۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱
صنعت خراسان زیر تیغ خاموشی| بخش خصوصی چشم‌انتظار حمایت‌های دولت
بازار گزارش می‌دهد؛

صنعت خراسان زیر تیغ خاموشی| بخش خصوصی چشم‌انتظار حمایت‌های دولت

مشهد- قطع برق واحدهای صنعتی اگرچه یک روز در هفته به مرحله اجرا درآمده است اما بسیاری از صنایع را در خراسان رضوی به چالش کشیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: قطعی‌های پی‌درپی برق سال‌هاست که آسیب‌هایی فراوان به صنایع کشور وارد کرده است، گویی که تنها راه‌حل دولت برای جبران کمبودهای انرژی خاموشی‌های مکرر است که موجب وارد شدن خسارت به صنایع می‌شود.

آسیب‌های جدی به تجهیزات الکترونیکی

حسین خسروی مدیر داخلی یکی از واحدهای تولید قطعات پلاستیک در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: هزینه دستمزد کارگران، بیمه، مالیات و اجاره از مواردی است که هر واحد صنعتی متقبل می‌شود و در زمان قطعی برق این هزینه‌ها پابرجا است، درحالی‌که تولیدی انجام نمی‌شود و احتمال آسیب تجهیزات هم وجود دارد.

وی اذعان می‌کند: با قطعی برق بسیاری از تجهیزات یک واحد صنعتی از کار می‌افتد؛ بنابراین نخستین آسیب چنین رخدادی، قطع تولید است، ضمن آنکه پس از وصل برق این دستگاه‌ها برای راه‌اندازی دوباره نیازمند زمان هستند که بازهم وقفه در چرخه تولید ایجاد می‌شود.

این کارشناس صنعتی ابراز می‌کند: با خاموشی‌های مکرر اخیر آسیب‌های فراوانی به تجهیزات الکتریکی صنایع واردشده است و اگر این شرایط خاموشی تداوم داشته باشد، صنعت کشور با مشکلات بسیاری روبرو می‌شود زیرا علاوه برافت تولید در زمان‌های بی‌برقی، به تجهیزات هم ضربه وارد می‌شود.

صنعت خراسان زیر تیغ خاموشی| بخش خصوصی چشم‌انتظار حمایت‌های دولت

خسروی ایجاد چنین وضعیتی برای بخش صنعت را به سم مهلک تشبیه کرده و ادامه می‌دهد: با قطعی برق به بخشی از تجهیزات شوک الکتریکی وارد می‌شود که این باعث آسیب به دستگاه‌های برقی می‌شود به‌طوری‌که کوره‌های حرارتی صنایع بزرگ با قطعی برق دچار شوک حرارتی می‌شوند و بازسازی این کوره‌ها میلیاردها هزینه می‌برد.

وی می‌گوید: متأسفانه باوجوداینکه ضرورت دارد سازمان‌های مربوطه و دولتمردان درصدد چاره‌اندیشی اساسی برای ممانعت از خاموشی برق صنایع و یا پرداخت خسارت به آن‌ها برآیند اما در طی چند سال گذشته چنین اتفاقی نیفتاده است.

این تولیدکننده می‌گوید: درروند تعطیلی تولید به خاطر قطع برق، واحدهای تولیدکننده صادرات محور با از دست دادن بازارهای هدف خود، خسارت مضاعفی را متحمل می‌‎شوند.

در روند تعطیلی تولید به خاطر قطع برق، واحدهای تولیدکننده صادرات محور با از دست دادن بازارهای هدف خود، خسارت مضاعفی را متحمل می‌‎شوند

وی بابیان اینکه تعطیلی دو روز در هفته صنایع، خسارت‌های سهمگینی به بخش تولید وارد می‌کند بیان می‌کند: مسئولان همواره از موضوع حمایت از تولید دم می‌زنند؛ اما در این شرایط چطور می‌توان از تولید حمایت کرد؟ واحدهایی که تولید زنجیره‌ای دارند، در صورت قطع برق دچار مشکلات بیشتری می‌شوند؛ چراکه برای بازگشت به حالت ثابت و ازسرگیری تولید چه‌بسا ۱۲ ساعت تا یک روز زمان نیاز باشد.

وی تأکید می‌کند: در این وضعیت، هم ماشین‌آلات این واحدها و هم مواد اولیه صدمه می‌بیند و درنهایت به زنجیره تولید آسیب وارد می‌شود.

صنایع غذایی خاموش شدنی نیست

در همین راستا یکی از فعالان و تولیدکنندگان مواد غذایی نیز با ابراز گلایه و نارضایتی از روند خاموشی‌های اجباری اذعان می‌کند: شرایط صنایع غذایی و کارخانه‌های تولید مواد لبنی به‌گونه‌ای نیست که بتوانند خط تولید را خاموش کنند و یا تولید را به وقفه بیندازند.

صنعت خراسان زیر تیغ خاموشی| بخش خصوصی چشم‌انتظار حمایت‌های دولت

سراج احمدی بابیان اینکه صنایع غذایی به‌ویژه لبنی دارای فسادپذیر زیاد هستند اظهار می‌کند: نمی‌توان دامدار را از دوشیدن شیر گاو منع کرد یا دوشیدن دام را به زمان دیگری موکول کرد لذا پس از خرید شیر از دامدار بلافاصله باید آن را به فرآورده‌های لبنی تبدیل کرد و روانه بازار ساخت.

وی با اشاره به این موضوع که بالاترین آسیب ناشی از قطعی برق متوجه صنایع لبنی است و قطعی برق حتی برای چند ساعت برای این صنایع فاجعه‌آمیز است یادآور می شود: متأسفانه هیچ‌گاه صنایع لبنی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع غذایی از قطعی برق مستثنا نکرده‌اند.

عضو کانون زنان بازرگان خراسان رضوی بیان می کند: با آغاز فصل گرما، واحدهای تولیدی به‌ویژه صنایع لبنی با دغدغه قطعی برق مواجه هستند؛ چراکه سایر صنایع غذایی مانند صنایع کیک و کلوچه، مربا، ترشی می‌توانند مشکل گرما و افزایش دما را به‌نوعی مدیریت کنند؛ اما صنایع لبنی به دلیل فسادپذیری شیر با مشکلات زیادی مواجه‌اند.

با آغاز فصل گرما، واحدهای تولیدی به‌ویژه صنایع لبنی با دغدغه قطعی برق مواجه هستند؛ چراکه صنایع لبنی به دلیل فسادپذیری شیر با مشکلات زیادی مواجه‌اند

وی یادآور می شود: بر اساس پیشنهادها اخیر شرکت برق، واحدهای تولید فرآورده‌های لبنی در شرایط اضطراری می‌توانند از ساعت ۲۴ تا ۶ صبح فعالیت کنند که عملاً انجام این کار غیرممکن است؛ چراکه حقوق کارگر، تغییر ساعت فعالیت سیستم اداری و تبعات موکول کردن دوشیدن دام از صبح به عصر خسارت سنگینی به دنبال دارد.

سراج بابیان اینکه قطعی‌های لحظه‌ای برق و عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع، به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خسارات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند، تصریح می کند: به‌رغم پیگیری‌های بسیار از استانداری به‌منظور جبران خسارت ناشی از قطعی برق به واحدهای تولیدی، هیچ‌گاه خسارتی بابت قطعی برق به واحدها پرداخت‌نشده است.

ناتوانی در تأمین برق

عضو انجمن نوردکاران فولادی ایران نیز در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: ما در کشور ظرفیت تولید ۳۴ میلیون تن تولید نبشی، میله‌گرد و مقاطع طویل داریم که در حال حاضر این رقم تولیدی به ۱۸ میلیون تن کاهش‌یافته است و لذا این رقم خود گواه برخی کاستی‌ها مانند کمبود انرژی برق و گاز به‌عنوان زیرساخت‌های تولید است.

سید احمد رضوی نیک بابیان اینکه در بسیاری از واحدهای صنعتی عملاً امکان خاموشی وجود ندارد اذعان می‌کند: کوره‌های ذوب در تمام فصول باید گرم و روشن باشد و این در حالی است که در زمستان نیز با قطع گاز مواجه هستیم.

صنعت خراسان زیر تیغ خاموشی| بخش خصوصی چشم‌انتظار حمایت‌های دولت

مدیرعامل مجتمع فولاد نیک صدرای توس می‌افزاید: توصیه دولتمردان برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک تنها برای واحدهای تولیدی خانگی و یا تجاری کوچک جواب می‌دهد و لذا تأمین برق برای مجتمع‌های فولادی از این طریق امکان‌پذیر نیست.

عضو انجمن فولاد ایران اذعان می‌کند: برفرض مثال اگر همین امروز برای خریداری نیروگاه برق اقدام کنیم به ازای خرید هر مگاوات برق می‌بایست افزون بر ۶ میلیارد تومان هزینه کنیم.

توصیه دولتمردان برای ایجاد نیروگاه‌های کوچک تنها برای واحدهای تولیدی خانگی و یا تجاری کوچک جواب می‌دهد و لذا تأمین برق برای مجتمع‌های فولادی از این طریق امکان‌پذیر نیست

وی عنوان می‌کند: در این راستا برای تأمین ۷ مگاوات برق رقمی حدود ۴۲ میلیارد تومان هزینه لازم است اما پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا دولت سوخت برای راه‌اندازی این نیروگاه خریداری‌شده در اختیار ما می‌گذارد؟

وی عنوان می‌کند: کوره واحدهای نوردی دوگانه‌سوز هستند و باید در طول سال گرم بمانند زیرا اگر به هر علتی سرد شوند خسارتی به میزان ۳۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بر جای خواهند گذاشت.

وی بابیان اینکه۴۰۰ هزار میلیارد تومان در صنعت فولاد کشور سرمایه‌گذاری شده و این صنعت برای ۶۵ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است بیان می‌کند: ما دارای تعهد ارزی و عرضه کالا در بورس هستیم و از طرفی باید به تعهدات خود به کارگران عمل کنیم اما دولت‌مردان بدون توجه به مشکلاتی که ما داریم یک‌شبه تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که دقیقاً برخلاف نام‌گذاری شعار امسال است.

کمبود برق

رئیس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز اظهار می‌کند: بخش خصوصی معتقد است اگر قرار است قطع یا کاهش انرژی صورت بگیرد این کاهش یا قطع در تولید لحاظ نشود و مؤسسات و بنگاه‌های دولتی که سهم زیادی در تولید ندارند، در اولویت قرار گیرند.

صنعت خراسان زیر تیغ خاموشی| بخش خصوصی چشم‌انتظار حمایت‌های دولت

علی‌اکبر لبافی به بازار می گوید: شرکت‌های دولتی اگر دچار ضرر و زیان نیز شوند این ضرر و زیان توسط دولت جبران خواهد شد بنابراین بخش خصوصی خواستار این است که دستگاه‌هایی که کمترین اثر را در حوزه تولید دارند در اولویت قطع برق قرار بگیرند.

وی بابیان اینکه به‌طور طبیعی ما امسال نیز با کمبود شدید برق مواجه هستیم اظهار می‌کند: نیاز کشور حدوداً ۷۰ هزار مگاوات است و ما در حدود ۱۰ هزار مگاوات کمبود داریم و با توجه به تخصیصی که در حال برنامه‌ریزی است ما در خراسان حدود هزار مگاوات کمبود خواهیم داشت.

نیاز کشور حدوداً ۷۰ هزار مگاوات است و ما در حدود ۱۰ هزار مگاوات کمبود داریم و با توجه به تخصیصی که در حال برنامه‌ریزی است ما در خراسان حدود هزار مگاوات کمبود خواهیم داشت

وی می‌گوید: ما حدود ۱۰ هزار مگاوات برق را که از نیروگاه‌های برق‌آبی تولید می‌کردیم به دلیل وجود خشک‌سالی و آبگیری نشدن سدها تقریباً از دست دادیم.

لبافی اذعان می‌کند: از طرف دیگر در خراسان رضوی ظرفیت‌های دیگری نظیر نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس داشته و حدود ۲۰ مگاوات در خراسان رضوی دیزل داشتیم که درگذشته طبق قرارداد اولیه که بین برق منطقه و وزارت نیرو داشته‌اند، برق را به دولت می‌فروختند اما با تمام شدن قرارداد اولیه این نیروگاه‌ها، دولت اعلام کرد که ما برق را فقط در فصل‌هایی که به آن نیاز داریم یعنی ۴ ماه گرم سال خریداری می‌کنیم و این برای بخش خصوصی توجیه‌پذیر نیست که نیروی فنی خود را ۹ ماه بیکار نگه دارد برای ۳ تا ۴ ماه که دولت برق خریداری می‌کند.

وی اذعان می‌کند: البته سال گذشته با توافق صورت گرفته بدهی معوق این نیروگاه‌ها پرداخت شد، اما درمجموع موضوع کمبود انرژی و برق بسیار مهم است و البته متأسفانه اولویت در قطع برق، صنایع پیشران استان هستند.

کد خبر: ۲۲۴٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha