۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۷
افزایش قیمت سوخت های جایگزین نفت روسیه
اثر افزایشی بحران جنگ در قیمت ها ادامه دارد

افزایش قیمت سوخت های جایگزین نفت روسیه

پس از تحریم نفت روسیه توسط آمریکا و برخی متحدان اروپایی اش در کمال تعجب قیمت نفت تثبیت شد، زیرا قیمت زغال سنگ به عنوان جایگزین وارد جهش قیمت شده است.

بازار؛ گروه بورس: با آغاز جنگ روسیه و اکراین بسیاری از کالاها در بازار جهانی رشد قیمت داشته اند اما مهمترین کالای استراتژیکی که هیچ کشور و شرکتی نمی تواند بی خیال آن شود سوخت است به همین دلیل روند صعودی ان با جنگ ادامه دار شده است. البته پس از تحریم نفت روسیه توسط آمریکا و برخی متحدان اروپایی اش در کمال تعجب قیمت نفت تثبیت شد، زیرا قیمت زغال سنگ به عنوان جایگزین وارد جهش قیمت شده است.

در روزهای اخیر نمادهای زغال سنگی ایران در کنار سایر نمادهای پالایشی در محدوده ای منفی و صفر قیمتی معامله می شدند در حالی که حاشیه سود این شرکت ها با در نظر گرفتن ادامه تحریم ها روسیه افزایش می یابد.

در شرایط کنونی استرالیا و هند بیشترین زغال سنگ دنیا را تولید می کنند که هر دو از متحدان آمریکا هستند به همین دلیل میزان عرضه این سوخت را در بازار جهانی افزایش می دهند، اما با توجه به اینکه پیش از این زغال سنگ تا محدوده ای ۶۰ دلار کاهش یافته بود و هم اکنون به ۱۰۸ دلار رسیده و روند صعودی آن ادامه دارد

در شرایط کنونی استرالیا و هند بیشترین زغال سنگ دنیا را تولید می کنند که هر دو از متحدان آمریکا هستند به همین دلیل میزان عرضه این سوخت را در بازار جهانی افزایش می دهند، اما با توجه به اینکه پیش از این زغال سنگ تا محدوده ای ۶۰ دلار کاهش یافته بود و هم اکنون به ۱۰۸ دلار رسیده به نظر می رسد در مسیر صعودی قرار دارد و احتمالا اینبار از سقف قبلی خود یعنی ۱۳۰ دلار عبور می کند و اگر این مساله اتفاق بیفتد شرکت های زغال سنگی می توانند حتی روی صا رات محصول هم فکر کنند.

هرچند نباید فراموش کرد که در شرایط کنونی عمده ترین مصرف کننده ای زغال سنگ در ایران شرکت ذوب آهن است که فولاد به روش کوره بلند تامین می کند و شرکت های زغال سنگی برای صادرات محصول ابتدا باید نیاز داخلی کشور را تامین کنند و بعد از آن اقدام به صادرات کنند.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha