۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۵
آیا تمدید علامت و یا برند تجاری الزامی است؟

آیا تمدید علامت و یا برند تجاری الزامی است؟

به این نکته باید توجه داشته باشید که هر برند تجاری مدت اعتبار محدودی دارد. بعد از آن زمان باید برای تمدید علامت تجاری اقدام کنید. اعتبار برندهای تجاری ثبت‌ شده در ایران ۱۰ سال است.

بازار: به این نکته باید توجه داشته باشید که هر برند تجاری مدت اعتبار محدودی دارد. بعد از آن زمان باید برای تمدید علامت تجاری اقدام کنید. اعتبار برندهای تجاری ثبت‌ شده در ایران ۱۰ سال است. پس از طی شدن این زمان، باید برای تمدید برند خود برای ده سال دیگر اقدام نمایید. باید یادآور شد که اگر اعتبار برند شما تمام شود و تا شش ماه پس از سپری شدن این تاریخ برای تمدید آن اقدام نکنید، نام و نشان تجاری مورد نظر از مالکیت شما خارج می‌شود.

اگر به دنبال تمدید برند خود هستید، یعنی به اهمیت ثبت آن پی‌برده‌اید و به خوبی می‌دانید که داشتن آن چه معنایی برای کسب و کار شما دارد، اما بد نیست که باز هم اطلاعاتی را در رابطه با این موضوع بیان کنیم.

در صورت عدم تمدید اعتبار برند چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که در ابتدا گفتیم اگر مهلت زمان ۶ ماهه به اتمام برسد و برای تمدید نام تجاری یا برند خود اقدام نکرده باشید. این نام به شخص یا شرکت دیگری که تقاضای ثبت آن را داشته باشید، تعلق می‌گیرد.

به نوعی باید بگوییم که بعد از گذشت این زمان، دیگر برند در مالکیت شما نخواهد بود و شما صاحب آن به حساب نمی‌آیید. در این صورت مالکیت برند شما به شخص دیگری تعلق می‌گیرد.

در حالت دیگر، شما صاحب امتیاز یک برند و نام تجاری هستید و از آن استفاده فعال دارید. در غیر این صورت و نداشتن فعالیت از طریق برند ثبت شده، به مدت ۳ سال از برند خود هیچ استفاده‌ای نکنید این نام تجاری یا برند دیگر به شما تعلق ندارد. یعنی به نوعی اعتبار آن برای شما به اتمام می‌رسد و شخص دیگری می‌تواند آن را به نام خودش به ثبت برساند.

مدارک لازم برای تمدید برند

  • کارت ملی و شناسنامه متقاضی
  • مشخصات برند ثبت‌شده شامل نام و نشان تجاری
  • تکمیل اظهارنامه تمدید علائم تجاری (برگه تقاضای ثبت علامت تجاری)
  • مجوز فعالیت (که می‌تواند جواز تاسیس، پروانه بهره‌برداری، پروانه ساخت، جواز کسب و یا هر نوع گواهی فعالیت از طرف نهادهای قانونی کشور باشد.)
  • روزنامه رسمی تاسیس یا آخرین تغییرات شرکت (برای شخصیت‌های حقوقی)
  • کارت بازرگانی (برای تمدید علامت تجاری لاتین)

مدارک مورد نیاز برای تمدید برند شخص حقیقی

  • کپی از مدارک شناسایی مالک اصلی برند.
  • تکمیل و ارائه فرم مورد نیاز برای نام و مشخصات دیگر برند.
  • وکالتنامه برای زمانی که یک وکیل کارهای اداری شما را پیگیری می‌کند.

مدارک مورد نیاز برای تمدید برند شخص حقوقی

  • تکمیل و ارائه فرم مورد نیاز برای نام و مشخصات دیگر برند.
  • کپی از مدارک هویتی و شناسایی اعضای شرکت که حق امضا دارند.
  • از روزنامه آخرین تغییرات شرکت هم کپی تهیه کنید و ارائه دهید.

آیا تمدید علامت و یا برند تجاری الزامی است؟

مراحل تمدید علامت تجاری

ساده‌ترین راه برای تمدید برند و لوگو این است که از سامانه هوشمند آسان‌ ثبت استفاده کنید و با کمترین زحمت و هزینه، صفر تا صد مراحل کار را برون‌سپاری کنید. در غیر این صورت، باید به سایت مرکز مالکیت معنوی مراجعه نمایید و مراحل زیر را گام به گام طی کنید:

  • مشخصات مالک برند و علامت تجاریِ ثبت‌شده را وارد نمایید.
  • اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات خود را تکمیل فرمایید.
  • مدارک مورد نیاز برای تمدید برند و علامت تجاری را آپلود کنید.
  • هزینه تمدید اعتبار علامت تجاری و لوگو را پرداخت نمایید.
  • در پایان، شماره اظهارنامه خود را برای پیگیری‌های بعدی یادداشت کنید.

پس از بررسی کارشناسان این مرکز، اگر برند شما منقضی نشده باشد، از شما درخواست می‌شود کپی برابر اصل مدارک خود را به این اداره بفرستید. سپس گواهی چاپ آگهی شما در روزنامه رسمی صادر می‌شود. پس از انتشار آگهی، برگه تمدید اعتبار برند شما صادر خواهد شد. گفتنی است که اعتبار علائم تجاری تمدیدشده نیز دَه سال است.

اظهارنامه ثبت برند چیست؟

اظهارنامه برند فرمی است که هنگام ثبت برند باید به دقت تکمیل شود و همراه با مدارک لازم به مرکز مالکیت معنوی فرستاده شود. چند نمونه اظهارنامه برند در سایت آسان‌ثبت موجود است که با مشاهدۀ آن‌ها می‌توان اطلاعات دقیق‌تری دربارۀ این موضوع پیدا کرد.

ابتدا شما باید در پورتال مرکز مالکیت معنوی ثبت‌نام کنید. پس از ورود به حساب کاربری خود، باید نوع اظهارنامه خود را انتخاب کنید. گام اول برای پر کردن اظهارنامه ثبت برند وارد کردن مشخصات متقاضی یا متقاضیان است. این فرم با توجه به نوع حقوقی و تابعیت اشخاص دارای پرسش‌های متفاوتی است. توجه به این نکته ضروری است که مالک اظهارنامه باید همان کسی باشد که مجوز فعالیت به نام اوست.

دریافت‌کنندۀ ابلاغ نیز همین فرد خواهد بود. گفتنی است که در هر مرحله از تکمیل فرم اظهارنامه ثبت علامت تجاری می‌توانید از گزینه ثبت موقت استفاده کنید تا از حذف ناخواسته اطلاعات جلوگیری کنید. کامل کردن یک نمونه اظهارنامه برند برای اطمینان از درج صحیح تمامی اطلاعات بسیار مفید خواهد بود. برای دریافت گواهی تمدید علامت تجاری نیز باید همین مسیر را طی کرد. بنابراین، تکمیل اظهارنامه ثبت برند و علائم تجاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

هزینه تمدید علامت تجاری

هزینه تمدید برند یا لوگو به تعداد محصولات، مجوزهای لازم و طبقات درخواستی بستگی دارد. به طور مثال، کمترین هزینه تمدید علامت تجاری در سال ۱۴۰۱ در موسسه آسان‌ثبت ۲۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال (دو میلیون و پانصد هزار تومان) است. این مبلغ با احتساب کلیه هزینه‌ها و واریزی‌های دولتی و قانونی محاسبه شده است و با افزایش طبقات برند، به ازای هر طبقه مبلغ دویست هزار تومان به آن اضافه می‌شود.

آیا تمدید علامت و یا برند تجاری الزامی است؟

سامانه آنلاین تمدید برند آسان ثبت

با گذر زمان همه روزه تعداد سامانه‌هایی که به صورت آنلاین خدمات مرتبط با ثبت را انجام می‌دهند بیشتر و بیشتر شده است. شما به عنوان فردی که می‌خواهد شرکت و یا برند خود را ثبت کند حتما به دنبال سامانه‌ای سریع، مطمعن‌ و با پشتیبانی ۲۴ ساعته هستید تا در این راه به مشکلی برنخورید. سامانه‌ای که می‌خواهید با آن کار کنید باید توانایی داشته باشد که اگر سوال یا مشکلی داشتید بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به راه حل مناسب برسید. سامانه مرجع خدمات حقوقی آسان ثبت را می‌توان یکی از برترین سامانه‌ها با پشتیبانی توسط تیم با تجربه‌ای دانست که می‌تواند به شما کمک کند.

به بیان دیگر تیم آسان ثبت به ضروریات رفتارها و تغییرات فرآیندها آشنایی دارد و برای مشتری شفاف‌سازی می‌کند چه اقدام و وظیفه‌ای را در چه بازه‌زمانی باید انجام دهد. این کار مشتریان را به جای ورود به پیچیدگی‌های قانونی و فرآیندی چند ارگان مختلف تنها با یک سازمان (آسان‌ثبت) طرف می‌کند.

مسیر ثبت شرکت و ثبت برند در ایران دارای پیچیدگی‌هایی است که بی‌توجهی به آنها ممکن است طی کردن آن را بسیار طولانی و دشوار کند. خدمات آنلاین به عنوان بهبود کیفیت ارائه انواع خدمات یکی از نشانه‌های توسعه است. استفاده از خدمات آنلاین با توجه به پیشرفت کسب و کارها و سرعت گرفتن روند رقابتی بسیار با اهمیت شده است. این امر دلیل شکل‌گیری کسب‌وکار آسان ‌ثبت را بیشتر مشخص می‌کند؛ می‌توان گفت خدمات آسان ‌ثبت، براساس استانداردهای روز دنیا و با تکنولوژی‌های پیشرفته است.

کد خبر: ۱۹۵٬۶۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha