۲۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸
دست رد پارامترهای داخلی و خارجی به شاخص بورس
بررسی شرایط بازار سرمایه در سال جاری؛

دست رد پارامترهای داخلی و خارجی به شاخص بورس

بازار سرمایه در سال جاری تمام پارامترهای رشد خود را از دست داده بنابراین بیشتر کارشناسان به ادامه شرایط کنونی بازار در همین شاخص امید دارند.

بازار؛ شاخص کل بازار سرمایه از ابتدای سال تا آخرین روز معاملاتی خود در هفته گذشته تقریبا حدود 100 هزار واحد ریزش را تجربه کرده که در کل می‌توان گفت در شش ماهه نخست سال جاری بازه صفر درصدی داشته است.

شاخص‌کل از ابتدای سال ‌تاکنون ۶ مرتبه در محدوده ۰۵/ ۰ تا منفی ۰۵/ ۰ نوسان کرده و این مقدار از تحرکات نماگر اصلی بازار از ابتدای تیرماه تا کنون حدود ۴ مرتبه بوده است و روند نوسانات نماگر یادشده محدود و محدودتر می‌شود. بازده بازار سرمایه از ابتدای سال تا مرداد ماه منفی 2.9 درصد بوده که این بازده در بازارهای موازی دیگر مثل سکه منفی 7.3 درصد، دلار منفی 9 درصد، مسکن 2 و خودرو 1 درصد بوده ، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت به غیر از چند سهم کوچک مابقی سهم‌ها مابقی رونق چندانی در این مدت نداشتند.

تورم ارز4200 تومانی هنوز تخلیه نشده
شاخص کل بورس تهران به عنوان نماینگر وضعیت اقتصادی موثر از نرخ تورم، نرخ سود بانکی، وضعیت شرکت‌ها، شرایط سیاسی کشور و وضعیت بازارهای جهانی دارد. در سال جاری بیشترین عامل رشد تورم برداشته شدن ارز 4200 تومان بود که به گفته فعالین اقتصادی هنوز تورم ناشی از آن خارج نشده است.

بانک مرکزی هم مدعی شده که تورم ناشی از ارز 4200 تومان که بیشتر بر روی کالاهای خوراکی بوده کنترل شده این در حالی است که خود رئیس جمهور هم در انتقاد از وضعیت به وجود آمده از طرح اصلاح اقتصادی در یک برنامه تلویزونی گفته بود »قابل قبول نیست که کالایی که به طرح اصلاح اقتصادی ربط مستقیم و غیرمستقیم ندارد، گران شود.

پایه پولی هم دست رد به بورس زد
یکی از عوامل مهم در رشد تورم رشد نقدینگی و پایه پولی کشور است که با توجه به داده‌های آماری بانک مرکزی رشد حجم پایه پولی در خرداد ماه نسبت به اواخر اردیبهشت ماه 28هزار میلارد ریال کاهش بوده اما بر اساس آخرین آمار موجود یکی از عوامل موثر بر پایه پولی تزریق پول به بازار باز است که گفته می‌شود در این معاملات سهم مانده عملیات بازار باز در پایه پولی رشدی 18 درصدی را در ماه مرداد داشته است بنابراین با توجه به این سناریو احتمال رشد تورم وجود دارد.

اما باید به این نکته توجه کرد که حذف ارز 4200 تومان باعث کاهش رشد پایه پولی است که اثرات آن بیش از عملیات بازار باز است بنابراین با توجه به گفته کارشناسان و همچنین آمار بانک مرکزی تورمی که با رشد نقدینگی همراه نباشد گذرا است و در نتیجه با توجه به پارامترهای موجود شاهد کاهش تورم ناشی از رشد پایه پولی تا پایان سال خواهیم بود.

به گفته کارشناسان عامل تورمی تا پایان سال از بازار سرمایه برداشته شده بنابراین نباید انتظار رشد چندانی از این مسیر برای بازار سرمایه باشیم. در بخش دیگر کاهش روند قیمتهای جهانی بوده که می‌توان از عوامل مهم دیگر در رشد و یا عدم رشد بسیاری از سهم‌های که مواد اولیه آن وابستگی به نرخ جهانی دارد اشاره کرد.

که در همین رابطه امین بهمنش کارشناس بازارهای بین المللی هم در پاسخ به این سوال که علت عدم تغییر در شاخص کل بعد از حدود شش ماه از ابتدای سال به خبرگزاری بازار گفت: علاوه بر عوامل داخلی مثل نرخ ارز، تورم، نرخ بهره بین بانکی و غیره یکی از عوامل مهم در عدم رشد برخی از سهم‌ها کاهش قیمت جهانی کامودیتی ها است که تاثیر مهم بر قیمت سهم های داخلی داشته است.

به گفته او قیمتهای جهانی روبه کاهش است و با توجه به کاهش تنش ها پیش بینی می‌شود نرخ های جهانی چندان تغییر قیمت ندهند.

نرخ بهره بانکی زورش به معامله گرها نرسید
نرخ بهره بین بانکی به ۲۱ درصد رسید و روند نقدینگی و پایه پولی را دولت نزولی اعلام می کند ولی اینکه چه قدر سیستم اقتصادی توان حفظ این روند نزولی را داشته باشد مشخص نیست، بنابراین از این پارامتر هم چندان نمیتوان امید رشد بورس را داشت.

پیمان مولوی عضو انجمن اقتصاددان ایران هم بر این باور است که بازار بورس مانند بازارهای موازی مثل طلا در محاق است. او می‌گوید بازار املاک به این سه دلیل، اول، تخلیه تورم ارز ۴۲۰۰ هنوز تمام نشده، دوم، بازارهای موازی طلا و بورس در محاق هستند و سوم نیاز به جریان درآمدی پایدار در شرایط کنونی کشور برای بسیاری از مردم.

یکی از دلایل رشد یا عدم رشد در بازار سرمایه نرخ بهره بین بانکی است که بانک مرکزی در بسته ۱۰ بندی پیشنهادی برای حمایت از بازار سرمایه متعهد شده است، نرخ بهره بین بانکی بالاتر از سقف ۲۰ درصد نرود. با نگاه خوشبینانه می‌توان گفت که کاهش نرخ بهره بین بانکی از ریزش بیشتر شاخص کل جلوگیری کرد.

بالا رفتن نرخ بهره بین بانکی به معانی افزایش نرخ سود سپرده و نرخ اوراق بدهی و همچنین افزایش مرخ تسهیلات بانکی از نگاه فعالان بازار است که این موضوع موجب تنش در بازار سرمایه می‌شود.

کاهش میزان پول حقیقی در بازار سرمایه و عدم اطمینان سهامداران برای افزایش میزان ورودی پول به این بازار سبب شده که جابه جای شاخص در بازه تقیربا صفر باشد. در معاملات روزانه به غیر از چند سهم مابقی سهم ها چندان مورد اقبال سهامداران بازار نیست.

با توجه به عوامل داخلی و خارجی که در بالا گفته شد و همچنین نظر کارشناسان می‌توان نتیجه گرفت که روند بازار تا پایان سال رشد قابل قبولی ندارد. و آنچه که مسلم است با توجه به اصلاحات اقتصادی ما از ابتدای سال آینده شاهد رشد شاخص و برگشت بورس بر مدار اصلی خود هستیم.

کد خبر: ۱۷۵٬۴۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha