۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
رونق بورس برق با مشارکت بیشتر صنایع و نیروگاه‌ها

رونق بورس برق با مشارکت بیشتر صنایع و نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق گفت: به زودی شاهد این خواهیم بود که سهم عمده‌ای از عملیات خرید و فروش برق در وزارت نیرو به بورس انرژی ایران منتقل شود.

به گزارش بازار به نقل از بورس انرژی، مصطفی رجبی مشهدی با اعلام این خبر گفت: وزیر محترم نیرو از ابتدای ورود به وزارت نیرو و کسب رأی اعتماد به دنبال این بودند که عملیات خرید و فروش برق در بورس انرژی ایران را توسعه دهند و وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه از فرایند قیمت‌گذاری خارج شوند، به طوری که خود خریدار و فروشنده بتوانند قیمت را در چارچوب عرضه و تقاضا تعیین کنند و وزارت نیرو هم با حفظ جایگاه حاکمیتی خود در جهت ترانزیت برق و پایداری شبکه سراسری برق عمل کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای فراهم شدن امکان حضور مشترکان بالای ۵ مگاوات صنعتی در بازار بورس انرژی ایران گفت: در ابتدای سال گذشته صرفا حدود ۸ درصد از مصارف مشترکان صنعتی بالای ۵ مگاوات از طریق بورس معامله می‌شد و این رقم اکنون به ۴۵ درصد رسیده است. ۵۵ درصد باقیمانده از این مشترکان هم مختار به خرید برق از بورس انرژی ایران یا از مالکان شبکه هستند، ولی با این حال در تلاش هستیم با تسهیل‌گری و آگاه سازی، آن‌ها را نیز ترغیب به خرید از بورس نماییم تا سهم معاملات این دسته از مشترکان به درصد عمده‌ای برسد.

رجبی مشهدی بیان کرد: کل حجم معاملات برق مشترکان بالای ۵ مگاوات حدود ۸۶ میلیارد کیلووات‌ساعت انرژی است و برای مشترکان بالای ۱ مگاوات نیز که حجم معاملات آن‌ها در حدود ۱۴ میلیارد کیلوات‌ساعت است، پیش‌بینی شده است که از اواخر مهر ماه از طریق بورس انرژی ایران بتوانند برق مورد نیاز خود را تامین کنند. به این ترتیب در مجموع یک‌سوم مصرف برق کل کشور قابلیت خرید در بورس انرژی ایران را خواهد داشت.

سخنگوی صنعت برق در ادامه اظهار داشت: اگر این اقدامات انجام شود و سهم معاملات از بورس انرژی ایران افزایش یابد، نیاز به تعیین قیمت دستوری نخواهد بود و قیمت در چارچوب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. نتیجه مهم این موضوع آن خواهد بود که رقابت واقعی شکل می‌گیرد و قیمت‌ها به تعادل واقعی رسیده و انگیزه لازم برای سرمایه گذار نیروگاهی ایجاد می‌شود و کمبود تولید نسبت به مصرف ازبین رفته و شاهد تراز تولید و مصرف در کشور خواهیم بود.

کد خبر: ۱۷۲٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha