۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۴
کمک بانک به توسعه تولید در استان سمنان/ برخی بانک‌ها عملکرد خوبی ندارد
بررسی آخرین وضعیت تسهیلات رونق تولید در سمنان؛

کمک بانک به توسعه تولید در استان سمنان/ برخی بانک‌ها عملکرد خوبی ندارد

سمنان - واحدهای تولیدی بسیاری در سطح استان سمنان برای دریافت تسهیلات رونق تولید به بانک‌های عامل معرفی‌شده‌اند اما ‏بررسی‌ها نشان می‌دهد که عملکرد برخی بانک‌ها نتوانسته رضایت کامل مسئولان استان را در برداشته باشد‎.‎

بازار- گروه استان‌ها؛ یکی از راهکارهای دولت برای ارتقای تولید و همچنین اشتغال، ارائه تسهیلات بهین یاب یا همان رونق تولید و بند الف تبصره ۱۸ ویژه اشتغال‌زایی واحدهای تولیدی است مقوله‌ای که بانک‌های استان سمنان را به کمک تولید می‌آورد.

ستاد رفع موانع تولید در استان سمنان با برگزاری نشست‌های مختلف در سال‌های اخیر نشان داده که توجه خوبی به ارتقای تولید، احیای واحدهای نیمه تعطیل و مشکل‌دار دارد اما بسیاری کارشناسان معتقد هستند که تنها وام دادن نمی‌تواند مشکلات تولید و بیکاری را رفع کند.

پراخت تسهیلات و رتبه خوب استان سمنان؛ ۱۷ واحد تولیدی به بانک معرفی شدند

بررسی وضعیت آخرین پرداختی‌های رونق تولید و تبصره ۱۸ ویژه اشتغال‌زایی واحدهای تولیدی در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که استان سمنان در این زمینه موفقیت‌هایی را کسب کرده است.

این استان درزمینهٔ ارائه تسهیلات رونق تولید حتی رتبه دوم کشور را هم به دست آورده است و آن‌طور که اسودی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: تا آغاز دی‌ماه ۹۸ پنج هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به ۱۹۹ واحد تولیدی استان پرداخت شد.

اسودی بابیان اینکه پرداختی‌ها به واحدهای تولیدی استان در قالب تسهیلات رونق تولید سال ۹۸ و بند الف تبصره ۱۸ بوده است، بیان کرد: ۸۵ واحد در قالب رونق تولید سه هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال و ۱۱۴ طرح مربوط به برنامه تولید و اشتغال، بند الف تبصره ۱۸ حدود دو هزار و ۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند.

وی بابیان اینکه  ۴۱۶ واحد تولیدی برای دریافت ۱۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند، تأکید کرد: ۱۷ واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات از محل منابع رونق تولید ۹۸ به ارزش یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی شدند.

نشست های پرشمار رونق تولید/ هشدار به بانک ها

۲۰۶ نشست رونق تولید در سطح استان سمنان بیش از هر جلسه دیگری درزمینهٔ اجرایی برگزارشده است اما باید در نظر داشت که خروجی این نشست‌ها اهمیت دارد و نه برگزاری مداوم آن‌ها.

یکی از مسائلی که درباره این نشست‌ها مطرح می‌شود عدم همکاری برخی بانک‌ها است، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان دراین‌باره به خبرنگار بازار می‌گوید: پرداخت تسهیلات رونق تولید از سوی برخی بانک‌های عامل این استان، وضعیت رضایت‌بخش و قابل قبولی ندارد.

حشمت‌الله عسگری بابیان اینکه از برخی بانک‌ها توقع بیشتری می‌رود، می‌گوید: با توجه به عملکرد نامطلوب بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات رونق تولید در استان به نظر می‌رسد باید تلاش بیشتری را از سوی مدیران برخی بانک‌ها شاهد باشیم.

وی با انتقاد جدی از برخی بانک‌ها درزمینهٔ عدم ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان می‌افزاید: اسامی بانک‌های عاملی که تعداد طرح‌های پرداختی آن‌ها در حوزه تسهیلات رونق تولید و تبصره ۱۸، صفر باشد و در این‌ خصوص اقدام ویژه و عاجلی انجام ندهند، به‌صورت عمومی اعلام می‌شود.

نباید یکجانبه قضاوت کرد/ بانک ها هم حق دارند

یک کارشناس بانکداری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، معتقد است: نباید یک‌جانبه قضاوت کرد امروز بانک‌ها هم تحت‌فشار هستند و هر اقدامی را نمی‌توانند کنند.

علی صالحیان بابیان اینکه بانک‌ها در وام‌های بانکی که به مردم می‌دهند نهایت سخت‌گیری را در ضامن و سفته و ... دارند و باز برخی افراد بدهی‌شان را به بانک‌ها نمی‌دهند حال فکر کنید کارخانه‌ای می‌خواهد دو میلیارد تومان وام را بدون تضمین محکم بگیرد درنتیجه بانک باید چه کند؟

وی می‌گوید: مدام بر روی بانک‌ها فشار است گویا که عده‌ای خلاف‌کار در بانک‌ها هستند که می‌خواهند کشور پیشرفت نکند و در حال زورگویی به مردم هستند و دارند خون تولیدکنندگان را به شیشه می‌کنند درصورتی‌که این‌گونه نیست بانک با ارائه تسهیلات سود می‌کند چراکه گویا خودش هم شریک طرح‌ها است.

صالحیان می‌گوید: موضوع دیگر این است که برخی بانک‌ها واقعاً منابع ندارند یک بانک وقتی منابعی را ندارد باید چه کند؟ خودش وام بگیرد تا بتواند وام به تولیدکنندگان بدهد؟

بانک کاری را که نخواهد کند نمی کند /برخورد ها سلیقه ای است

در مقابل اما ابراهیمیان یکی از تولیدکنندگان استان سمنان می‌گوید: بانک‌ها هرگز نمی‌گویند که ما وام‌های رونق تولید را نمی‌دهیم اتفاقاً وقتی کارخانه‌داری وارد بانک می‌شود کلی هم او را تحویل می‌گیرند اما سخت‌گیری‌هایی می‌کنند که تولیدکننده بگوید عطایش را به لقایش بخشیدم.

وی می‌گوید: این تقریباً روشی شده که بانک‌ها در پیش‌گرفته‌اند این‌گونه هم به استانداری و نهادهای دیگر می‌گویند که من وام دادم اما کسی نگرفت و هم به خواسته خودشان که عدم پرداخت وام‌های بهین یاب است می‌رسند دراین‌بین کمتر بانکی مانند ملی پیدا می‌شود که تمام تعهداتش را انجام دهد.

این تولیدکننده می‌گوید: شاید مسئولان باور نکنند اما من به این باور رسیده‌ام که برخورد بانک‌ها سلیقه‌ای است یک نفر برای یک کارگاه وام می‌گیرد یک نفر برای دیگر کارگاه با همان امکانات و مشخصات نمی‌تواند وام بگیرد! مردم آخر هم نفهمیدند سازوکار چیست؟

باید راه میانه ای را برگزید/ هشدار استانداری به بانک ها

درنهایت باید گفت کار از سمت برخی بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های خصوصی بجایی رسیده که معاون اقتصادی استاندار سمنان تهدید کرده که نام بانک‌هایی که با تولیدکنندگان همراهی نمی‌کنند را منتشر می‌سازد و این نشان می‌دهد که استانداری و کارگروه رونق تولید از دست برخی بانک‌ها دلخور است.

از سوی دیگر اما تولیدکنندگان نیز باید اقساط خود را به‌موقع پرداخت و به تضمین بانکی تن دهند چراکه دستگاه‌های بانکی را هم نمی‌توان عوض کرد به نظر می‌رسد یافتن یک راه میانه‌ای بهترین روش برای حل معضل باشد.

کد خبر: ۱٬۳۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha