۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
راهنمای کامل دستکش های ضد برش و ضد اسید

راهنمای کامل دستکش های ضد برش و ضد اسید

پارچه‌های مقاوم در برابر برش آن‌هایی هستند که می‌توانند در برابر برش یا سایش مقاومت کنند. این محصولات از پوشنده در برابر حوادث و خطرات شغلی محافظت می‌کنند.

بازار؛ گروه صنعت: پارچه‌های مقاوم در برابر برش آن‌هایی هستند که می‌توانند در برابر برش یا سایش مقاومت کنند. این محصولات از پوشنده در برابر حوادث و خطرات شغلی محافظت می‌کنند. مواد فلزی، پاراآرامید، مواد پلی اتیلن با مدول بالا و مواد ساختاری با چگالی بالا در تولید منسوجات مقاوم در برابر برش استفاده می شود. پارچه های مقاوم در برابر برش کاربردهای مختلفی در حفاظت مکانیکی برای پوشنده دارند. آنها برای استفاده در پیش بند و دستکش برای سرآشپزها، استفاده نظامی، صنعت ساختمان، استفاده از جنگل در پیرایش درختان و غیره استفاده می شوند.

انواع دستکش ایمنی ضد برش

یک دستکش ضد برش از دست های پوشنده در برابر انواع خطرات و بریدگی های تصادفی چاقو و شیشه و یا اجسام تیز محافظت می کند . در تعریف تجهیزات محافظ شخصی (PPE)، دستکش‌های مقاوم در برابر برش، دستکش‌هایی هستند که برای محافظت از دست‌های پوشنده در برابر بریدگی هنگام کار با ابزارهای تیز طراحی شده‌اند. آنها را می توان به دستکش های توری فلزی، دستکش های ضد برش دوخته شده و دستکش های بافتنی بدون درز تقسیم کرد.

دستکش های توری فلزی ساخته شده از زنجیر هستند و از حلقه هایی از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند. آنها معمولاً در کارخانجات صنایع غذایی استفاده می شوند.

دستکش های ضد برش دوخته شده را می توان با استفاده از مواد مقاوم در برابر برش با آستر کامل یا کف دست از مواد مقاوم در برابر برش ساخت، مواد به شکل برش خورده و به صورت دستکش دوخته می شوند.

دستکش های بافتنی بدون درز توسط یک دستگاه بافندگی تخت به صورت یک تکه بافته می شوند. حفاظت از برش توسط موادی با کارایی بالا مانند پاراآرامید ،پلی اتیلن با عملکرد بالا (HPPE ) ، نخ های پلی وینیل استات ویژه (PVA) یا سیم فولادی و نخ های فایبرگلاس ساخته می شود. ماشین‌های بافندگی معمولاً با استفاده از گیج طبقه‌بندی می‌شوند و می‌توانند از گیج ۷ تا گیج ۱۸ و ۲۱ متغیر باشند. دستکش ها اغلب با لاتکس جامد یا فوم دار ، نیتریل یا پلی اورتان پوشانده می شوند .

راهنمای کامل دستکش های ضد برش و ضد اسید

استاندارد دستکش ضد برش

یکی از روش های ارزیابی مقاومت برش، استاندارد EN ۳۸۸:۲۰۱۶ است که از یک تیغه چرخان دایره ای به قطر ۴۰ میلی متر استفاده می کند که برخلاف جهت حرکت می چرخد.

EN ۳۸۸ در سال ۲۰۱۶ به روز شد و یکی از تغییرات مهم، معرفی یک حرف A تاF برای نشان دادن مقاومت برش A<۲N، B<۵N، C<۱۰N، D<۱۵N، E<۲۲N و F<۳۰N است.

استاندارهای آمریکا معروف به ANSI نیز وجود دارد که سطوح برش را به A۱ تا A۹ تقسیم بندی کرده است .

کاربرد دستکش های محافظ

دستکش های محافظ دست برای محافظت در برابر طیف وسیعی از خطرات طراحی شده است، از جمله:

بریدگی و ساییدگی؛

دمای شدید؛

تحریک پوست و درماتیت؛

تماس با مواد سمی یا خورنده

بسته به خطرات احتمالی، انواع مختلفی از دستکش محفاظت از دست در دسترس می باشد. بارزترین شکل آن دستکش ایمنی است که می تواند از طیف وسیعی از مواد ساخته شود.

انواع مواد دستکش های محافظ

دستکش های محافظ از مواد مختلفی ساخته شده است که توانایی محافظت از دست ها در برابر انواع خطرات را دارند. استفاده از این دستکش های باید متناسب با محیط کاری و نوع خطرات ایجاد شده در آن محیط باشد. در ادامه انواع مواد استفاده شده در ساخت دستکش های محافظ را توضیح خواهیم داد.

لاتکس : دستکش یکبار مصرف دستکش استاندارد معاینه

نیتریل: دستکش یکبار مصرف، بررسی مواد شیمیایی ناشناخته، داروها، لک شدن پوست، بیماری های مسری (مانند هپاتیت)

پی وی سی : دستکش کار با دیزل و سایر روغن های سوختی، برخی از مواد شیمیایی رایج

لاستیک : دستکش‌های صنعتی مناسب برای موتورخانه و محافظت در برابر فضولات، مواد ضدعفونی کننده و مواد شیمیایی خانگی، دیزل و سایر روغن های سوختی

نخی : دستکش با کف دست چرمی محافظت در برابر خراش ها، ساییدگی ها و بریدگی های جزئی (به عنوان مثال از لبه های زبر یا تیز)

چرم : دستکش سنگین و آرامید محافظت در برابر بریدگی و ساییدگی (اشیاء تیز)

نایلونی : دستکش برای کف دست های ضد لغزش، چسبندگی خوب و دارای محافظت محدود از دست هستند.

دستکش های محافظ در برابر مواد خطرناک شیمیایی و دستکش ضد اسید:

به یاد داشته باشید که دستکش ها باید به طور مناسب نگهداری شوند و به طور مرتب تعویض شوند. لاستیک های طبیعی و مصنوعی هر دو در طول زمان تجزیه می شوند و ممکن است سطح حفاظتی مناسبی را ارائه نکنند. برای کارهایی مانند نمونه‌برداری، قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی و انواع اسید باید به صورت کوتاه استفاده شوند. اما درک خطرات و قابلیت‌های دستکش مهم است. معمولاً از اصطلاحات زیر برای دستکش های ضد اسید و مواد شیمیایی استفاده می شود:

نفوذ : فرآیندی که در آن ماده شیمیایی از طریق دستکش در سطح مولکولی حرکت می کند. میزان نفوذ نشان می دهد که برای چه مدت می توان دستکش را پوشید. دستکشی با ضریب نفوذ کم بهترین است.

تخریب : تغییر در یک یا چند ویژگی فیزیکی دستکش محافظ می باشد که در نتیجه قرار گرفتن در معرض یک ماده شیمیایی است.

زمان شکست : زمان بین اولین تماس با دستکش و تشخیص ماده شیمیایی داخل دستکش است. این در نمودار سازگاری شیمیایی بیان شده است. زمان موفقیت یک دستکش مقاوم در برابر مواد شیمیایی باید بیش از ۳۰ دقیقه باشد.

در نهایت، مهم است که هنگام درآوردن دستکش از قرار گرفتن ناخواسته در معرض مواد شیمیایی اجتناب کنید.

دستکش هایی که برای محافظت در برابر مواد شیمیایی و ضد اسید طراحی شده اند باید با استاندارد EN۳۷۴

راهنمای کامل دستکش های ضد برش و ضد اسید

مطابقت داشته باشند که سطوح مختلف پوشش را فراهم می کند:

نوع A: دستکش محافظ با مقاومت در برابر نفوذ حداقل ۳۰ دقیقه برای حداقل ۶ ماده شیمیایی آزمایشی

نوع B: دستکش محافظ با مقاومت در برابر نفوذ حداقل ۳۰ دقیقه برای حداقل ۳ ماده شیمیایی آزمایشی.

نوع C: دستکش محافظ با مقاومت در برابر نفوذ حداقل ۱۰ دقیقه برای حداقل ۱ ماده شیمیایی آزمایشی.

باید بررسی کنید که دستکش محافظت مناسبی از ماده شیمیایی مربوطه و زمان کافی برای انجام نمونه برداری دارد. چندین استاندارد دیگر وجود دارد که برای انواع مختلف حفاظت علامت گذاری می کند:

EN ۳۸۸ حفاظت مکانیکی در برابر سایش و بریدگی

EN ۴۰۷ حفاظت در برابر آتش/حرارت

EN ۵۱۱ حفاظت در برابر سرما و یخ زدگی

EN ۱۶۳۵۰ حفاظت الکترواستاتیک

در کجا باید از دستکش محافظ استفاده شود؟

در حین انجام کار، باید از دستکش های محافظ دست استفاده کنید. در تمامی محیط های کاری که احتمال وجود خطرات دست مانند برش، له شده و یا سوراخ شدن وجود داشته باشد باید از دستکش های محافظ دست استفاده کرد. این یک الزام قانونی و ایمنی می باشد. علاوه بر این رعایت این نکته مهم است که دستکش های ایمنی باید کاملا با دستان کاربر متناسب باشند تا به علت بزرگ بودن و یا کوچک بودن دچار صوانح و آسیب های بعدی نشوند. در بعضی از محیط های کاری کاربران با مواد خطرناک یا مواد شیمیایی با ترکیب ناشناخته و همچنین عوامل عفونی، خون و مایعات بدن کار می کنند، بنابراین باید دستکش یکبار مصرف را همراه با سایر تجهیزات محافظت فردی PPE بپوشند. لایه های اضافی دستکش ایمنی ممکن است برای محافظت بیشتر یا محافظت در برابر ترکیبی از خطرات شیمیایی و بیولوژیکی و فیزیکی لازم باشد.

راهنمای کامل دستکش های ضد برش و ضد اسید

الزامات استفاده از دستکش های محافظ

دستکش های پی وی سی را نباید در دمای بسیار پایین پوشید زیرا ممکن است سفت شوند.

دستکش‌های چرمی یا نخی سنگین اگر برای مدت طولانی استفاده شوند، به‌ویژه در محیط‌های گرم، می‌توانند ناراحت‌کننده باشند.

دستکش ها هیچ محافظتی از مچ دست یا ساعد ندارند. اگر خطر آسیب به این قسمت های بدن وجود دارد، دستکش ایمنی ساق بلند باید پوشیده شود و در آستین لباس های دیگر فرو شود. این امر خطر ریزش مواد خطرناک را به پایین بازو و در ناحیه دستکش کاهش می دهد.

هنگام کار با مواد شیمیایی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باید به حداقل برسد. حتی اگر SDS ایمنی و حفاظت دستکش را توصیه کند، اما این ممکن است فقط برای مدت محدودی از شما محافظت کند. این ماده شیمیایی ممکن است حتی پس از مدت کوتاهی در دستکش تخریب یا نفوذ کند. اگر مطمئن نیستید، به دنبال مشاوره باشید یا از کارکنان یا پیمانکاران آموزش دیده برای انجام نمونه برداری استفاده کنید.

نگهداری و مراقبت از دستکش های محافظ

شما می توانید اکثر دستکش های ایمنی را با تمیز کردن و نگهداری آنها مطابق با دستورالعمل های سازنده در شرایط خوبی نگه دارید. دستورالعمل های خاص زیر عمر دستکش های خاص را افزایش می دهد:

دستکش های پی وی سی باید با شستن مرتب سطوح بیرونی تمیز نگه داشته شوند . اگر اجازه دهید کثیف شوند، تاثیر بسیار کمتری خواهند داشت.

دستکش های لاستیکی طبیعی (لاتکس) به راحتی آسیب می بینند. اجازه ندهید آنها با روغن، گریس، سقز یا سایر حلال ها تماس پیدا کنند. شما هم چنین باید:

آنها را با آب و صابون بشویید اگر برای کار با اسیدهای قوی یا قلیایی استفاده شده باشد.

آنها را در یک ظرف محکم، در مکانی خشک و خنک، در صورت عدم استفاده نگهداری کنید.

قبل از پوشیدن دستانتان مطمئن شوید که تمیز و خشک هستند.

داخل آن را به طور منظم با آب و صابون بشویید و اجازه دهید کاملا خشک شود. و آنها را بیش از حد لازم نپوشید.

دستکش های یکبار مصرف برای یک بار استفاده ساخته می شود. آنها باید دور ریخته شوند. و به یاد داشته باشید که احتمالاً باید به عنوان زباله های خطرناک مشخص شوند. مخصوصاً هنگام کار با کالاهای خطرناک، مواد شیمیایی با ترکیب ناشناخته و همچنین عوامل عفونی، هنگام برداشتن آنها باید مراقب آلودگی ثانویه باشد. شما باید هر گونه دستکش آلوده را در یک کیسه جداگانه در بسته قرار دهید تا توسط یک شرکت دفع زباله مورد تایید خارج شود. همچنین باید به پوشیدن و برداشتن دستکش صحیح توجه شود تا از آلودگی متقاطع جلوگیری شود.

کد خبر: ۱۸۲٬۱۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha