۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹
آیا بازار طلا به روند صعودی باز خواهد گشت؟| چه زمان اقدام به خرید نماییم؟
بازار بررسی کرد؛

آیا بازار طلا به روند صعودی باز خواهد گشت؟| چه زمان اقدام به خرید نماییم؟

علیرغم رویه مرسوم، قیمت طلا طی یک سال گذشته ۱۶ درصد ریزش داشته و اکنون این سوال مطرح است که چه زمان بازار به رویه صعودی خود باز خواهد گشت؟

بازار؛ گروه بین الملل: طلا یکی از قدیمی ترین ابزارهای بشری برای حفظ ارزش سرمایه و البته حصول ارزش افزوده طی قرن های متمادی محسوب شده وعلیرغم رونق بازارهای سهام، کریپتو و فارکس، همچنان از هواداران پر و پا قرص خود در سطح جهان برخوردار است.

طلا، ابزاری امنیت ساز در برابر تورم

یکی از کاربردهای اصلی طلا، استفاده از این فلز به عنوان ابزاری برای تبدیل سرمایه به ویژه در دوران نابسامانی اقتصاد جهانی، منطقه ای و محلی است. در همین راستا، شهروندان کشورهایی که با ریزش شدید ارزش پول مواجه هستند، معمولا طلا را به عنوان یکی از گزینه های جدی پیش رو برای تبدیل سرمایه خود در نظر می گیرند.

به عنوان مثال، به دلیل افزایش کم سابقه نرخ تورم در ترکیه طی بیست سال اخیر، شهروندان این کشور نسبت به خرید طلا به عنوان پشتوانه دارایی های شخصی خود طی یک سال گذشته اقدام نمودند. تورمی که بخشی از آن، در کنار سیاست های پولی و بانکی دولت اردوغان در خصوص کاهش نرخ بهره، به کاهش میزان واردات طلا به این کشور از سال ۲۰۲۱ به این سو باز می گردد.

آیا بازار طلا به روند صعودی باز خواهد گشت؟| چه زمان اقدام به خرید نماییم؟

از سوی دیگر، کشورهای ثروتمند جهان برای قدرتمند ساختن بیشتر اقتصاد خود، همواره نسبت به افزایش ذخایر طلای خود اقدام می کنند که یکی از دلایل افزایش کم و منطقی نرخ تورم در این کشورها محسوب می شود.

به عنوان مثال، آمریکا رتبه اول ذخایر طلا در جهان را به خود تخصیص داده و پس از آن، کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، روسیه، چین و سوئیس که همگی در زمره کشورهای صنعتی جهان به حساب می آیند، رتبه های بعدی ذخایر طلا را به خود تخصیص داده اند.

آیا بازار طلا به روند صعودی باز خواهد گشت؟| چه زمان اقدام به خرید نماییم؟

به همین دلیل، تقاضای جهانی برای طلا تقریبا رو به افزایش بوده و طی ۲۰ سال گذشته، قیمت جهانی این فلز گرانبها بیش از ۳۱۸ درصد رشد داشته است.

دلیل ریزش قیمت طلا طی یک سال گذشته

سوای مطالب عنوان شده، ارزش طلا بر کسی پوشیده نبوده و توضیحات مذکور صرفا از سر بیان اهمیت جهانی و ارائه آمارهای تایید کننده این مدعا بوده است. اما علیرغم رسم معمول چندین دهه گذشته، قیمت طلا از سال پیش تاکنون بیش از ۱۶ درصد کاهش داشته و همین رقم طی شش ماه گذشته بیش از ۲۳ درصد بوده است.

این در حالیست که بنا بر رسم معمول، قیمت طلا با توجه به شکل گیری تورم بی سابقه در جهان، می بایست رشدی صعودی به خود گرفته و همپای افزایش نرخ تورم جهانی پیش می رفت؛ در صورتیکه رویه یک سال گذشته روندی معکوس را نشان می دهد.

آیا بازار طلا به روند صعودی باز خواهد گشت؟| چه زمان اقدام به خرید نماییم؟

دلیل اصلی این ریزش بی سابقه در بازار طلا، افزایش بی سابقه شاخص دلار آمریکا به عنوان ارز مرجع و اصلی بازار فارکس بوده که خود دلار را نه تنها به عنوان یک ارز، بلکه ابزاری مناسب برای مقابله با تورم تبدیل کرده؛ شاخصی که رقم آن طی ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده و سرمایه گذاران زیادی را به بازار دلار جذب نموده است.

البته سایر بانک های مرکزی بزرگ جهان مانند بانک های مرکزی انگلیس، اروپا، کانادا، استرالیا و آلمان نیز در این مسیر، بانک مرکزی آمریکا را همراهی کرده و طی مراحلی مختلف، اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی خود نموده که خرید ارزهای این کشورها همواره به عنوان ابزاری مناسب برای سرمایه گذاران طی ماه های گذشته مطرح بوده است.

همین امر منجر به ریزش قیمت طلا در قیاس با سال های گذشته شده است. چراکه در حال حاضر، سرمایه گذاری روی دلار امن از ورود به هر نوع بازار ریسک پذیر دیگر مانند طلا، نقره، بورس و رمزارز بهتر است.

همچنین بحران فزاینده در محیط بین الملل مانند جنگ اوکراین، تنش در روابط تجاری و سیاسی میان آمریکا و چین بر سر تراشه ها و مساله تایوان، احتمال افزایش آتش جنگ در سطح نظام بین الملل را افزایش داده است.

از سوی دیگر، افزایش میزان بیکاری و ورشکستگی کارخانه ها و واحدهای صنعتی دیگر در سایه رکود در حال شکل گیری به ویژه در کشورهای صنعتی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان نیز به نگرانی و ترس حاکم بر بازار و سرمایه گذاران افزوده که می تواند جایگاه دلار امن و نقد را بیش از پیش در میان آنها ارتقاء بخشد.

زمان مناسب خرید طلا چه وقت است؟

اکنون برای بسیاری از دارندگان طلا و همچنین افرادی که دارای نقدینگی بوده و قصد تبدیل آن به طلا را دارند، این سوال مطرح است که چه زمان می توان به افزایش قیمت طلا و قرار گرفتن آن در مسیر صعودی امیدوار بود؟

با توجه به مسائل مطرح شده، به سادگی می توان دریافت که تا زمان توقف سیاست افزایش نرخ بهره بانکی توسط بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک های مرکزی جهان، نمی توان به افزایش قیمت طلا در بازار امیدوار بود.

همچنین نتیجه جنگ اوکراین و روسیه نیز بسیار حائز اهمیت است. علیرغم میل پوتین به اتمام جنگ با الحاق بخش هایی از شرق اوکراین، کی یف، اتحادیه اروپا و آمریکا همچنان اعلام کرده اند که نتایج این همه پرسی را نپذیرفته و آن را باطل می دانند.

آیا بازار طلا به روند صعودی باز خواهد گشت؟| چه زمان اقدام به خرید نماییم؟

باید توجه داشت که الحاق شبه جزیره کریمه در ابتدای امر و مناطق شرقی اوکراین در این مقطع زمانی به خاک روسیه، وضعیتی را ایجاد نموده که طی آن، غرب بر سر دو راهی در برابر این تصمیم روسیه قرار گرفته است.

از سویی، امکان مواجهه سفت و سخت با روسیه با توجه به انواع تنش های پیش روی اروپا و آمریکا به ویژه مساله انرژی وجود نداشته و از سوی دیگر، پذیرش نتایج همه پرسی روسیه به مفهوم پذیرش شکست غرب در برابر مسکو خواهد بود که در عمل، امکان اتخاذ چنین رویکردی نیز سخت به نظر می رسد.

لذا برای ورود به بازار طلا، باید منتظر ماند و دید که در وهله نخست، مساله جنگ اوکراین و همه پرسی برگزار شده در این کشور به کجا خواهد رسید. سپس، مساله بحران انرژی در اروپا که می بایست پیش از زمستان حل شود و در غیر اینصورت، نیاز بازار قاره سبز به نقدینگی بیشتر در راستای تامین بهای انرژی با قیمت های بالاتر و پیش بینی نشده در بودجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا می تواند منجر به ریزش بیشتر بازار طلا شود.

همچنین بر اساس آخرین اخبار، فدرال رزرو آمریکا نیز قرار است تا پایان سال جاری میلادی، دستکم طی دو مرحله دیگر اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی نماید که بازده سرمایه گذاری روی دلار در برابر طلا را باز هم افزایش خواهد داد.

کد خبر: ۱۷۸٬۳۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha