۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
خانه هایی که از راه دور کنترل می شوند/ ارزآوری چندین میلیونی برای کشور
گفت و گوی بازار با یک مبتکر جوان؛

خانه هایی که از راه دور کنترل می شوند/ ارزآوری چندین میلیونی برای کشور

هنوز یکسالی از فارغ التحصیل جوان اصفهانی نگذشته، اما با وجود روزهای سخت و چالش هایی که پیش رویش است، برای اولین بار، اپلیکیشنی ساخته که میلیون ها تومان ارزآوری برای کشور دارد.

بازار - دریا قدرتی پور:  از ایده تا بلوغ، راه زیادی است، راهی که می تواند یک کسب و کار نو ایجاد کند و سهم یک کارآفرین در این فاصله، رسیدن به اهداف بلند مدت و تلاشی برای فرایند رشد اشتغال است؛ نشستیم پای درد و دل های جوان اصفهانی که هنوز یکسالی از فارغ التحصیل شدنش نگذشته، اما با وجود روزهای سخت و چالش هایی که پیش رویش است، برای اولین بار، اپلیکیشنی ساخته که میلیون ها تومان ارزآوری به کشور دارد. هوشمندسازی خانه هایی که قرار است برای آینده کشور، نقطه استراتژیکی ایجاد کند. موضوعی که با توجه به پیرشدن سنی کشور نقش مهمی در زندگی افراد خواهد داشت. ناصر سلطانی، کارشناس الکترونیک صنعتی از دانشگاه علمی کاربردی اصفهان، گروه انتخاب است و معتقد است که هر کاری را می توان با تلاش و پشتکار به نتیجه رساند.

هوشمند سازی خانه ها موضوعی است که قبلا هم وجود داشته، با توجه به اینکه قبل از شما هم شرکت های دیگری به این مقوله پرداخته اند، بنابراین اپلیکیشن های شما چه شاخصه برتری نسبت به گذشته برای معرفی به بازار دارد؟  

درست است، همانطور که عنوان کردید، نمونه های مشابه دیگری هم برای هوشمند سازی وجود دارد، اما نه با این قدرت و برنامه ریزی و آپشن های مختلف که اکنون ما در حال تهیه آن هستیم و می توان گفت، نمونه مشابهی وجود ندارد. ما در واقع روی میکروبردهایی برنامه ریزی کردیم که می تواند بر روی تمامی وسایل خانه از جمله پرده، فن، بخاری و اسپیلت کنترل کند و این در حالی است که قابلیت ارتقا هم داشته و شما حتی می توانید در شهر دیگری باشید، اما منزلتان را در کنترل بگیرید. یا اگر سالمندی در منزل دارید و او نمی تواند حرکت کند، تلویزیون را برایش خاموش یا روشن کنید، پرده را بکشید و یا چراغ ها را خاموش کنید.  

گویا برای اولین بار در کشور این ایده به اجرا می رسد، به عنوان یک ایده نوپا با چه مشکلاتی در مسیر رسیدن به بازار روبرو هستید؟

دقیقا. آنچه که ما در حال برنامه ریزی روی آن هستیم یک برد است که تنها یک شرکت در دنیا آن را می زند یعنی این نیست که کسی بتواند این کار را انجام دهد و یا با امکاناتی که درایران داریم، هیچکس نمی تواند این کار را انجام دهد و تولید کند، ما صرفا بر روی این برد برنامه ریزی کردیم سخت افزار موجود است و برنامه نویسی کردیم در ایران برای اولین بار انجام شده و خانه های هوشمند اکنون دوربین های ساده با کارهای ساده هستند اینکه بتوانید کنترل کنید سالمندی در منزل دارید که نمی تواند چراغ را خاموش یا روشن کند همه این کنترل ها خیلی مهم است و ما فکر ما این ایده را پیاده کردیم تا برای این عزیزان هم مفید باشد.

به نوعی ما یک کسب و کار نوپا هستیم که می خواهیم در آینده سهمی در بازار داشته باشیم و این فرایند می تواند اشتغالزایی هم داشته باشد. در این مسیر به هر حال با چالش های غیرمنتظره روبرو هستیم که یقینا اتفاقات تلخ و دردناکی را هم برای ما به ارمغان خواهد آورد اما قصد داریم که تمام نیروی خود را به کار بیاندازیم و این اتفاق را رقم بزنیم. به این خاطر که اعتقاد داریم کارآفرینی موتور محرکه ی توسعه ی اقتصاد است و با تشخیص فرصت های اقتصادی و راه اندازی کسب و کارهای نو می تواند ثروت و تکنولوژی را ارتقا دهد.

در زمینه هزینه هایی که این ایده برای اجرا دارد توضیح دهید؟

اکنون سیستم پی ال سی ۳۰۰ میلیون هزینه در بر دارد و به غیر از پشتیبانی و برنامه ریزی که هزینه جداگانه ای دارد و ما توانستیم این هزینه ها را به بهترین شکل پایین بیاوریم و اکنون طبق برآوردهای ما اگر یک ساختمان بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون هزینه ساخت داشته باشد، برای هر واحد بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون هزینه می برد که این سیستم را داشته باشد، البته طبق آپشن هایی که دارد به طور میانگین از ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دربرخواهد داشت و بالتبع هر کجای دنیا که باشید می توانید کنترل لازم را روی منزلتان داشته باشید.

آیابه حامی مالی موضوع هم فکر کرده اید؟

یک سری از اشخاص حقیقی و حقوقی و دانشگاه ها به سمت ما آمده اند، اما ما هنوز خودمان این کار را اجرایی نکرده ایم و در حال اطلاع رسانی، برآورد و شناسایی هزینه ها هستیم که بتوانیم در آینده نزدیک با یک سرمایه گذار صحبت کرده و این ایده را به سرانجام برسانیم و به بازار بیاوریم، البته در یکسری از ساختمان ها درخواست داشته ایم، اما هنوز در حد طرح است، اما آزمایش ها انجام شده و به لحاظ کاربردی جواب خواهد داد.

کد خبر: ۱٬۸۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha