۲۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
پیش بینی تورم قیمت محصولات کشاورزی  در سال ۲۰۲۰
زنگ خطر امنیت غذایی در دنیا به صدا درآمد،

پیش بینی تورم قیمت محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۰

شیوع ویروس کرونا باعث شد تا در فرایند کشت محصولات بهاره و برداشت محصولات زمستانه در دنیا اختلال ایجاد شود. زیرا تعطیلی فعالیت های اقتصادی و بسته بودن مرز اغلب کشورها باعث شده است تا نیروی کار کافی برای انجام کار در مزارع وجود نداشته باشد.در این شرایط انتظار افت عرضه باعث ایجاد انتظارات تورمی و افزایش قیمت دو محصول برنج و گندم در قراردادهای آتی شده است.

خبرگزاری بازار- تا کنون بارها در مورد تاثیر شیوع ویروس کرونا روی صنایع خدماتی در دنیا صحبت به میان آمده است ولی  اخبار این روزها روی بازار محصولات کشاورزی و مواد غذایی در دنیا است. سازمان ملل اخیرا در مورد خطر قحطی در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش تولید محصولات کشاورزی هشدار داده است. خطری که بازهم می تواند انسانها را به کام مرگ بکشاند. اما راهی برای مقابله با وقوع این بحران وجود دارد یا خیر؟

دیوید کیل تحلیل گر بازار محصولات کشاورزی در مصاحبه ای با یورو نیوز اعلام کرد در صورتی که تولید کنندگان محصولات کشاورزی مانعی در مسیر تجارت آزاد محصولات کشاورزی در دنیا ایجاد نکنند، می توانیم از این بحران عبور کنیم. این سخنان در شرایطی مطرح شده است که کشورهای ویتنام و هند و کامبوج صادرات برنج خود را متوقف کرده اند و کشورهای روسیه و قزاقستان از  کاهش ۵۰ درصدی میزان صادرات گندم خبر داده اند. خبرهایی که باعث افزایش قیمت این دو ماده اولیه و اصلی غذایی در دنیا شد و زنگ خطری در زمینه امنیت غذایی جهان را به صدا در آورد.

تولید برنج و گندم کاهش می یابد

سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی در گزارشی تاثیر تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و عدم حضور کارگران در مزارع برای اجتناب از شیوع ویروس کرونا روی راندمان تولید محصولات کشاورزی در دنیا را مورد بررسی قرار داده است. طبق این گزارش انتظار می رود تولید محصولات کشاورزی در سال جاری کاهش یابد و کاهش تولید دو نگرانی بزرگ به همراه می آورد اول کمبود مواد غذایی در جهان و دوم افزایش قیمت محصولات کشاورزی که هر دو برای اقتصاد بحران زده امروز بسیار چالش آفرین خواهد بود.

البته نشانه های اولیه این بحران روی قیمت برخی از اصلی ترین محصولات کشاورزی ظاهر شده است. به گزارش سی ان بی سی در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی قیمت برنج در دنیا به بالاترین سطح طی ۷ سال اخیر رسید. این محصول کشاورزی که اصلی ترین و مهمترین غذای کشورهای آسیایی است به دلیل شیوع ویروس کرونا با چالش کاهش تولید مواجه شده است.آسیا  تولید کننده ۹۰ درصد برنج دنیا است.

بر مبنای این گزارش نگرانی در مورد احتمال کمبود این محصول کشاورزی هم روی قیمت آن تاثیر گذار بود زیرا  در چهارمین ماه سال جاری وارد کنندگان برنج تقاضای خود را افزایش دادند تا انبارها را از این محصول پر کنند و صادرکنندگان که اتفاقا تمایل زیادی برای افزایش صادرات برنج و کسب درآمد بیشتر دارند، نمی توانند این نیاز بالا را پاسخ دهند. در این شرایط افزایش قیمت اولین و اصلی ترین عکس العمل بازار خواهد بود. البته  هم اکنون ذخیار انبارهای غذایی برای تامین غذای دنیا طی ۴ ماه آینده کافی است ولی نگرانی در مورد وضعیت بعد از پایان این دوره چهار ماهه و افزایش بی ثباتی در  اقتصاد و سلامت دنیا  موجب شد تا قیمت برنج و گندم در دنیا رشد کند.

به گزارش اتحادیه صادرکنندگان برنج تایلند قیمت برنج سفید  در ده روز اول ماه آوریل ۵ درصد رشد کرد در حالیکه در فاصله روزهای ۲۵ مارس تا اول آوریل سال جاری رشد قیمت این محصول بالغ بر ۱۲ درصد بود. این اتحادیه  اعلام کرد :«محصولات برنج تایلند با بالاترین قیمت از سال آوریل سال ۲۰۱۳ تا کنون  به فروش می رسد.» تایلند دومین تولید کننده بزرگ برنج در دنیا بعد از هند است و ویتنام در رده بزرگترین تولید کنندگان برنج دنیا جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

دیوید کیل در ادامه مصاحبه با یورو نیوز در مورد تاثیر تعطیلی  فعالیتهای اقتصادی روی صنعت کشاورزی گفت:« :«صنعت کشاورزی  بیش از اینکه به دلیل تعطیلی فعالیتهای اقتصادی و سیاستهای فاصله گذاری اجتماعی متحمل زیان شود به دلیل وقوع این حوادث در زمان کنونی یعنی زمانی که باید برای کشت محصول آمده میشدیم  و در مناطقی محصولات زمستانه را برداشت می کردیم، آسیب دیده است.هم اکنون زمان اصلی و مهمی در کشت برخی از محصولات کشاورزی و برداشت شماری دیگر از محصولات پر مصرف کشاورزی از قبیل گندم در دنیا است و سیاستهای کنونی باعث شده است تا هر دو فرایند با مشکل روبروشود.» وی ادامه داد:« موضوع نگران کننده این است  که ما اگر این  فصل کشت را از دست بدهیم دیگر محصولی برای فصل بعد و شاید تا انتهای سال ۲۰۲۰ نداشته باشیم.»

 تورم قیمت محصولات کشاورزی 

در نتیجه این مشکلات ما در سال جاری افزایش قیمت محصولات کشاورزی را تجربه خواهیم کرد. در سال گذشته شیوع بیماری تب خوکی در افریقا باعث شد تا قیمت گوشت در دنیا رشد کند و این بار رشد قیمت محصولات کشاورزی به دلیل وسعت بزرگتر بحران ،بیشتر خواهد بود.

 موسسه مطالعاتی فیتچ بر این باور است :«رشدقیمت برنج و گندم  متوقف نمی شود و تا انتهای سال جاری بازهم شاهد رشد خواهیم بود.» طبق گزارش منتشرشده توسط این موسسه ما در سال ۲۰۲۰ تورم بیشتری را در بخش محصولات کشاورزی و مواد غذایی تجربه خواهیم کرد. همان وضعیتی که در نتیجه شیوع تب خوکی در افریقا  در بازار گوشت ایجاد شد. در سال ۲۰۱۹ رشد قیمت گوشت در دنیا به دلیل شیوع بیماری تب خوکی  اتفاق افتاد و  تا انتهای سال قیمت به شرایط قبل بازنگشت.

موسسه فیتچ  نوشت:« اگر کشورها موانعی در مسیر تجارت آزاد محصولات کشاورزی ایجاد کنند، سال ۲۰۲۰ سال سخت تری خواهد بود و تورم قیمت محصولات کشاورزی و مواد غذایی بیشتر می شود. البته نمی توان از کشورها خواست که به امنیت غذایی خود توجه نکنند ولی باید سیاستهای خود را هوشمندانه اتخاذ کنند تا کمترین اختلال در تجارت محصولات کشاورزی در دنیا ایجاد شود و به دنبال آن بازار با شرایط بی ثباتی و عدم امنیت روبرو نشود.»

به نظر می رسد ابعاد این جنگ جهانی با ویروس کرونا و تبعات انسانی و اقتصادی آن هر روز بزرگتر می شود و مقابله با شیوع آن در شرایط فعلی اهمیت بیشتری  نسبت به هر سیاست دیگری دارد.

کد خبر: ۱۳٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha