۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵
پیش‌بینی‌های ۳ ماهه رونق بورس | بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی‌های ۳ ماهه رونق بورس | بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد

همدان- پیش‌بینی‌های کارشناسان از سه‌ماهه پیش روی بازار بورس نشان از احتمال رونق آن دارد به‌طوری‌که این رونق می‌تواند جاماندگی‌های چند وقت گذشته را جبران کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بسیاری از سهامداران خُرد هنوز هم پس از ماه ها نسبت به بازار سرمایه بی اعتماد و از آینده آن نگران هستند، وضعیتی که شاید به خروج همین سرمایه های خُرد همراه با ضررها منتهی شود.

کارشناسان این حوزه بارها عنوان کرده اند که در حال حاضر حجم نقدینگی در بازار سرمایه به اندازه کافی بالا نیست و این وضعیت را ناشی از همین بی اعتمادی ها می دانند؛ اما سئوال اینجاست که قرار است سرنوشت بازار بورس به کدام سمت و سو روانه شود؟

بازار بورس و سرمایه در چند ماه آینده وضعیت بدی نخواهد داشت
یک کارشناس بازار بورس در این زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: مهم ترین مسئله برای جذب منابع در بازار سرمایه این است که در بخش های مختلف اقتصادی یک تعادل برقرار باشد و این تعادل باید منطقی باشد چراکه مثلا اگر نظام بانکی سود بالایی دارد در آن حالت نمی توانیم در بازار سرمایه جذب سرمایه داشته باشیم.

همایون دارابی با بیان اینکه یکی از کارهای خوبی که در این رابطه انجام شده بحث مالیات بر سپرده ها است، ادامه داد: این قضیه گامی است برای اینکه دو طرف را متعادل بکند، همچنین مورد دیگری که می توان به آن اشاره کرد کاهش مالیات شرکت های تولیدی است که در لایحه بودجه به آن پرداخته شد.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه از سه موضوع رنج می برد، اظهار کرد: یکی از این موضوعات قیمت گذاری است که اجازه نمی دهد شرکت ها آزادانه حرکت کنند و درآمد واقعی داشته باشند که این موضوع به خصوص در گروه هایی مثل گروه های خودرویی خود را نشان داده و باعث زیان شدید خودرو سازان می شود.

پیش‌بینی‌های 3 ماهه رونق بورس | بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد

پیش‌بینی‌های 3 ماهه رونق بورس | بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد

این کارشناس بازار بورس مسئله بعدی را نرخ بهره دانست و افزود: این مسئله باعث می شود افراد به جای اینکه پول خود را وارد مقوله سرمایه گذاری کنند تمایل داشته باشند آن را در نظام بانکی نگه دارند.

دارابی با بیان اینکه موضوع سوم نرخ ارز است، مطرح کرد: در این مورد اگر زیان کنیم صادر کننده به نفع وارد کننده تنبیه می شود و برای اینکه بتوانیم بازار سرمایه خوبی داشته باشیم اول باید حال تولید کننده ها و بخش واقعی اقتصاد را خوب کنیم چرا که وقتی حال آنها خوب شد سهام هم می تواند رشد کند.

مشکلات قیمت گذاری، نرخ ارز و نرخ بهره باید حل شود تا شاهد بازار خوبی باشیم

وی با اشاره به اینکه مشکلات قیمت گذاری، نرخ ارز و نرخ بهره باید حل شود تا شاهد بازار خوبی باشیم، عنوان کرد: به نظرم بازار بورس و سرمایه در چند ماه آینده وضعیت بدی نخواهد داشت، همچنین واقعیتی که وجود دارد این است که در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت های جهانی بهبود پیدا کرده شرایط بهتری خواهیم داشت.

باید صبر کنیم تا نتایج مشخص شود
این کارشناس بازار بورس در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه بازار همچنان منتظر لایحه بودجه و نتایج مذاکرات وین است، اضافه کرد: درگیری روسیه و اوکرین و مذاکرات وین با فراز و فرودهایی بازار را تحت تاثیر قرار می دهند و باید صبر کنیم تا نتایج مشخص شود.

طی سال های گذشته در بازار بورس دوره های فراز و فرود زیادی را شاهد بودیم و اعتماد مردم که چند وقت گذشته به این بازار کم رنگ شده باید دوباره برگردد

دارابی ادامه داد: مذاکرات وین قطعا مقداری پیچیده و زمانبر است و آنچه مسلم است این است که ما باید مشکلاتی که در داخل کشور وجود دارد را حل و فصل کنیم تا به شرایط بهتری برسیم، علاوه بر این در سال های گذشته در بازار بورس دوره های فراز و فرود زیادی را شاهد بودیم و اعتماد مردم که چند وقت گذشته به این بازار کم رنگ شده باید دوباره بازگردد.

پیش‌بینی‌های 3 ماهه رونق بورس | بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد

در ادامه یک کارشناس دیگر بورس در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازار بورس دو ایهام داشت که یکی برجام و دیگری بودجه بود، گفت: وضعیت هر دو تقریبا مشخص شده است، علاوه بر این موضوع بعدی نرخ بهره است که اگر نرخ بهره ‌ای که بالا رفته اصلاح شود و به حالت قبلی برگردد باید سه ماه پر سود را در بازار سرمایه شاهد باشیم.

سیدمصطفی صفاری با اشاره به اینکه پیش بینی ها برای بازار بورس و سرمایه مثبت است، ادامه داد: این نکته که از طرفی قیمت اجناس چند برابر بالا رفته و از طرفی سهام چند برابر پایین آمده نکته مهمی است و باید به آن دقت کنیم بنابراین نتیجه می گیریم بازار خود، سرمایه ها را جذب می کند و تنها کافی است نرخ بهره یا مصوبات جدیدی علیه بازار نداشته باشیم و شک نکنیم که در آن صورت بازار مسیر خود را پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه گریزی به ناراحتی های چند وقت اخیر مردم از بازار بورس زد و تصریح کرد: در واقع مردم از مواردی مثل اختلافاتی که بین دولتمردان بود، افزایش هزینه های شرکت ها و افزایش نرخ بهره کلافه بودند و به نظر می رسد که این دلخوری قابل رفع شدن باشد و می تواند به حالت قبل برگردد بنابراین مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

پیش بینی های سه ماهه رونق بازار در آینده می تواند جا ماندگی های چند وقت گذشته را جبران کند

این کارشناس بازار بورس در بخش پایانی گفتگو عنوان کرد: پیش بینی های سه ماهه رونق بازار در آینده می تواند جا ماندگی های چند وقت گذشته را جبران کند.

پیش بینی های کارشناسان از سه ماهه پیش روی بازار بورس، نشان از رونق هایی دارد همراه با وضعیتی که بد نخواهد بود، کارشناسان خواستار صبر در این مسیر هستند؛ اما به راستی در این مسیر، در وهله اول نیاز به این است که سرمایه گذاران خُرد بدون داشتن دانش وارد این بازار بورس نشده و اقدام به خرید و فروش سهام هایی متعدد نکنند.

همچنین از سویی، باید اعتمادهای از دست رفته با حمایت از بازار بورس بازگردد، بورس ایران نیازمند حمایت هایی حداقل در سهام های دولتی است تا بتواند نفس های تازه ای بکشد و باز هم با روزگار قرمز و خونین شدن سهام های مردم روبرو نباشیم.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha