۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
دیجیتالی شدن صنعت پتروشیمی چه تحولاتی در پی دارد؟
بازار گزارش می دهد؛

دیجیتالی شدن صنعت پتروشیمی چه تحولاتی در پی دارد؟

دنیای دیجیتال با سرعت در حال رسوخ به زندگی ما است و به نظر می رسد صنعت پتروشیمی هم به سرعت در مسیر دیجیتالی شدن حرکت می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: توسعه دیجیتالی یکی از مسایلی است که طی یک دهه اخیر بارها در مورد آن صحبت شد. اهمیت این موضوع به اندازه ای بود که مفهومی با عنوان انقلاب دیجیتالی در دنیا مطرح شد و در مورد تحولاتی که این انقلاب در بازار کار، اقتصاد، تولید و صنعت ایجاد می کند مطالعات زیادی انجام شد. حال به نظر می رسد دامنه دیجیتالی شدن در دنیا وسعت گرفته است و صنعت پتروشیمی در حال تبدیل شدن به محور تازه دنیای دیجیتال است.

بلومبرگ در این زمینه نوشت: «در سالهای اخیر به خصوص بعد از همه گیری کرونا توسعه دیجیتالی در دنیا سرعت بیشتری گرفته است به همین دلیل است که مطالعات از تسریع روند دیجیتالی شدن صنایع و تغییر در فرصتهای شغلی در سالها و ماه های آینده خبر می دهد.»

طبق گزارش ارایه شده توسط بلومبرگ دیجیتالی شدن کارخانه های فعال در حوزه پتروشیمی در امریکا با سرعت زیادی پیگیری می شود و دلیل این مساله تاثیر مثبت دنیای دیجیتال در ارتقای استاندارد فعالیتهای اقتصادی است. در این گزارش آمده است: «پژوهشگران بر این باورند که با توسعه دیجیتالی کارخانه های پتروشیمی سرعت انتشار کربن در این صنعت کاهش می یابد. این مساله در دنیای امروز که افزایش حجم الاینده ها و تغییرات جوی از چالشهای مهم محسوب می شود از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر صنعت پتروشیمی صنعتی است که تداوم آن برای تداوم رشد اقتصادی و صنعتی در دنیا ضروری است و تبدیل کردن ان به صنعتی کم الاینده و پایدار به معنای تلاش برای تداوم بخشی به رشد اقتصادی و صنعتی در دنیا است.»

اولین کارخانه پتروشیمی امریکا که این طرح را به طور جدی پیگیری می کند کارخانه تولید فراورده های پتروشیمی در لوییزیانای امریکا است. مدیر عامل این کارخانه در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: «دیجیتالی شدن دیگر طرحی برای اینده نیست بلکه یک ضرورت برای تداوم بخشی به رشد اقتصادی و توسعه صنعتی است. دیجیتالی شدن به معنای سرمایه گذاری برای مدرنیزه کردن اقتصاد و صنعت در دنیا است و هر روز سهم بیشتری در اقتصاد خواهد داشت.»

با وجود اینکه امروزه بحث برسردیجیتالی شدن صنعت پتروشیمی در امریکا با جدیت زیادی پیگیری می شود ولی مطالعه تاریخی نشان می دهد اولین بار در سال ۲۰۰۳ شرکت اگزون موبیل امریکا سرمایه گذاری بزرگی برای به کارگیری واقعیت مجازی در این کارخانه را انجام داد.

در آن زمان دوره های آموزش واقعیت مجازی برای مقامات این شرکت و کارکنان رده بالا برگزار شد تا از این طریق زمینه برای توسعه بیشتر دیجیتالی در شرکت فراهم شود. حال شرکت اگزون موبیل که حدود دو دهه در این زمینه سابقه دارد، برای همکاری با شرکت پتروشیمی لوییزیانا اعلام آمادگی کرده است.

شرکت شل هم در سال ۲۰۱۷ سرمایه گذاری در این زمینه را شروع کرد و توانست تغییرات زیادی در این حوزه ایجاد کند. به نظر می رسد با توجه به تاکید شرکتهای پتروشیمی امریکا روی این مساله مهم، درآینده ای نه چندان دور امریکا بتواند به عنوان کشوری که صنعت پتروشیمی دیجیتالی را به دنیا معرفی کرده است شناخته شود و انتقال تجربیاتش در این زمینه به منبع درآمدی برای امریکا تبدیل شود.

کد خبر: ۱۷۴٬۷۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha