۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کشاورزی مهمترین محور توسعه ایلام| کمبود سرمایه مشکلی اصلی است
بازار گزارش می‌دهد؛

کشاورزی مهمترین محور توسعه ایلام| کمبود سرمایه مشکلی اصلی است

ایلام- بخش کشاورزی در حالی اصلی ترین محور توسعه ایلام است که متاسفانه ظرفیت های این بخش به دلیل کمبود سرمایه گذاری شکوفا نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: امروزه باتوجه به اهمیت بخش کشاورزی در تولید، اشتغال، ایجاد امنیت غذایی، مبادلات خارجی، افزایش صادرات و.... این بخش در تمام کشورها اعم از توسعه‌یافته یا در حال ‌توسعه، به روش‌های گوناگونی مورد توجه قرار گرفته است.

این حوزه در کشور ما هم جایگاه ویژه‌ای را به عنوان محور توسعه در بخش‌ اقتصاد به خود اختصاص داده است. ایلام نیز به عنوان یکی از استان‌های کشور با توجه به شرایط اقلیمی مناسب، تنوع آب و هوایی و خاک حاصلخیز خود از استعداد مناسبی برای پرورش محصولات کشاورزی برخوردار است.‌

اما با این وجود کشاورزی در این استان آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است و همین امر موجب شده ایلام به یکی از استان‌های محروم کشور تبدیل شود و مردم آن همواره با مشکلات بسیاری از جمله فقر و بیکاری دسته و پنجه نرم کنند.

بنا به نظر کارشناسان با توجه به اینکه ۲۵ درصد اشتغال استان از محل کشاورزی است ، توسعه این بخش با استفاده از ظرفیت‌های موجود می‌تواند تحولی عظیم در توسعه اقتصادی، کاهش آمار بیکاری و افزایش صادرات در استان محروم ایلام به دنبال داشته باشد.

جایگاه ویژه کشاورزی در ایلام

کارشناس حوزه کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بخش کشاورزی در استان ایلام جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: تنوع اقلیمی و آب و هوایی مناسب، وجود کشاورزان توانمند و اراضی خاکی مساعد موجب شده تا استان ایلام از زیرساخت‌های قوی برای گسترش و توسعه کشاورزی برخوردار باشد.

علی حسینی افزود: با شناسایی توانمندی‌های هر استان برای تولید محصولات کشاورزی می‌توان به تولیدات کشاورزی پایدار، استفاده و حفظ منابع طبیعی، اشتغال‌زایی، تامین نیازهای داخلی، افزایش صادرات و همچنین افزایش نرخ ارزآوری در استان دست یافت.

کشاورزی مهمترین محور توسعه ایلام| کمبود سرمایه مشکلی اصلی است

وی تصریح کرد: با این حال فراهم کردن شرایط مناسب به‌منظور توسعه بخش کشاورزی و افزایش صادرات و رونق اقتصادی با استفاده از ارتقاء سطح فناوری و استانداردهای علمی، حمایت مالی و سرمایه‌گذاری مناسب، استفاده از تمام ظرفیت‌ تشکل‌های کشاورزی، افزایش کیفیت تولیدات کشاورزی، بهره‌گیری از الگوی کشت مناسب و تسهیل و تشویق برای برندسازی محصولات امکان پذیر است.

عدم توسعه کشاورزی در ایلام

یکی از کشاورزان استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بخش کشاورزی به عنوان تأمین کننده ابتدایی‌ترین و ضروری‌ترین نیاز هر فرد و جامعه، یکی از موضوعاتی محسوب می‌شود که نه تنها کم‌ترین وابستگی را به خارج از کشور دارد، بلکه در همه شرایط به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر به‌سزایی در کاهش اثر بحران‌ها و متقابلاً تداوم پیشرفت و رشد سایر عرصه‌ها دارد.

رحمان نوری افزود: بخش کشاورزی در تامین مواد خام و اولیه مورد نیاز صنایع پایین‌دستی، تامین نهاده‎هایی مانند نیروی‌کار، مصرف تولیدات سایر بخش‌های صنعتی از قبیل کودها و سموم شیمیایی و ماشین‌آلات کشاورزی، افزایش اشتغال‌زایی، سود آوری بالا برای کشاورزان و تامین مالی سایر بخش‎های زیربنایی نقش بسزایی ایفا می‌کند.

اکبر جعفری از دیگر کشاورزان ایلامی به خبرنگار بازار گفت:استان ایلام به رغم اینکه دارای ظرفیت‌های بی نظیری در بخش تولیدات محصولات مختلف کشاورزی، باغی، دامی و…است، همواره در حوزه توسعه بخش کشاورزی با مشکل جدی مواجه است.

وی افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر این بخش به دلایل مختلف از جمله خشکسالی، کمبود سرمایه و سرمایه گذار، عدم وجود بازار مناسب برای محصولات تولیدی، بالا بودن میزان اراضی دیم، بیکاری فصلی و عدم حمایت لازم از کشاورزان، نه‌تنها پیشرفت چشم‌گیری نداشته بلکه مشکلات بی‌شماری را نیز برای کشاورزان به‌دنبال داشته است.

اقدامات جهاد کشاورزی در راستای توسعه کشاورزی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: با توجه به اینکه استان ایلام دارای پتانسیل بسیار خوبی جهت توسعه باغات و زراعت است و از طرفی دیگر نیز بیش از ۲۵ درصد مردم این استان به کشاورزی مشغول‌اند، یکی از وظایف جهاد کشاورزی رسیدگی به مشکلات این قشر زحمت‌کش و توسعه بخش کشاورزی به شمار می‌رود.

کشاورزی مهمترین محور توسعه ایلام| کمبود سرمایه مشکلی اصلی است

آذرنوش عموزاده افزود: از اوایل سال جاری تا کنون به منظور افزایش نرخ اشتغال‌زایی، طرح‌های کشاورزی از قبیل توسعه باغات، گیاهان دارویی، مجتمع گلخانه‌ای و.... در دستور کار قرار گرفته است.

بررسی الگوی کشت

عموزاده با بیان اینکه آموزش کشاورزان برای آگاهی از مسائل فنی کشاورزی نوین در راس توجه بوده است، ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته،بررسی الگوی کشت، بافت خاک و کیفیت آب توسط متخصصان در مراکز تحقیقاتی جهت تولید محصولات گیاهی و کشاورزی مناسب با شرایط هر منطقه بوده است.

این مسئول اضافه کرد: به منظور بهربرداری از اراضی کشاورزی شیب‌دار، کشت گونه‌های مقاوم نظیر بادام، انجیر دیم، پسته و انگور و حتی گیاهان دارویی و نیز گل محمدی در اراضی شیب دار استان آغار شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام در پایان با تاکید بر اهمیت گلخانه‌ها بر مدیریت آب و توسعه کشاورزی، بیان کرد: در این راستا اقدامات بسیار خوبی هم در قالب مجتمع های گلخانه‌ای و هم به صورت انفرادی انجام گرفته و تسهیلات ویژه‌ای نیز برای متقاضیان در نظر گرفته شده که افراد میتوانند با سرمایه گذاری در این بخش و ارائه درخواست از مزایای این طرح‌ها برخوردار شوند.

استان ایلام منابع و ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌ کشاورزی و تولید محصولات غذایی دارد که میبایست با حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه از این ظرفیت‌ها جهت برطرف کردن بیکاری و ایجاد اشتغال جوانان پرتلاش بومی استفاده کرد.

کد خبر: ۱۹۶٬۸۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha