وجود داشته باشد، به یکباره شاهد جهش صادرات خواهیم بود.

لطیفی با تاکید بر سرمایه گذاری بلندمدت به موازات صادرات به کشورهای آفریقایی افزود: ایران هم باید مثل ترکیه و چین که به این سمت حرکت کند. از سوی دیگر کشورهای افریقایی معتقدند کالاهایی در بازار آن‌ها خواهد ماند که از تکنولوژی بهره‌مند باشند از همین رو باید به سمت صادرات و سرمایه گذاری کالاهایی برویم که متقاضی دارند.

این کارشناس حوزه تجارت خارجی درباره افزایش صادرات به کشورهای افریقایی و درآمد ارزی، اظهار داشت: در این خصوص سه راهکار وجود دارد که اولین و مهم‌ترین آن شناخت بازار افریقا است، بایستی به صورت کارشناسی وارد این بازار شویم تا تجار کشورها از ظرفیت ایران و کشورهای افریقایی مطلع شوند. دومین مورد، پرداخت سوبسید و یا تسهیلات مالی از سوی سیاست گذاران برای حمل و نقل دریایی با هدف صادرات کالا به کشورهای افریقایی است تا هزینه حمل برای تجار کشورمان کاهشی شود. از اینرو به جای راه اندازی خطوط کشتیرانی، می توان به شرکت‌ها سوبسید پرداخت کرد تا هزینه حمل، منطقی شود. کشور ترکیه زمانیکه صادرکنندگان، اسناد صادراتی خود را دریافت می‌کنند به آن‌ها مشوق پرداخت می‌کند. صادرات ترکیه به کشورهای افریقایی تا ۶ سال پیش مانند ایران بود، اما اکنون رقم صادراتی آن‌ها به ۲۰ میلیارد دلار در سال رسیده است.

وی به سومین مسیر افزایش درآمد ارزی از طرق صادرات به قاره افریقا اشاره کرد و گفت: کشورهای افریقایی زیر پوشش بانکداری غربی فعالیت می‌کنند و بزرگترین تولیدکننده طلا هستند. در نتیجه می‌توان از این فرصت با توجه به قانون جدیدی که در دولت سیزدهم (تهاتر کالا) مصوب شده به درستی بهره برد. از اینرو با صادرات کالا به کشورهای افریقایی و حتی کشورهای اروپایی که با قاره افریقا ارتباط و همکاری تجاری دارند، در قالب تهاتر می‌توان طلا گرفت.

‌قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در خصوص پنج مقصد اول کالاهای صادراتی در بهار امسال گفت: غنا با خرید ۵۶ میلیون و ۳۲۳ هزار دلار و با رشد ۸۷ درصدی، آفریقای جنوبی با ۲۷ میلیون و ۳۳۴ هزار دلار و کاهش ۸۰ درصدی، تانزانیا با هشت میلیون و ۶۴۹ هزار دلار و کاهش ۴۴ درصدی، سومالی با هشت میلیون و ۲۵۵ هزار دلار و کاهش ۲۷ درصدی و کنیا با هفت میلیون و ۶۳۴ هزار دلار و کاهش ۴۸ درصدی، پنج مقصد اول صادرات غیر نفتی ایران به آفریقا در بهار امسال بودند.

لطیفی با اشاره به آمار صادرات ایران به افریقا افزود: محصولات فولادی با ۶۰ میلیون دلار، کود اوره با ۲۵ میلیون دلار، قیر با ۱۵ میلیون دلار، مواد غذایی با ۱۱.۵ میلیون دلار، گاز مایع با ۲.۷ میلیون دلار، مصالح ساختمانی با ۱.۵ میلیون دلار به ترتیب عمده‌ترین کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در فصل بهار بودند.

وی در خصوص کشورهای آفریقایی فروشنده کالا به ایران در مدت مشابه نیز گفت: آفریقای جنوبی با فروش ۶ میلیون و ۶۲۷ هزار دلار و رشد ۱۱۸ درصدی، تانزانیا با دو میلیون و ۱۷۲هزار دلار و کاهش ۶۲ درصدی، غنا با یک میلیون و ۹۱۲ هزار دلار و رشد ۲۷۰۱ درصدی، کنگو با یک میلیون و ۷۶۴ هزار دلار و کاهش ۴۶ درصدی و کنیا با یک میلیون و ۶۶۱ هزار دلار و کاهش ۷۹ درصدی، پنج کشور نخست آفریقایی تامین کننده کالا، برای کشورمان در سه ماهه نخست سالجاری بودند.

‌قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در پایان ادامه داد: ۶ میلیون و ۸۵۶ هزار دلار مواد غذایی شامل، چای، قهوه، گندم، مالت، حبوبات، عصاره گیاهان، ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار دلار سنگ منگنز، دو میلیون و ۲۰۶ هزار دلار روغن صنعتی، به همراه کنسانتره کروم، مواد پلاستیکی، لوازم الکترونیکی، لوازم خودرو و ماشین آلات صنعتی نیز از عمده‌ترین کالاهای وارداتی از قاره آفریقا در فصل بهار امسال بودند.

کد خبر: ۲۳۰٬۶۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha